تاکید بر شهرسازی در بافت ‌فرسوده

معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی اقدامات اجتماعی مقدم بر انجام اقدامات اجرایی و کالبدی در روند نوسازی بافت های فرسوده است.

پیروز حناچی در دومین روز از بیستمین نشست مدیران بافتهای فرسوده کلان شهرهای کشور اظهار کرد: تجربیات تیم‌های حرفه ای در دنیا نشان می دهد اقدامات اجتماعی، اقدامات نرم افزاری، مشارکت نیروهای محلی و … قبل از هرگونه اقدام اجرایی و کالبدی در موفق واقع شدن نوسازی تأثیرگذار است.

معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی افزود: بعد از زلزله بم سؤال این بود که اگر زلزله‌ای مشابه در هر کدام از شهرهای کشور اتفاق بیفتد آیا وضعیت بهتر از این خواهد بود، شیوه پاسخ دادن به این سؤال به نوعی توانست نقشه راه آینده ی موضوعی تحت عنوان نوسازی بافتهای فرسوده و لزوم توجه به این مساله را آشکار سازد.

حناچی ضمن ارائه توضیحاتی درباره چگونگی بازسازی و نوسازی شهر بم و همچنین موانع و مشکلات در روند بازسازی این شهر، بر لزوم استفاده از تجارب نوسازی در دنیا تأکید کرد.

وی با اعلام این که در حال حاضر در آستانه برنامه ششم توسعه قرار داریم، اظهار کرد: هم اکنون کوهی از تجربیات را پشت سر داریم که باید از این تجربیات درس بگیریم و چنانچه در آستانه برنامه ششم درست عمل کنیم بهره‌های خوبی نیز کسب خواهیم کرد و به نقطه هدف دست خواهیم یافت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش توسعه گران، یادآور شد: اگر به تجارب دنیا نگاه کنیم می بینیم که شرکت هایی از جنس بخش خصوصی با حمایت و تأیید صلاحیت از طرف حاکمیت و بخش دولتی برای انجام چنین اقداماتی تشکیل شده اند که ما امروز این شرکتها را به عنوان developer می شناسیم.

معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی توضیح داد: این شرکتها از زمان تعریف یک پروژه تا زمان بهره برداری از آن حضور دارند و بعد از بهره برداری نیز پروژه را مدیریت می کنند که همین امر باعث ارائه کیفیت خوب می شود.

وی در این باره افزود: این حلقه مفقوده در کشور ما نیز وجود دارد و ما نیز به سمت آن رفته ایم و حس نیاز به آن داشته ایم ولی تاکنون آن را ساماندهی نکردیم که شایسته است developerها در قانون نیز مورد شناسایی قرار بگیرند و دولت نیز از طریق اینها به پروژه‌ها کمک کند.

حناچی در پایان سخنان خود از تشکیل کمیته‌های برنامه ششم در دولت خبر داد و از حاضرین خواست تا به ارائه پیشنهادات و سؤالات خود در رابطه با مباحث مطرح شده بپردازند.

بیستمین نشست مدیران بافت فرسوده شهرداریهای کلان شهر های کشور به میزبانی سازمان نوسازی شهر تهران در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه ۲۸ و ۲۹ خردادماه برگزار شد.

این نشست به منظور هم اندیشی و تبادل نظر در خصوص مباحثی از جمله بررسی راه های تعامل بیشتر میان دولت و شهرداری ها در راستای احیاء و نوسازی بافت های فرسوده و خلاء های قانونی موجود، بررسی اقدامات شهرداری های کلان شهرها در خصوص اجرایی شدن مفاد ماده ۱۷۱ قانون برنامه پنجم توسعه کشور، بررسی و دریافت پیشنهادات کلان شهرها در خصوص بررسی ظرفیت های قانون حمایت از احیاء، بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهری، تدوین احکام برنامه ششم توسعه کشور در مورد حمایت از این قانون برگزار شد.

در این نشست معاونین و مدیران وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور و همچنین مدیران نوسازی بافت های فرسوده کلان شهرهای ارومیه، اصفهان، اهواز، تبریز، رشت، زاهدان، شیراز، قم، کرج، کرمان، کرمانشاه، مشهد و همدان حضور خواهند داشت.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0