رعایت حقوق شهروندان در شهرسازی

یکی از مراجع عظام تقلید ضمن اشاره به اهمیت فعالیت نظام مهندسی ساختمان در شهرسازی و معماری، بر لزوم رعایت حقوق شهروندان در ساخت و سازها و شهرسازی تاکید کرد.

آیت‌الله العظمی سید محمدعلی علوی گرگانی در دیدار اعضای شورای مرکزی و روسای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان‌ها اظهار کرد: تعهد به یک مذهب به معنای آن است که باید دستورات آن مذهب را از بزرگ آن آیین و مذهب گرفت و هر چه این ارتباط بیشتر باشد، نه تنها نظام مهندسی بلکه نظم دینی و اجتماعی نیز صورت مطلوبی به خود می‌گیرد.

وی به مسئولان نظام مهندسی گفت: تاکید می‌شود در خدمت بزرگان دینی باشید و بیانات آنها را در جامعه پیاده کنید تا به وسیله آنها جامعه ارشاد و اصلاح شود. استاد برجسته حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آیاتی از سوره آل عمران گفت: این آیات در عین حال که معنای عمیقی دارد، نوعی هشدار است و تمام ابناء بشر مصداق آن هستند.

وی با بیان اینکه اگر فرد دنبال واقعیت باشد با یک آیه نیز تغییر می‌کند، افزود: در آیات قرآن مطرح شده است که انسان با عمل خود، خوب و بد را در مقابل دیدگانش خواهد دید و آرزو می‌کند کاش بین خود و کار بد فاصله زیادی بود و خداوند مهربان و رئوف افراد را آگاهی می‌دهد که چون ما را دوست دارد، باخبر می‌کند تا ما حواس خود را جمع کنیم.

آیت‌الله علوی گرگانی اظهار کرد: صاحبان مشاغلی که با مردم ارتباط مستقیم دارند، باید بیش از پیش مراقب باشند. برخی مشاغل هستند که فرد فقط به عنوان یک واسطه است، اما در برخی امور و مشاغل دیگر ممکن است جرح و تعدیل پیش بیاید و باید مراقب بود تا حق مردم رعایت شود که آه و ناله به‌جا و مناسب، گریبان فرد مسئول را نگیرد.

این مرجع تقلید شیعیان بیان کرد: مسئله نظام مهندسی سلسله مسائلی است که برای حفظ زیبایی شهر، هماهنگ کردن ساختمان‌های شهری را مورد نظر دارد و در این زمینه حقوق افراد باید رعایت شود تا هم خدا و هم خلق او، از فرد و یا افراد مسئول راضی باشند، چرا که رضایت خداوند در رضایت خلق است.

نظام مهندسی ۲۵۰ هزار عضو دارد

در ابتدای این دیدار، مهندس مهدی هاشمی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور به ارائه گزارشی از فعالیت‌های این سازمان پرداخت و اظهار کرد: نظام مهندسی ساختمان بزرگ‌ترین سازمان مردم نهاد تخصصی در کشور است که با دارابودن ۲۵۰ هزار عضو، خدمات بسیاری ارائه می‌کند. وی تصریح کرد: رویه شروع جلسات این شورا، در سه سال گذشته حضور در محضر علما و مراجع تقلید بوده است تا ضمن کسب رهنمود از ایشان، فعالیت‌های انجام شده خود را ارائه دهیم.

مهندس هاشمی گفت: این سازمان با تعداد اعضای گفته شده، فعالیت‌های اقتصادی و گردش مالی در صنعت ساختمان را در کشور دنبال می‌کند و نیازمند برنامه‌ریزی، هدایت، حمایت و رسیدگی امور مهندسین برای خدمت‌رسانی بیشتر است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور اضافه کرد: کارهای موفق زیادی در بحث معماری و شهرسازی، خدمات‌رسانی در زمینه صادرات، خدمات فنی و مهندسی در دو سه سال گذشته انجام شده است و این شورا چشم‌اندازی را برای فعالیت‌های آینده ترسیم کرده است. به گفته مهندس هاشمی، حرکت‌های جدیدی در راستای اجرای قانون و خدمات مناسب به مردم ارائه می‌شود.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0