وظایف شهرداریها در برخی شهرهای جهان

وظایف شهرداریها در برخی شهرهای جهان

وظایف شهرداریها در جهان در چند دهه اخیر روندی فزاینده داشته و شهرداریها بعنوان نهادهای مدنی، عمومی و محلی دائما وظایف بیشتری را بر عهده می‌گیرند. نکته جالب توجه این است که این روند در اکثر کشورها، فارغ از شیوه حکومتی آنها قابل مشاهده است.

 

در اکثر کشورها، شهردار (از واژه ی لاتین مایور بمعنای برتر) بالاترین مقام رسمی در حکومت محلی شهرها یا کلانشهر هاست. در اکثر نظام های سیاسی، شهردار نقش بالاترین مقام اجرایی و یا تشریفاتی را در انواع شهرداری ها ایفاء می نماید. در سطح جهانی تنوع گسترده ای در قوانین و رسوم محلی در رابطه با سطح اختیارات و مسئولیت های شهرداران و همین طور چگونگی انتخاب یا انتصاب آنها وجود دارد.

بعنوان نمونه وظایف شهرداریهای چند شهر منتخب جهان ذکر می‌گردد:

اتریش- وین

ارائه خدمات شهری، نگهداری آثار باستانی، برنامه‌ریزی ترافیک، حفاظت از محیط زیست، ایجاد مدرسه‌های ابتدایی، اداره امور مربوطه به مسائل راهنمایی و رانندگی و انتظامی

سوئد- استکهلم

تصمیم گیری در مسایل شهری، وضع مالیاتهای محلی، ارائه خدمات درمانی و پزشکی، مراقبت از عقب‌ماندگان ذهنی، دایر نمودن مراکز بهداشت کودکان، توسعه صنعت و تجارت، آموزش بیکاران، خدمات پستی، تاسیس واحدهای تصفیه آب و فاضلاب، تأمین آب، برق، گاز رسیدگی به امور مدرسه‌ها شامل تمامی مرحله‌های آموزش پائین‌تر از دانشگاه و …

هلند- آمستردام

تأمین تأسیسات و تسهیلات زیربنایی آب و برق- ارائه خدمات شهری- حفاظت از محیط زیست- امور حمل و نقل (اتوبوس و مترو) امور ثبتی (صدور شناسنامه) تهیه آمار جمعیتی- امور بهداشت ۰بیمارستانها و بیمه) خدمات اجتماعی و رفاهی امور فرهنگی و تفریحات (نمایشگاهها و موزه‌ها) صدور گواهینامه رانندگی، امور انتظامی و نظام وظیفه، امور اقتصادی و کار و اشتغال، امور مهاجرین و خارجیها، آموزش و پرورش، خانه‌سازی و مسکن

بریتانیا – لندن

برنامه ریزی توسعه اقتصادی، برنامه‌ریزی استراتژیک شهری، خدمات شهری، خدمات حمل و نقل، برگزاری برنامه‌های فرهنگی، ایجاد گالریها و اماکن تفریحی، خانه‌سازی عمومی، حفاظت آثار تاریخی، ایجاد اشتغال، حفاظت از محیط زیست، کنترل آلودگی هوا و اداره اورژانس

ژاپن – توکیو

اداره امور فرهنگی. رسیدگی به امور بهداشتی، مدیریت بیمارستانهای شهر، حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از آلودگی، برنامه‌ریزی شهری، تأمین مسکن شهروندان، حمل و نقل انبوه مسافر با اتوبوس و مترو، تأمین آب آشامیدنی و سیستم فاضلاب، اداره پلیس، آموزش و پرورش عمومی دبستانها، دبیرستانها، کودکستانها، نظارت و کنترل ساختمانی

جمهوری دومینیکن

در این کشور شهردار توسط رأی مستقیم شهروندان برای یک دوره چهار ساله انتخاب می شود. وظایف روزانه شهردار محدود به حوزه کاری و شامل ساماندهی جمع آوری پسماند، نگهداری و بهسازی فضاهای عمومی (پارک ها، مناطق توسعه نیافته شهری، خیابان ها، کنترل ترافیک، فاضلاب و اکثر وسایل عمومی) می باشد.

در عمل اکثر این وظایف حول پروژه های شهری مانند ساخت و مرمت پل ها، خیابان ها، معابر پیاده، روگذر ها و … تمرکز یافته و توسط اداره امور عام المنفعه تحت نظارت مستقیم دولت مرکزی انجام می شود. انعقاد قرارداد های مدیریت و جمع آوری زباله، نظارت بر کاربرد فضاهای عمومی و حل و فصل مشاجرات پیرامون کاربرد زمین به مدیریت سازمان ملی اموال و املاک نیز تحت نظارت شهرداری انجام می شود. تأسیسات آب و برق و حمل و نقل عمومی زیر نظر شهردار نبوده و توسط ادارات دولتی صورت می گیرد.

وظایف شهرداری کوالالامپور (مالزی)

مفهومی که برنحوه انجام وظایف دولت محلی در مالزی حاکم است، عبارت از مسأله دستوری بودن وظایف در مقابل اختیاری بودن آنهاست. وظایف دستوری، تمامی وظایف اساسی نظیر جمع آوری زباله، روشنایی خیابانها و فعالیتهای مربوط به بهداشت عمومی را شامل می گردد. این خدمات حتماً باید ارائه شود و اولویت با تأمین بهداشت عمومی است. از سوی دیگر وظایف اختیاری همان طور که از نامش پیداست، انتخابی بوده و شامل کلیه وظایف مربوط به توسعه شهری نظیر فراهم وسایل گذران اوقات فراغت، مسکن و آماده نمودن طرحهای مختلف می باشد. به طور کلی وظایف دستوری از نظر ماهیت عمده وظایف جاری به حساب می آیند. حال آن که وظایف اختیاری، وظایف توسعه ای می باشند.

در کوالالامپور به طور مشخص اهم وظایفی که برعهده شهرداری است، به شرح زیر می باشد:

نظافت و بهداشت شهری

ایجاد،توسعه و نگهداری خیابانها

مدیریت ترافیک

امور مربوط به فاضلاب

برنامه ریزی و کنترل توسعه

زیباسازی شهری

امور پارکهاو تفریحات

مدیریت مسکن شهری و ساخت مساکن اجتماعی

کنترل تجارت و امور اقتصادی شامل حفظ و توسعه فعالیتهای اقتصادی بین المللیو تدارک فرصتهای اشتغال از طریق مشارکت بخش خصوصی در توسعه ملی

برنامهریزی و توسعه شهرکهای جدید

بهبود و بالا بردن سطح توسعه نواحی محرومو روستاهای اطراف شهر

مدیریت هماهنگی و کنترل بلایای طبیعی(آتش سوزی، سیل و ….)

 

وظایف شهرداری پاریس (فرانسه)

در پاریس شهردار مسؤلیت اجرای تصمیمهای شورای محلی و کنترلنهایی آنها، تهیه و تنظیم دستور جلسه و ریاست بر جلسه های شورا، کنترل و نظارت برانجام خدمات عمومی، نمایندگی شهرداری در مسائل قانونی در ارتباط با حکومت مرکزی،نظارت و سرپرستی امور پرسنلی شهرداریها، تفویض و واگذار نمودن بودجه سالیانه برایتصویب شورارا دارد.

علاوه بر انجام وظایف شهرداری، همچنین شهردار نماینده دولتمرکزی ( فرماندار منطقه پاریس بزرگ و عضو هیأت دولت) است.شهرداری پاریس وظایفگسترده ای به عهده دارد که در ادامه ذکر می شود. شهرداری پاریس در عین وابستگی نسبیبه دولت از اختیارات و وظایف گسترده ای برخوردار است . اهم وظایف شهرداری پاریس بهشرح زیر است:

ارائه خدمات شهری و زیر بنایی تأمین آب، تصفیه وانتقال و فاضلاب ، جمع آوری زباله، ایجاد و اداره گورستان، ارائه خدمات آتشنشانی، ایجاد، توسعه نگهداری و تحقیقات در زمینه فضای سبز.

برنامهریزی شهری

تهیه طرحهای توسعه شهری ، نظارت بر امور معماری و شهرسازی، صدورپروانه ساختمانی، نظارت و کنترل ساختمانی و غیره

مدیریت ترافیکشهری:زیر زمینی و رو زمینی

حفاظت محیط زیست: حفاظتآب، هوا .سروصدا ، بازیافت مواد زاید

رسیدگی به امور فرهنگی ، جوانان و ورزش

ترویج فعالیتهایورزشی، برنامه ریزی برای اوقات فراغت و سرگرمیهای جوانان، اداره کتاب خانه ها،اداره فرهنگ سراها، اداره و موزه ها، اداره سینماها و تئاترها، رسیدگی به اموربناهای تاریخی، اداره انجمن توسعه و حفظ و نگهداری میراث فرهنگی، رسیدگی به امورمربوط به تبادلهای فرهنگی، .رسیدگی به امور موسیقی، تأسیس خانه شعر.

رسیدگی به امور رفاهی و خدمات اجتماعی

رسیدگی بهبهداشت مدرسه ها، تأسیس انجمن حمایت از مادران و نوزادان، حمایت از کار افتادگان،انجام مطالعات در زمینه مسائل بهداشتی و رفاهی، گرد آوریاطلاعات اجتماعی ساکنانپاریس.

امور اقتصادی

رسیدگی به امور بازارهای محلی، ادارهبورس کاریابی، تأسیس دفتر توسعه اقتصادی، کاریابی

انجام کلیه امورعمرانی شهر

شامل ساخت راهها، پلها و ساختمانهای مورد نیاز شهر.

در پاریستقریباً تمامی وظایف که تصور انجام آنها در یک شهر می رود، بر عهده شهرداری قراردارد، اهمیت شهرداری پاریس وقتی بیشتر احساس می شود که ارتقای شهردار قبلی پاریس بهمقام ریاست جمهوری را به خاطر آوریم.

 

وظایف شهرداری استانبول (ترکیه)

شهرداریها منطقه ها، مسؤول انجام تمامی وظایف و خدمات سنتیشهرداریهای ترکیه هستند که مشخصاً به شهرداری مرکزی واگذاری نشده است. در نتیجه یکسری وظایف به صورت مشترک به وسیله شهرداری کلان شهر و شهرداری منطقه ها انجام میگیرد.
اما رئوس وظایف شهرداریها در کشور ترکیه عبارت است از:
برنامه ریزی کلان شهری
تأسیسات زیر بنایی
برنامه ریزی وساخت مسکن
حمل و نقل شهری
خدمات پاکیزگی شهر
خدمات انتظام و امنیت شهری(پیش گیر از بلایای طبیعی، پلیس شهرداری، مدیریت بحران)

توسعه اقتصادی(توسط اقتصاد محلی، نظارتبرقیمتها، ایجاد بازار… )
خدمات رفاهی و بهداشتی
خدماتفرهنگی ، آموزشی

ذکر این نکته مهم ضروری است که صرفاً نظر از شهرداریاستانبول، بر اساس قانون شهرداریهای ترکیه، شهرداریها بر اساس وظایف و وضعیت درآمدبه چهار گروه تقسیم می شوند. بدین ترتیب انجام بعضی وظایف که متضمن هزینه زیادی میباشند، تنها برای آن دسته از شهرداریها که درآمد زیاد دارند، اجباری شده و برایبقیه به صورت داوطالبانه درآمده است.
طبق این قانون، یک شهرداری پیش از انجاموظایف اجباری نیم تواند بودجه ای برای وظایف دیگر تخصیص دهد، بنابراین علی رغم اینکه وظایف شهرداریها وظایف را مشروط و محدود می کند.

 

وظایف شهرداری ها در هند:

  • تنظیم لایحه بودجه سالانه ی شهر
  • تسهیل خدمت رسانی به شهروندان
  • اجرای اقدامات رفاهی در جهت کاهش سطح فقر و بی عدالتی
  • تقویت گردشگری و سایر حوزه های اشتغالزا
  • ترغیب عمومی به استفاده از پارک ها و سایر تسهیلات تفریحی برای توسعه مشارکت اجتماعی
  • حمایت از هنر، فرهنگ و زیبایی شهر و در واقع ایفای نقش مدیریت و تبیین فعالیت های شهر
  • برنامه ریزی شهری و منطقه ای
  • تنظیم مقررات کاربری اراضی و ساخت و ساز
  • برنامه ریزی برای توسعه اقتصادی-اجتماعی
  • ساخت جاده و پل
  • تأمین آب برای مصارف خانگی، صنعتی و تجاری
  • سلامت عمومی، بهسازی دفع پساب، نگهداری منابع طبیعی و مدیریت پسماند
  • آتش نشانی و خدمات ایمنی
  • احداث جنگل و حفاظت از محیط زیست
  • برنامه های بهداشتی پیشگیرانه
  • ساخت تسهیلات شهری از جمله پارک ها، باغ ها و شهربازی ها
  • امور آرامستان ها و تدفین
  • ساماندهی احشام و سایر حیوانات
  • ارائه آمار از جمله ثبت احوال
  • تأمین روشنایی معابر و خیابان ها
  • ساخت پارکینگ، ایستگاه های اتوبوس و سایر تسهیلات عمومی
  • ساماندهی کشتارگاه ها
  • بهسازی و نوسازی بافت فرسوده
  • تضمین رفاه اقشار آسیب پذیر از جمله معلولین
  • پیشبرد جنبه های آموزشی، فرهنگی و زیباسازی شهر
  • آموزش و ارتقای نیروی انسانی

 

وظایف شهرداری ها در کانادا:

  • تأمین آب برای مصارف خانگی و تجاری شامل تصفیه و انتقال آب
  • پارک ها و خدمات رفاهی-تفریحی : فضای سبز شامل شهربازی ها و پارک های کوچک و بزرگ مانند پارک های جنگلی، امکانات رفاهی شامل تأسیسات ورزشی، ورزشگاه ها، استخر های شنا و ….
  • خدمات ایمنی و آتش نشانی
  • پلیس و خدمات انتظامی بوی‍ژه در شهرهای بزرگ از خدمات شهرداری است
  • مدیریت پسماند : از انتقال زباله ها به بیرون از شهر گرفته تا برنامه های بازیافت
  • حمل و نقل : در شهرهای کوچک محدود به اتوبوس رانی و در شهر های بزرگتر شامل اتوبوس، تاکسی، مترو و غیره
  • نگهداری و تعمیر : شامل تعمیر جاده ها، برفروبی در زمستان، مدیریت آبهای سطحی، تمیز نمودن فضاهای شهری و …

 

دانلود فایل کامل کلیک کنید

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0