تغییر کاربری تالاب های ساحلی

مدیرکل دفتر سواحل و تالاب های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست گفت:تصرف و تغییر کاربری یکی از معضلات اصلی تالاب های ساحلی به ویژه در شمال کشور است.

رامین شادی اظهار کرد:یکی از مشکلات تالاب های ساحلی کشور تصرف های غیر قانونی و تغییر کاربری آنها است که این روند در شمال کشور به ویژه در تالاب های انزلی، میانکاله و گمیشان زیاد دیده می شود. وی افزود: ارزش زمین در شمال کشور بسیار بالاست بنابراین به محض اینکه بخشی از تالاب خشک شود اهالی اقدام به دخل و تصرف در آن می کنند و فعالیت های کشاورزی راه می اندازند.

شادی گفت: طرحی با عنوان قانون حفاظت، احیا و مدیریت تالاب های کشور در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس به تصویب رسید و اکنون باید در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد که در این قانون مبحث تصرف در قالب تغییر کاربری مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: تامین نشدن حقابه تالاب ها یکی دیگر از مشکلات این حوضه های آبی است که دراین قانون به آن پرداخته شده که بعد از تصویب آن در صحن علنی مجلس، سازمان حفاظت محیط زیست میزان حقابه های زیست محیطی تالاب ها را مشخص می کند و وزارت نیرو موظف به تامین آن می شود، در واقع تامین حقابه از سوی وزارت نیرو قانون می شود و دیگر برای هر تالاب نیاز به نامه نگاری نیست.

مدیرکل دفتر سواحل و تالاب های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد:همچنین اصلاح روش کشاورزی و آبیاری محصولات هم در این قانون دیده شده است. وی گفت: موضوع جرایم از دیگر مباحث این قانون است که بر اساس این قانون اشخاصی که اقدام به آلودگی، تخریب، انباشت و دفن زباله در بستر، حریم کیفی و حریم بوم شناختی تالاب کنند علاوه بر جبران خسارت وارده به پرداخت جریمه نقدی معادل ۳ برابر خسارت وارده محکوم می شوند، همچنین بر این اساس فعالیت های توسعه ای جدید عمرانی، معدنی، صنعتی، کشاورزی و اقتصادی مغایر پایداری تالاب ممنوع و اشخاصی که اقدام به این فعالیت کنند جریمه خواهند شد.

شادی اظهار کرد: معافیت مالیاتی تجهیزاتی که با حفاظت از تالاب ها مرتبط هستند یکی دیگر از مفاد قانون حفاظت، احیا و مدیریت تالاب های کشوراست. وی گفت: ۱۵ تالاب ساحلی در کشور وجود دارد که میانکاله، گمیشان، انزلی، نایبند، جاسک و گواتر برخی از این تالاب ها هستند که تعدادی از آنها در شرایط بحرانی قرار دارند.

شادی اظهار کرد: سد سازی یکی از تهدیدات تالاب های ساحلی است زیرا احداث سد مانع ورود آب شیرین به تالاب شده از این رو تعادل بین آب شیرین و شور و لب شور تالاب به هم می خورد. وی گفت: آلودگی های ناشی از فعالیت های کشاورزی، رسوب گذاری رودخانه های منتهی به تالاب ، زباله و ورود پساب های صنعتی از دیگر معضلات تالاب هاست که با تصویب قانون حفاظت، احیا و مدیریت تالاب های کشور تا حد زیادی از این معضلات کاسته خواهد شد.

مدیرکل دفتر سواحل و تالاب های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: قانون حفاظت، احیا و مدیریت تالاب های کشور طرحی است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی آنرا مطرح کردند. وی گفت: با تصویب این قانون در صحن علنی مجلس، تمام دستگاه های اجرایی دولتی و غیر دولتی و اشخاص حقیقی و حقوقی مکلف به رعایت ملاحظات محیط زیستی در تالاب ها خواهند شد و سازمان محیط زیست موظف به تهیه برنامه مدیریت به هم پیوسته تالاب های بحرانی و خسارت دیده شده است.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0