طرح کاداستر؛ تعاریف و اصطلاحات

نمایندگان مجلس شورای اسلامی تعاریف و اصطلاحات مندرج در طرح جامع کاداستر (حدنگار) کشور را در فصل اول آن، مشخص و تصویب کردند.

بر اساس بند یک ماده یک این طرح، حدنگار فهرست مرتب شده اطلاعات مربوط به قطعات زمین است که مشخصه های زمین مانند اندازه ، کاربری ، مشخصات رقومی ، ثبتی یا حقوقی به نقشه بزرگ مقیاس اضافه شده است.

همچنین حدنگاری (عملیات کاداستر) شامل مجموعه فعالیت های مرتبط با حدنگار است که دربردارنده تهیه نقشه با استفاده از عکس ها و تصاویر زمینی، دریایی ، هوایی، ماهواره ای، تبدیل رقومی عکس ها و تصاویر، عملیات زمینی نقشه برداری، ویرایش و تکمیل نقشه های زمینی و تطبیق نقشه با وضعیت واقعی و وجود املاک و اضافه کردن کلیه اطلاعات ثبتی، حقوقی و توصیفی و کنترل نهایی و بروز رسانی آن است.

همچنین با تصویب نمایندگان مجلس، نظام جامع اطلاعات املاک و حدنگار کشور ، سامانه اطلاعات رایانه ای مکان محوری است که تمامی اطلاعات حدنگاری از جمله اطلاعات نقشه ها و اسناد حدنگار و سایر اطلاعات ثبتی ، حقوقی و توصیفی املاک و عارضه های طبیعی کشور در آن ثبت می شود و از این پس در این قانون به آن نظام جامع اطلاق می شود.

مجلسی ها همچنین در این طرح تصویب کردند: نقشه حدنگار ، نقشه ای است که بر اساس حدنگاری تهیه می شود و سند حدنگار نیز عبارت از سند مالکیتی که بر اساس حدنگاری و تحت نظام جامع تهیه می شود.

نمایندگان مجلس مقرر کردند: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور متولی اجرای حدنگاری است ضمن این که مرکز داده های ثبتی موضوع بند (م) ماده ۲۱۱ قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران است.

با رای نمایندگان مجلس، بند ۶ این ماده که در مورد تعریف دستگاه ها و شامل دستگاه های اجرایی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۸ / ۷ / ۱۳۸۶ ازجمله نیروهای مسلح بود که برای بررسی بیشتر به کمیسیون تخصصی مربوطه ارجاع شد. ادامه بررسی این طرح به جلسات آتی مجلس موکول شد.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0