تشدید تغییر کاربری اراضی کشاورزی

به دلیل اینکه تغییر کاربری اراضی کشاورزی باعث افزایش درآمد کشاورزان می‌شود طی دو دهه اخیر تغییر کاربری اراضی کشاورزی شدت گرفته که ضرورت دارد وزارت جهاد کشاورزی هرچه زودتر برای منع تغییر کاربری و شناسنامه‌دار کردن اراضی تدبیری بیندیشد.

موحد – عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان این‌که تغییر کاربری اراضی کشاورزی به اراضی صنعتی، خدماتی و مسکونی موجب افزایش درآمد کشاورز می‌شود، گفت: دولت باید با ایجاد حمایت‌هایی موجب افزایش درآمد کشاورز شود؛ به گونه‌ای که کشاورز برای افزایش درآمد خود مجبور به تغییر کاربری زمین کشاورزی‌اش نشود.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران ادامه داد: بخش کشاورزی اگر به خوبی تقویت شود می‌تواند بسیاری از مشکلات اقتصادی و فرهنگی کشور را برطرف کند. از سوی دیگر متضمن امنیت غذایی سبد خانوار است؛ از این‌رو وزارت جهاد کشاورزی و دولت باید به این بخش توجه ویژه‌ای داشته باشند.

موحد با بیان این‌که باید تعریف دقیقی از توسعه کشاورزی وجود داشته باشد، اظهار کرد: قطعه‌ قطعه‌ شدن اراضی کشاورزی از طریق ارث، موجب کاهش بهره‌وری از زمین‌های کشاورزی می‌شود چراکه بسیاری از ماشین‌آلات کشاورزی مناسب استفاده در اراضی کشاورزی نیستند.

وی راهکار خود را برای حل این مشکل تعیین حداقل مساحت زمین برای کشاورزان از سوی وزارت جهاد کشاورزی عنوان و اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی باید مساحت مشخصی را برای قطعه‌ قطعه کردن زمین‌های کشاورزی متناسب با نوع کاربری برای تمام اراضی در نظر بگیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان این‌که افزایش تولید مستلزم افزایش علم و ایجاد ساختار مناسب است، گفت: وزارت جهاد کشاورزی باید راهکارهایی را در راستای افزایش علم کشاورزی از طریق ترویج و ایجاد ساختارهای مناسبی به منظور افزایش تولید بخش کشاورزی بکار گیرد.

موحد با بیان این‌که با ایجاد شناسنامه برای اراضی کشاورزی از طریق آمایش سرزمینی و تعیین کاربری اراضی می‌توان منع تغییر کاربری اراضی کشاورزی شد، اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی باید با ایجاد قوانینی مانع تغییر اراضی کشاورزی شود.

وی با بیان این که قوانین موجود قدیمی هستند یا تضمین اجرایی برای آنها وجود ندارد، گفت: انتظار می‌رود وزارت جهاد کشاورزی و دولت قوانین جدیدی را با تضمین اجرایی به منظور منع تغییر کاربری اراضی کشاورزی اتخاذ کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران یکی‌ دیگر از مسائلی را که موجب منع تغییر کاربری اراضی کشاورزی می‌شود ایجاد درآمدزایی برای کشاورزان عنوان و اظهار کرد: دولت باید از کشاورز‌ها حمایت‌های نقدی و غیرنقدی را انجام دهد؛ به‌طوری که با تضمین بیمه کشاورزان و اصلاح سیاست‌گذاری‌ها و به‌کارگیری سیاست‌های حمایتی موجب افزایش تولید بخش کشاورزی شود.

تغییر کاربری زمین‌های زراعی موضوعی است که طی یکی – دو دهه اخیر به ویژه در مناطق شمالی و مرکزی کشور شدت گرفته چراکه این مناطق از نظر گردشگری ارتقا یافته‌اند. از سوی دیگر به دلیل سخت بودن شغل کشاورزی و پایین بودن درآمد آن، قشر جوان گرایش چندانی به این حرفه ندارد لذا زمین‌های زراعی را که ارزش اقتصادی بالایی دارند می‌فروشند یا تغییر کاربری می‌دهند.

این شرایط تا جایی پیش رفته که رییس سازمان امور اراضی هم نسبت به آن هشدار داده و گفته که اکثر کلان‌شهر‌های ایران به ویژه استان‌هایی مانند تهران، مازندران، البرز، گیلان، گلستان، قزوین، اردبیل و … با بحران زمین که همان تخریب و تغییر کاربری غیرقانونی اراضی کشاورزی است، مواجه هستند که باید هر چه سریع‌تر جلوی این اقدام گرفته شود.

با توجه به اینکه امنیت غذایی یکی از مهمترین مولفه‌های امنیت ملی است، کاهش هر هکتار از اراضی کشاورزی امنیت غذایی ۲۰ نفر در کشور را تهدید می‌کند که باید از آن جلوگیری کرد. از سوی دیگر جمعیت کشور در حال افزایش است و سیاست دولتمردان نیز بر این روند افزایشی است لذا باید به سمت افزایش تولید محصولات غذایی پیش رویم.

این درحالی است که سرانه هر ایرانی از زمین‌های کشاورزی که تامین‌کننده امنیت غذایی آن‌هاست، حدود ۲۴۰۰ متر است که این سرانه در کشورهای درحال توسعه و پیشرفته به حدود ۷۰۰۰ متر می‌رسد.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0