روش فراموش شده‌ ساخت و ساز

استاد موسسه تحقیقاتی دانشگاه گرونوبل فرانسه در جریان برگزاری کارگاه اجرایی معماری خاک فشرده در باغ شهر تفت، استفاده از خاک فشرده در ساختمان‌سازی را یک روش بومی ایرانی و البته فراموش شده در کشورمان خواند که اکنون به عنوان یکی از متداول‌ترین شیوه‌های ساختمان‌سازی در جهان به شمار می‌رود.

حاجی میربابا که مسؤولیت برگزاری این کارگاه را برعهده دارد، هدف از برگزاری این کارگاه را آشنایی مهندسین و دانشجویان با روش‌های نوین استفاده از خاک به صورت طبیعی در صنعت ساختمان بیان و با توجه به بالا بودن هزینه مصرف انرژی در صنعت ساختمان، استفاده از مصالح طبیعی را نیاز امروز جامعه توصیف کرد.
وی عنوان کرد: قبلاً نیز چنین کارگاه هایی در شهرهای بم و چغازنبیل اجرا شده و بعد از زلزله بم نیز یک ساختمان نمونه با همین روش در این شهر ساخته شده است.
این استاد دانشگاه عملیات اجرایی استفاده از خاک فشرده را روش بومی ایرانی دانست که بنا به دلایلی به دست فراموشی سپرده شده است و این درحالی است که در کشورهای دیگر جهان نظیر چین، آفریقای جنوبی و کشورهای اروپایی، این روش، یکی از متداول‌ترین شیوه‌های ساختمان‌سازی به شمار می‌رود. وی ویژگی‌های این روش را قابل دسترس بودن مواد اولیه، سهولت و سرعت اجرا، سادگی نگهداری پس از اجرا، استحکام، سرعت اجرا و مصرف کم آب دانست.
حاجی میربابا با اشاره به این که متاسفانه در ایران استفاده از خاک به عنوان مصالح اصلی در صنعت ساختمان قریب به ۵۰ سال است که فراموش شده، ابراز امیدواری کرد که برگزاری این قبیل کارگاه‌های آموزشی بتواند منجر به شناخت مجدد خاک به عنوان یکی از مصالح مهم در صنعت ساختمان شود تا به این طریق بتوان به معماری و توسعه پایدار کمک کرد.
در پایان این کارگاه معماری که به همت پژوهشکده معماری بومی یزد و با همکاری موسسه تحقیقاتی craterre دانشگاه گرونوبل فرانسه و حمایت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد برگزار شد، به شرکت‌کنندگان گواهینامه شرکت در دوره اعطا شد.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0