ثبت جهانی شهر سوخته در یونسکو

رییس جمهور در پی ثبت جهانی شهر سوخته در سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل (یونسکو) این اقدام را معرفی نشانه های تمدن ملت بزرگ ایران را موجب رسیدن پیام فرهنگ، دانش و بزرگی این ملت به جهانیان دانست.

رییس جمهور در پی ثبت جهانی شهر سوخته در سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل (یونسکو)، با صدور پیامی ضمن قدردانی از تلاش سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ، معرفی نشانه های تمدن ملت بزرگ ایران را موجب رسیدن پیام فرهنگ، دانش و بزرگی این ملت به جهانیان دانست.
به گزارش شاسا در بخشی از پیام دکتر حسن روحانی به مسعود سلطانی فر رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آمده است : گزارش شما در مورد موفقیت در ثبت شهر سوخته در فهرست میراث جهانی یونسکو موجب مسرت گردید و بی تردید موجب خوشحالی مردم عزیز کشورمان می باشد. معرفی نشانه های تمدن ملتی بزرگ، می تواند پیام فرهنگ و دانش و بزرگی این ملت را به جهانیان برساند.
رییس جمهور در ادامه این پیام می افزاید : ثبت آثار تمدنی کشورمان در فهرست میراث جهانی می تواند ایران را به عنوان یکی از قطب های مهم گردشگری فرهنگی به جهان بشناساند. امیدوارم کسب این توجه جهانی، بتواند مزیت های استان سیستان و بلوچستان را برجسته تر کند و مسیر توسعه پایدار این استان بزرگ را پرشتاب سازد.
گفتنی است شهر سوخته نام بقایای دولت شهری باستانی در ایران است که در ۵۶ کیلومتری زابل و در حاشیه جاده زابل-زاهدان در شرق ایران در استان سیستان و بلوچستان واقع شده‌است. شهر مزبور در روی آبرفت‌های مصب رودخانه هیرمند به دریاچه هامون و زمانی در ساحل آن رودخانه بنا شده بود. دوره بنای این شهر بزرگ با دوره برنز تمدن جیرفت مقارن است.
گفته می‌شود، شهر سوخته پیشرفته‌ترین شهر جهان قدیم بوده‌است و حتی بسیار پیشرفته‌تر از دولت شهر کرت که سینوهه در کتاب خود از آن یاد کرده‌است.
در سی‌وهشتمین اجلاس یونسکو در تاریخ ۲۲ ژوئن ۲۰۱۴ مطابق با ۱ تیر ۱۳۹۳ شهر سوخته به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت گردید. این محوطه باستانی هفدهمین اثر تاریخی ایران در فهرست یونسکو محسوب می‌شود که با برخورداری از قدمت ۵۰۰۰ ساله هم‌اکنون به‌عنوان یکی از پیشرفته‌ترین شهر‌های باستانی دنیا شناخته می‌شود.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0