هدایت خورشید به خیابان‌های باریک

محققان مصری برای تأمین نور طبیعی مناطق متراکم شهری، پنل شفافی را طراحی کرده‌اند که نور خورشید را به سمت کوچه‌ها و خیابان‌های محاصره شده با ساختمان‌های بلند هدایت می‌کند.

کمبود نور طبیعی باعث مشکلات فیزیولوژیکی مانند تغییرات خلق و خو، خواب بیش از اندازه و افسردگی می‌شود؛ در حال حاضر نمونه پنل‌های پنجره شکلی طراحی شده‌اند که قادر به منعکس کردن نور خورشید به داخل منازل هستند، اما در کوچه‌ها و خیابان‌های باریک کاربرد ندارد.
محققان دانشگاه عین شمس قاهره پنل شفافی از جنس پلاستیک آکریلیک موسوم به پلی‌متیل متاکریلات (PMMA) طراحی کرده‌اند که امکان هدایت نور خورشید به داخل خیابان‌های محاصره شده در بین ساختمان‌های بلند را فراهم می‌کند. پنل شفاف بر روی پشت‌بام ساختمان‌ها نصب شده و نور خورشید را بداخل خیابان منعکس می‌کند.
به گفته «عمر صفوت» استاد مهندسی الکترونیک و مخابرات، ‌با این روش کیفیت نور دریافتی و وضعیت بهداشت و سلامت در مناطق فاقد روشنایی طبیعی بویژه در پاییز و زمستان بهبود پیدا می‌کند.
این فناوری علاوه بر کاربرد در خیابان‌های باریک و فاقد نور مناسب، در مناطق دیگر شهر نیز قابل استفاده بوده و جایگزین مناسب و دوستدار محیط زیست برای نورهای مصنوعی و فلورسنت محسوب می‌شود.
یک متر مربع از این پنل شفاف پلی‌متیل متاکریلات بین ۷۰ تا ۱۰۰ دلار قیمت دارد. نتایج این دستاورد در مجله Energy Express منتشر شده است.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0