پرهیز از تشویق مردم به انبوه‌سازی

یک استاد حوزه بر لزوم رعایت فرهنگ اسلامی در ساخت و سازها تاکید کرد و گفت: نباید مردم را به انبوه‌سازی تشویق کنیم چرا که تنوع فرهنگ‌ها در این مجتمع‌ها آسیب‌زا است.

آیت‌الله جعفر سبحانی در دیدار اعضای شورای مرکزی و روسای سازمان نظام مهندسی استان‌های کشور اظهار کرد: باید برای پیشگیری از خسارت جانی و مالی در حوادثی همچون زلزله برنامه‌ریزی بهتری داشت. این مرجع تقلید تاکید کرد: ما در عین حال که به قضا و قدر معتقدیم، اما معنای قضا و قدر این نیست که دست بسته در مقابل حوادث باشیم.

استاد برجسته حوزه با بیان اینکه چنین تلقی از قضا و قدر صحیح نیست گفت: قضا و قدر تابع انتخاب و اختیار انسان است، ولی مردم ما معنای آن را به درستی نمی‌دانند و خیال می‌کنند خداوند قبل از اینکه انسان را خلق کند، خط پیشانی آنها را نوشته است که باید همانند قطاری که بر روی ریل حرکت می‌کند، در همان خط حرکت کنند.

آیت‌الله سبحانی تاکید کرد: قضا و قدر می‌تواند طبق ساخته و فکر ما عمل کند، بنابراین نباید کشته‌ها و مصدومان حوادث را پای قضا و قدر بگذاریم، چراکه بخش زیادی از اینها مربوط به خود انسان‌هاست.

این مرج تقلید در عین حال مرگ را جزو قضا و قدر الهی دانست و در ادامه با تاکید بر لزوم تقسیم عادلانه ثروت در کشور اظهار کرد: اگر در یک کشور ثروت را عادلانه تقسیم کنند در آن کشور گرسنه پیدا نمی‌شود. وی افزود: گرسنه‌ها را پای خدا حساب نکنیم؛ پای مدیریت خودمان حساب کنیم؛ چون اگر مدیریت سالم باشد، گرسنه پیدا نمی‌شود.

این مرجع تقلید افزود: اگر در آفریقا برای یک کاسه غذا صف می‌ایستند، این گرسنگی تقصیر خدا نیست؛ تقصیر مجموعه کشور است که ثروت را عادلانه تقسیم نمی‌کند و گروهی از پرخوری و گروهی دیگر از گرسنگی مریض هستند. وی با اشاره به اینکه ما باید عدل الهی را در تمام جهان گسترده بدانیم تصریح کرد: خداوند عادل است و عدلش ایجاب می‌کند که به همه انسان‌ها با یک نظر نگاه کند.

آیت‌الله سبحانی در بخش دیگری از سخنان خود دلیل اصلی تخریب صدها واحد مسکونی در زلزله‌های اخیر را رعایت نکردن اصول فنی و مهندسی در ساخت و سازها دانست و تاکید کرد: بخشی از مصیبت‌هایی که بر انسان وارد می‌شود از اختیار ما خارج است اما بخش زیادی از آنها در اختیار خود ماست؛ خدا به بشر عقل و شعور داده که با فکر خود می‌تواند جلوی بسیاری از تخریب‌ها و صدمه‌ها را بگیرد.

این مرجع تقلید خواستار رعایت اصول شرعی در صدور پروانه ساخت شد و افزود: اینکه ساختمان‌های بلند ساخته می‌شود که بر تعداد زیادی از واحدهای مسکونی اشراف دارند، شرعی نیست. باید مصوبه‌ای در قانون صدور پروانه گنجانده شود که از ساخت این گونه ساختمان‌ها جلوگیری شود.

استاد حوزه بر لزوم رعایت فرهنگ اسلامی در ساخت و سازها تاکید کرد و با طرح این سئوال که آیا واقعا انبوه سازی و زندگی انبوهی با احکام شرع ما تطبیق می‌کند؟ گفت: نباید مردم را به انبوه سازی تشویق کنیم چرا که تنوع فرهنگ‌ها در این مجتمع‌ها آسیب‌زا است.

آیت‌الله سبحانی در پایان خواستار تسریع در ساخت و ساز واحدهای تخریب شده در مناطق زلزله‌زده و کمک فکری، مالی و طراحی مهندسان به مردم این مناطق شد.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0