ترسی که قد ساختمان ها را کوتاه کرد

این روز‌ها که در هر کوچه و پس کوچه‌ای، ساختمان‌های چند طبقه‌ای سر به آسمان کشیده‌اند، سخت است که باور کنیم میانگین طبقات ساختمان در تهران دو طبقه و قرار است بر اساس طرح تفصیلی میانگین قدی پایتخت کشور به ۵ / ۲ طبقه افزایش یابند.

در این بین برخی از بهارستان نشینان مخالف قد کشیدن شهر بوده و معتقد هستند باید اول ساختمان سازی را استاندارد، سپس اقدام به بلند مرتبه سازی کنیم.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی معتقد است تهران در حال حاضر شهر قد کوتاهی است که برابر طرح تفصیلی باید کم‌کم به قد آن اضافه شود. کمال علی‌پور می‌گوید: شهرهای کوتاه قد، مزایایی دارند اما ضررهای مالی آن‌ها نسبت به منافعشان بیشتر است. ۱۰۰ شهروند را در نظر بگیرید که قرار است به این افراد در یک زمان مشخص خدماتی مانند امداد و نجات ارایه شود، اگر این ۱۰۰ نفر در یک ساختمان حاضر باشند راحت‌تر می‌توان به آن‌ها خدمت‌رسانی کرد تا اینکه این افراد در سطح یک محل پراکنده شده باشند.

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر ارتفاع ساختمان‌ها در تهران متوسط است و وضعیت بدی در زمینه بلند مرتبه سازی نداریم اما در بخشی از مناطق تهران قد شهر کوتاه می‌شود. البته در طرح تفصیلی که آخر فروردین امسال ارایه شد، گفته شده است که شهرداری تهران باید ضوابط بلند مرتبه سازی جدید را تدوین کند. تا زمانی که ضوابط بلند مرتبه سازی جدید تدوین، بررسی و نهایی شود در مصوبه‌هایی که در کمیسیون ماده ۵ به تصویب می‌رسد درخواست‌های موجود به صورت موردی بررسی و برای تصویب به کمیسیون ماده ۵ شهر تهران ارسال می‌شود.

بی‌گدار به آب نزنیم

درست است که باید قد شهر بلند‌تر شود و نیاز به بلند مرتبه سازی در پایتخت احساس می‌شود اما نباید در شهری که احتمال و خطر وقوع زلزله بسیار زیاد است با ساخت و سازهای بزن و برویی دست به بلندمرتبه سازی بزنیم. منصور آرامی، عضو دیگر کمیسیون عمران مجلس به «حمایت» می‌گوید: در معماری مدرن، بلند مرتبه سازی پاسخگوی نیازهای شهرنشینان است، نیازی که نه فقط قابل قبول است بلکه باید مورد توجه قرار گیرد البته اگر اصولی ساخته شود.

وی ادامه می‌دهد: در بلند مرتبه سازی‌ها همواره سطح اشغال را کم در نظر می‌گیریم در نتیجه ساختمان مرتفع محوطه بزرگی را برای افراد باقی می‌گذارد. در بلند مرتبه سازی معمولا می‌‎گوییم ۶۰ درصد سطح اشغال را بنا بسازند. اما در بلند مرتبه سازی‌ها این عدد ۳۰ درصد یا ۲۰ درصد یا کمتر است. یعنی بین ۸۰ تا ۷۰ درصد از زمین به محوطه سازی و درختکاری اختصاص می‌یابد که اگر رعایت شود به نفع مردم و شهر خواهد بود اما در بسیاری از ساختمان‌های موجود شهر این اتفاق رخ نمی‌دهد.

مخالفت با بلند مرتبه‌سازی به سبک امروز

در میان همه کسانی که بلند مرتبه سازی را روش نوین خدمت رسانی و نیاز امروز تهران می‌دانند لاله افتخاری نماینده مردم تهران حرف دیگری دارد؛ او می‌گوید: دیگر برای همه مسلم است که زلزله به تهران می‌رسد و در این میان آن چیزی که بیش از پیش نگران کننده است افزایش جمعیت شهر، افزایش ساختمان‌های بلند و بی‌کیفیت و غیر مقاوم و گسترش حاشیه نشینی است.

به گفته وی تهران یک شهر پر جمعیت است که مدت‌هاست با همه گسل‌های بزرگی که دارد زلزله را تجربه نکرده است و اگر آمار کار‌شناسان درست باشد زلزله بیاید کمتر خانه‌ای در تهران سالم می‌ماند. حالا اگر خدای ناکرده خانه‌ای دو تا سه طبقه در اثر زلزله خراب شود می‌توان امیدوار بود افراد مانده در زیر آوار سالم بیرون بیایند اما در ساختمان‌های بلند و برج‌ها که به سبک بزن و برویی ساخته می‌شوند نمی‌توان خیلی روی این مزیت حساب کرد.

نماینده مرد تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات در مجلس، بیان می‌کند: جلوگیری از خسارت ناشی از زلزله در گرو ترمیم بافت‌های فرسوده کلان شهرهایی همچون تهران است و این در حالی است که ما می‌توانیم به این طریق معضل حاشیه نشینی را نیز در این حوزه برطرف کنیم.

وی می‌گوید: برای جلوگیری از خسارت زلزله، باید یک برنامه‌ریزی جامع داشته باشیم تا بتوانیم تمامی کاستی‌های ایمنی ساختمان‌ها را برطرف کنیم به طور حتم بلند مرتبه سازی هم روش خوبی است اما باید اجرا و نهایی شدن آن را به زمانی موکول کنیم که بتوانیم ساختمان‌های درست به مردم تحویل بدهیم. به هر حال بلایای طبیعی اجتناب ناپذیرند، چون از حوزه اختیار و اراده بشر خارج هستند، اما می‌توان با برنامه‌ریزی آثار و تبعات این بلایای طبیعی را کاهش داد.

تهران باید دوباره ساخته شود

مسعود میر کاظمی نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی نیز توسعه تهران را با بازسازی بافت فرسوده محقق می‌داند و می‌گوید: عمران درست و بهسازی این مناطق نه تنها از آمار جرایم واقع شده در این بخش می‌کاهد بلکه علاوه بر توسعه شهر در صورت بروز حوادث طبیعی، تلفات را نیز کاهش می‌دهد.

وی بر این باور است که بجز تعداد بسیار کمی سازه، بقیه سازه‌ها نیاز به بازسازی دارند و می‌گوید: با ارفاق هم به تهران نگاه کنیم فقط ۲۰ درصد از ساختمان‌های شهر ایمن و بلند هستند. برای جلوگیری از خسارت زلزله، باید یک برنامه‌ریزی جامع داشته باشیم تا بتوانیم تمامی کاستی‌های ایمنی ساختمان‌ها را برطرف کنیم. جلوگیری از خسارت ناشی از زلزله در گرو ترمیم بافت‌های فرسوده کلان شهرهایی همچون تهران و شهرستان‌های اطراف آن است و این در حالی است که با هدفمند کردن ساخت‌وساز در استان تهران می‌توانیم در عرصه عمرانی به نحوی مطلوب پیشرفت کنیم طرحی که باید هرچه زود‌تر در شهر ما اجرایی شود.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0