انتقاد روحانی از برجسازی در تهران

رئیس جمهور در دیدار شهردار تهران و اعضای شورای شهر پایتخت گفت: من نمی‌دانم چطور در شهری مثل تهران ساختمان‌های بلند درست می‌شود اما پیاده‌رو وجود ندارد! چرا معماری تهران هویت اسلامی ایرانی ندارد؟

اعضای شورای شهر و شهردار تهران در دیدار با رییس جمهور بر ایجاد مدیریت یکپارچه شهری، توسعه و تکمیل ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت، رسیدگی به ابنیه تاریخی پایتخت و نوسازی بافت‌های فرسوده، عملیاتی کردن قانون برنامه سوم و مدیریت یکپارچه شهری و برگزاری انتخابات شورایاری‌ها تاکید کردند.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران و شهردار تهران عصر شنبه و یکسال پس از انتخابات ریاست جمهوری و شوراها در ۲۴ خرداد ۹۲، در دفتر نهاد ریاست جمهوری با حسن روحانی دیدار کردند.

در ابتدای این دیدار، حسن روحانی رئیس جمهور با تبریک سالگرد ۲۴ خرداد گفت: همه مسئولان باید در زمان ایفای مسئولیت خود دست در دست هم دهند تا منشأ خدمات برای همه ایرانیان باشند.

وی با اشاره به سالروز ولادت حضرت صاحب‌الزمان (عج) اظهار امیدواری کرد: با توجه به عنایات منجی عالم بشریت، آلام و مصائب مسلمانان منطقه به ویژه از ناحیه تروریست‌ها از بین برود و صلح و ثبات و امنیت در دنیای اسلام حاکم شود.

در ادامه احمد مسجدجامعی رئیس شورای اسلامی شهر تهران خطاب به رئیس جمهور گفت: مهمترین ویژگی دولت شما اخلاق و ادبیاتی است که با انتخاب شما، حاکم شده است و نمونه بارز آن جلسه امروزتان با دیگر کاندیداهای ریاست جمهوری است و یا همین دیدارتان با اعضای شورای شهر تهران. این رفتار اخلاقی دولت در مناسبات شورا با دولت نیز تأثیر مثبت گذاشته و ادبیات مشترکی برای همکاری شکل گرفته است.

او با اشاره به دیدار اعضای شورا با مقام معظم رهبری گفت: ایشان از ما خواستند همکاری بین شهرداری، شورا و دولت افزایش یابد و سخنان ایشان مبنای روابط دولت با شورا و دعوت از وزرا در صحن شورا شود. مسجدجامعی با اشاره به پیشینه تهران به عنوان پایگاه تفکر شیعی گفت: تهران از قرن‌ها پیش حول محور محبت اهل بیت شکل گرفته و در این زمینه مستندات تاریخی زیادی وجود دارد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به رویکردهای تازه شورای چهارم گفت: معماری شهرسازی، افزایش سطح کیفی زندگی و تقویت مسائل حقوقی و نظارتی شورا، رویکردهای جدید ما در شورای چهارم است.

مسجدجامعی همچنین از رئیس جمهور به خاطر تشکیل کمیسیون ویژه شهر تهران و تولید و توزیع سوخت پاک که منجر به کاهش آلودگی هوا در پایتخت شده است، قدردانی کرد و گفت: یکی از اقدامات شورا در زمینه سلامت، دفاع از حقوق شهروندانی است که در حوادث خسارات جانی و مالی دیده اند.

• دیگر اعضای شورای شهر در دیدار با روحانی چه گفتند؟

نام و سمت اظهار نظر
محسن سرخو،عضو کمیسیون عمران شورا توسعه و تکمیل ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت
عبدالحسین مختاباد،عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی ایجاد زیرساخت‌های سخت‌افزاری در حوزه فرهنگ و هنر
رحمت‌الله حافظی،رئیس کمسیون سلامت و خدمات شهری شورا افزایش سلامت شهروندان و مقابله با عواملی که سلامتی پایتخت‌نشینان را تهدید می‌کند
احمد حکیمی پور،عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی رسیدگی به ابنیه تاریخی پایتخت و نوسازی بافت‌های فرسوده
مرتضی طلایی،نایب رئیس شورای شهر تهران عملیاتی کردن قانون برنامه سوم و مدیریت یکپارچه شهری و برگزاری انتخابات شورایاری‌ها
معصومه آباد،عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا شهردار معاون اول رئیس جمهور شود
اسماعیل دوستی،عضو کمیسیون فنی عمرانی شورا توجه به شهرک‌های اقماری پایتخت، مشکلات مسکن مهر، نقش جمعیت تهران در معضلات پایتخت
ابوالفضل قناعتی،عضو کمیسیون عمران شورا انجام تعهدات دولت در حوزه مترو و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی
مجتبی شاکری،عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا نقاط هویتی پایتخت و سیما و منظر شهری، توصیه به اعضا که در این ۴ سال به جای فعالیت اقتصادی برای خودشان به فکر خدمت به مردم باشند
مهدی چمران،رئیس شورای عالی استانها انتقاد از مهاجرت بی رویه به پایتخت، معضلات بافت فرسوده ، درنظر گرفتن تهران به همراه مناطق اطرافش در طرح های مختلف، هویت شهری و شهرسازی، مدیریت یکپارچه شهری
علیرضا دبیر،رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا مدیریت یکپارچه شهری و درآمدهای پایدار
احمد دنیامالی،رئیس کمیسیون عمران شورا وضعیت اسفناک ساخت و ساز در حریم پایتخت
اقبال شاکری،عضو کمیسیون عمران شورا مدیریت بحران

در ادامه این جلسه محمدباقر قالیباف شهردار تهران با بیان این که اگر همکاری و همدلی دولت و مدیریت شهری باشد هیچ مشکل لاینحلی در شهر باقی نمی ماند، گفت: همه مسئولان باید با عزم ملی و مدیریت جهادی از فرصتی که در اختیارشان قرار گرفته، برای ایجاد حماسه اقتصادی و فرهنگی استفاده کنند.

او با اشاره به وضعیت تهران به عنوان ام‌القرای کشور گفت: همه اعضای شورای شهر و مسئولان شهرداری تهران در راه تحقق حماسه اقتصادی و فرهنگی به خواست مردم و رهبری است، یکصدا هستند و تلاش می‌کنند تا بار مشکلات تهران را تا جای ممکن از دوش دولت بردارند.

شهردار تهران ضمن ابراز خرسندی از همکاری و تفاهم دولت با مجموعه مدیریت شهری برای حل مشکلات این کلان‌شهر، گفت: وظیفه من به عنوان شهردار تهران ایجاب می‌کند تا به منظور تحقق مدیریت جهادی و باورهای انقلابی با دولت بیش از پیش همکاری کنم.

قالیباف افزود: موقعیت ویژه تهران می‌طلبد که دولت نیز به صورت عملی و کیفی در حل مشکلات این شهر قدم پیش بگذارد تا با همدلی، مدیریت صحیح و اصلاح ساختارها مشکلات مردم بیش از قبل مرتفع شود.

حسن روحانی رئیس جمهور نیز پس از صحبت‌های حاضران با اشاره به جایگاه و اهمیت تهران گفت: رفت و آمد دنیا به تهران زیادتر خواهد شد و آثار آن را می‌‌توان در حضور هیأت‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در ماه‌های اخیر مشاهده کرد. شورای شهر تهران برای دیگر شوراها الگوست همانطور که شهر تهران برای سایر شهرها نمونه و الگوست.

وی افزود: من نمی‌دانم چطور در شهری مثل تهران ساختمان‌های بلند درست می‌شود اما پیاده‌رو وجود ندارد چرا معماری تهران هویت اسلامی ایرانی ندارد. من از شما سئوال می‌کنم. اگر به عهده ماست ما می‌رویم دنبال حل این مشکلات اما هم دولت و هم اعضای شورا منتخبان مردم هستند و هدفشان خدمت به همین مردم است. ما باید فکر کنیم با چه سازوکاری کارها را به مردم واگذار کنیم همانطور که در دیگر کشورها این اتفاق در حال انجام است.

روحانی تأکید کرد: داشتن پول برای انجام امور همیشه راهگشا نیست، هنر این است که مجموعه دستگاه‌های مسئول با اتکا به منابع غیردولتی نسبت به رفع نیازهای شهر اقدام نمایند.

رئیس جمهور با بیان این که تهران دارای معضلات ویژه‌ای است، گفت: از نگاه من زلزله و امنیت مهم‌ترین معضلات پایتخت بودند اما اکنون آلودگی هوا را نقدترین مشکل تهران می‌دانم.

وی در زمینه مبارزه با آلودگی هوا گفت: بنزین تهیه شده در پتروشیمی‌ها دارای آثار منفی در آلودگی هوای شهر بود و امروز شاهد هستیم که با حل این مسأله روزهای پاکیزه در تهران افزایش پیدا کرده است.

رییس‌جمهوری با تأکید بر حل معضل حمل و نقل عمومی در تهران گفت: دولت در نظر دارد در راستای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی ۳۰ هزار تاکسی و ۱۲ هزار دستگاه اتوبوس به ناوگان شهری پایتخت اضافه کند.

رئیس جمهور در این دیدار از راهکار کاهش مهاجرت به پایتخت سخن گفت و تأکید کرد: باید جاذبه‌های مهاجرت به تهران را کم کنیم. همچنین با ایجاد دولت الکترونیک به این قضیه کمک کنیم چرا که ارائه تسهیلات به شهروندان از طریق ابزار نوین و مدرن می‌تواند در حل برخی از مشکلات پایتخت مؤثر باشد و این روش باید در مراکز دیگر خدمت‌رسانی مورد توجه قرار گیرد.

روحانی با اشاره به مباحث مربوط به انتقال مرکز سیاسی ایران به نقطه‌ای دیگر در کشور، گفت: تهران حتی اگر پایتخت نیز نباشد، دارای ویژگی‌هایی است که در ۲۰ سال آینده نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد.

رییس‌جمهوری تأکید کرد: دولت آماده است تا با همفکری و همکاری مجموعه مدیریت شهری، برای حل مشکلات پایتخت و شهرک‌های اقماری‌اش پیش قدم شود.

وی لزوم تقسیم کار میان دولت، شهرداری و شورای شهر به منظور خدمت‌رسانی به مردم تهران را یادآور شد و خواستار برنامه‌ریزی و همفکری همه نهادهای مسئول در کاهش هزینه‌ها و به دست آوردن درآمد پایدار برای اداره شهر شد.

او گفت: همه مسئولان باید در زمان ایفای مسئولیت خود دست در دست هم قرار دهند تا منشأ خدمات برای همه ایرانیان بویژه مردم تهران باشند.

رییس‌جمهور حضور قالیباف در مقام شهردار تهران را مغتنم خواند و با اشاره به ترکیب خوب و وجود چهره‌های شاخص در شورای شهر اظهار امیدواری کرد که پایتخت ایران اسلامی مایه آبرو، آرامش و راحتی برای گردشگران خارجی و ساکنین این شهر شود.

او ضرورت استفاده از تجربیات سایر شهرهای بزرگ دنیا در نوسازی بافت‌های فرسوده با اتکا به منابع غیردولتی را خاطر نشان ساخت و گفت: باید اداره شهر به مردم واگذار شود و دولت و شهرداری‌ها تسهیلات و زمینه را برای حضور بخش خصوصی فراهم نمایند.

رییس‌جمهور همچنین با بیان اینکه دولت در قضیه مبارزه با فساد جدی است، خواستار همراهی شهرداری و شورای شهر تهران برای مبارزه با زمین‌خواری شد و گفت: رییس سازمان حفاظت از محیط زیست گزارشی ارائه کرده که بر اساس آن مجوز ساختمان‌سازی در پارک ملی پردیسان داده شده که جای سوال دارد که چه مقامی این مجوز را صادر کرده و چرا نظارتی بر این امر نمی‌شود؟

وی با طرح سوالی مبنی بر اینکه آیا تهران نیازمند این تعداد ساختمان تجاری است؟ خواستار نظارت بیشتر مجموعه شهری بر برج‌سازی در این کلان شهر شد.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0