کاسبی شهرداری‌ از تخلف ساختمانی

رئیس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با بیان اینکه نان شهرداری‌ها در توسعه تخلف‌های ساختمانی است، گفت: به جای ساخت خانه‌های نوساز و با کیفیت، مشغول تولید بافت فرسوده هستیم.

اکبر ترکان در خصوص وضعیت ساختمان سازی در کشور و تولید ساختمان‌های بی کیفیت، اظهار داشت: در جلسه‌ای مهندس سعیدی کیا وزیر سابق مسکن مطرح کرد که ما مشغول تولید بافت فرسوده هستیم و مطالعات و مهندسی قابل قبولی در این زمینه نداشته ایم الان می گویم ک باید این خطر را جدی بگیریم.

وی با بیان اینکه اگر ساختمان های ۲۰ ساله یا حدود ۲۰ سال تخریب می‌شود به دلیل فرسودگی نیست، گفت: تغییر در تصمیمات و معیارهای شهرسازی از دلایلی است که اغلب ساختمان‌ها با عمر کوتاه تخریب شده و ساختمان‌های جدید و چندطبقه به جای آنها ساخته می‌شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با بیان اینکه در مناطق که قرار بود بیشتر از دو طبقه ساخته نشود ضوابط را عوض کرده و بلندمرتبه سازی راه انداختند، افزود: وقتی ساختمان ۲۰ ساله را می‌کوبند و بلندمرتبه سازی می‌کنند، این تخریب‌ها نشانه نوسانات در نظام تصمیم گیری حوزه شهرسازی است.

ترکان با اشاره به برگزاری جلسه‌ای در شهرستان نور، اظهار داشت: در این جلسه شهرداران به ما گفتند که فقط ۲۰ درصد از درآمد ما از محل ارایه خدمات است و مابقی مربوط به فروش تراکم و دریافت جریمه بابت تخلفات ساختمان است.

وی با بیان اینکه وقتی نان شهرداری‌ها در توسعه تخلف است و تنها راه بقای آنها این است که جریان تخلف ادامه داشته باشد بنابراین نمی‌توان نتیجه‌‌ای جز این دید، گفت: در برخی مناطق می‌گویند که تراکم از دو تا شش طبقه داده می‌شود؛ این به چه معناست بالاخره باید یک تراکم خاص در هرمنطقه‎ای باشد اما مسئولان شهرداری اعلام می‌کنند که براساس مذاکره تراکم می‌دهیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور تصریح کرد: به جای اصلاح خانه‌های فرسوده باید بافت را اصلاح کنیم به این معنا که تغییر ساختار در محله‌ها و شبکه خدمات رسانی و پشتیبانی در این مناطق داشته باشیم.

ترکان با بیان اینکه سالانه ۱۲۲ میلیون مترمربع ساخت و ساز به جز ساختمان‌های دولتی در کشور انجام می گیرد، گفت: به دلیل نبود نظارت در بخش ساخت و ساز ۲۳ شرکت ۷۰ درصد کارها را قبضه کرده بودند.

وی با تاکید بر اینکه با امضا فروشی مقابله می کنیم، اظهار داشت: ما در صنعت ساختمان نیازمند کارگر و تکنسین کارآمد هستیم اما متاسفانه مهندسان ما اسیر مدرک شده اند و این کارها را افرادی با دانش کم اجرا می‌کنند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با بیان اینکه در زمینه صدور خدمات فنی مهندسی ظرفیت بزرگی داریم، گفت: قابلیت درونی بنگاه‌ها مهم است زیرا لازمه صدور خدمات فنی مهندسی است به این دلیل که در بازارهای بیرونی رقابت حرف اول را می زند.

ترکان در خصوص کیفیت ساخت مسکن مهر، اظهار داشت: مسکن مهر مربوط به سازمان نظام مهندسی ساختمان نیست و با نظام مهندسی آغاز نشد بنابراین باید وزارت راه و شهرسازی در این خصوص پاسخگو باشد.

وی در خصوص ساخت و ساز در مناطق آزاد، بیان کرد: مناطق آزاد طرح جامع دارند و برمبنای این طرح ساخت و ساز را انجام می‌دهند. در کیش توسعه صنعتی کند شده به دلیل اینکه دستمزد کارگر بالا رفته زیرا هزینه اقامت در کیش بالاست بنابراین مسئولان در کیش به دنبال ایجاد محله کارگری هستند تا هزینه زندگی کاهش یابد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور تصریح کرد: برخی مناطق هم برای ایجاد خانه دوم است به همین جهت در حال طراحی جزیره مینو هستیم تا شهرکی مدرن برای افرادی ثروتمند ایجاد کنیم.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

  1. شايان اميري :
    ۱۶ آذر ۹۳

    یک کاسبی جدید که جدیدا به عنوان تخلف از افراد کسب درآمد میکنن ارتفاع بنا میباشد بنده منزل فرسوده خویش را ساخته ام درپایان کار به بنده گفته اند ارتفاع بنای شما زیاد است با آنکه هم مهندس ناظر وهم مهندس مازاد شهرداری در هر طبقه  قبل از بتون ریزی بازید کرده اند ولی هیچگونه موردی در ارتفاع ستون وغیر به بنده گوش زد نکرده اند ولی همکنون نوعی کاسبی شده به بنده گفته اند بر از مهندس ناظر بابت استهکام و ارتفاع تاییدیه بگیر همکنون مهندس ناظر به بنده گفته برای تاییدیه ۱۵۰۰۰۰۰ تومان به ایشان بدهم کجاست عدالت کجاست قانون  از بنده به پول زور میخواهند 

    • با سلام

      به امید روزی که عدالت به بعنای واقعی دیده شود.کلام شما کاملا درست است .

      با تشکر

0