ضرورت توجه به نرخ رشد شهرنشینی

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: اصلی‌ترین ایرادی که به برنامه پنجم وارد است این است که ارتباط مستقیمی با سند چشم‌انداز ندارد و اهداف بلند‌ مدت ۲۰ ساله کشور را هدف قرار نداده که باید این موارد از جمله نرخ رشد شهرنشینی و ایرادات طرح هادی روستاها در برنامه ششم که اکنون در حال تدوین است لحاظ شود.

پیروز حناچی در حاشیه همایش ملی توسعه پایدار کالبدی – فضایی روستایی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره‌ کنترل ساخت‌ و ساز‌های غیر مجاز اظهار کرد: در قانون ۱۹۴ برنامه‌ پنجم توسعه تدابیری در نظر گرفته شده است اما به نظر می‌رسد یک گسستی در برنامه پنجم نسبت به قانون سوم و چهارم و همچنین سند چشم‌انداز وجود دارد.

وی با بیان این‌که امید داریم در قانون برنامه ششم بتوانیم زمینه‌ای را فراهم کنیم، تصریح کرد: باید در این برنامه تداومی در برنامه مثبت شهری و کشوری اجرا شود.

میزان جمعیت شهری و روستایی معکوس شده است

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که از سال ۱۳۳۵ تا سال ۹۰ نسبت جمعیت شهری به روستایی ۳۰ به ۷۰ بوده است، تصریح کرد: در حال حاضر جمعیت شهری ما ۷۰ درصد و جمعیت روستایی ۳۰ درصد است.

وی افزود: این درحالی است که در سال ۱۳۳۵ جمعیت شهری ۳۰ درصد بوده است. حناچی تاکید کرد: رشد جمعیت شهری ما از کشور‌های اروپای مرکزی بالاتر است ولی با توجه به رشد جمعیت، میزان بهره‌وری بسیار پایین است.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: به جهت انطباق با شرایط زیست محیطی شاهد وضعیت شکننده‌ای در رشد جمعیتی هستیم.

وی با بیان این‌که باید از تجربیات گذشته درس بگیریم، افزود: در بند ب ماده ۱۳۷ قانون برنامه سوم توسعه موضوع بهسازی شهری و روستایی مورد توجه قرار گرفته و بنیاد مسکن هم با هوشمندی بسیار موضوع بهسازی شهری و روستایی را تعقیب کرده و جریانی به نام بهسازی روستاهای دارای بافت ارزشمند را در دستور کار خود قرار داده است.

حناچی افزود: تجربیاتی که از گذشته به دست آورده‌اند قابل نقد است و در صورتی که در همایش‌های این‌چنینی استفاده کنیم می‌توانیم فضای مناسبی برای نقدپذیری ایجاد کنیم.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در صورت تکرار نکردن اشتباهات گذشته و جلوگیری از ریشه‌یابی مشکلات، این همایش‌های می‌تواند در برنامه‌های آتی فرصت مناسبی تلقی شود.

وی با بیان این‌که در آستانه شکل‌گیری قانون ششم توسعه هستیم، تصریح کرد: استفاده از تجربیات گذشته و جلوگیری از اشتباهات در تدوین برنامه‌های آتی ما باید در دستور کار قرار گیرد. حناچی افزود: مهاجرت شهرها به روستاها به شکل برنامه‌ریزی‌ نشده‌ای وجود دارد که باید برنامه‌ریزی صحیحی برای آن در نظر گرفته شود.

معاون معماری و شهرسازی وزیرت راه و شهرسازی گفت: نرخ رشد شهرنشینی در صورتی که متوقف شود میزان افزایش مهاجرت به روستاها افزایش می‌یابد. وی در ادامه درباره توقف رشد شهرنشینی اظهار کرد: توقف رشد نرخ شهرنشینی بدین معنی است که آستانه شرایط زیست محیطی ما در شهرها به حداقل رسیده و کلان‌شهرها دیگر محل زندگی انسان‌ها نیست؛ به همین منظور مهاجرت از شهرها به روستاها آغاز می‌شود.

طرح‌ هادی روستاها ایرادات مهمی دارد

حناچی با بیان این‌که باید برای جذب جمعیت به روستاها حداقل امکانات برای زندگی مناسبی در روستاها فراهم شود، تصریح کرد: طرح‌های هادی در روستاها اجرا شده است دارای ایرادات بسیار مهمی است.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی افزود: ایراداتی که به طرح هادی وارد است همان اتفاقاتی است که در شهرها می‌افتد در حالی که در روستاها طرح‌های هادی نیز اتفاق می‌افتد. در صورتی که در روستاها از لحاظ کالبدی متفاوت هستند و ما برای حفظ ارزش‌های فرهنگی و دینی به دنبال آماده‌سازی جدید و حفظ ارزش‌های فرهنگی و دینی هستیم و باید مراکز هسته‌ای روستاها را فرصت تلقی کنیم.

وی با بیان این‌که نباید همان اتفاقی که در شهرهای بزرگ افتاد در روستاها بیفتد، خاطر نشان کرد: در مراکز اصلی و هسته‌ای روستاها باید سرمایه‌گذاری صحیحی انجام شود.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0