حساسیت نسبت به وظایف شهرسازی

شورای شهر تهران در دروه چهارم نسبت به احصاء وظایف حوزه شهرسازی و معماری در کلان شهر تهران حساسیت بالایی دارد.

محمدسالاری – رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا در نشستی که با حضور معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران و مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران برگزار شد با اشاره به حساسیت شورای شهر درخصوص جایگاه ماموریت های شهرسازی و معماری در اداره کلانشهر تهران گفت: متأسفانه در تمام دوره های مدیریت شهری ماموریت های این حوزه مغفول مانده بود تا جایی که شاهد تنزل جایگاه معاونت معماری و شهرسازی چه در سطح شهرداری تهران و چه در مناطق بودیم.

وی در بیانی دیگر گفت: معتقدم معماری و شهرسازی از جایگاه معاونت به جایگاه اداره کل درآمدزایی معاونت مالی شهرداری تهران تبدیل شده بود. رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا اظهار داشت، علی رغم اینکه ماموریت های شهرسازی و معماری از بنیادی ترین ماموریت ها و اساسی ترین ماموریت های توسعه پایدار شهر است اما متاسفانه شاهد این تنزل جایگاه در طول سالها و دهه های گذشته بودیم.

وی با بیان اینکه بررسی تاریخ نشان می دهد که شهرسازی و معماری در جایگاه قائم مقام شهرداری بوده است اظهار داشت، علی رغم اینکه امروز بیش از ۱۰۰ سال از ایجاد بلدیه و شهرداری تهران می گذرد در سال ۸۶ شاهد ابلاغ طرح جامع شهر تهران و با یک فاصله بسیار طولانی مدت در سال ۹۱ شاهد ابلاغ طرح تفصیلی شهر تهران بودیم.

وی با بیان اینکه ماموریت و راهبردهای ۱۷ گانه طرح جامع شهر تهران به موجب طرح تفصیلی و طرح های موضعی و موضوعی که در اصل طرح های سطح سوم شهری هستند تحقق می یابد گفت: امروز متاسفانه هیج کدام از طرح های موضعی و موضوعی و حتی تکلیفی طرح جامع و طرح تفصیلی علی رغم اینکه بیشترینشان می بایست تا سقف زمانی سال ۹۰ به اتمام می رسید هنوز محقق نشده است.

سالاری با بیان اینکه شورای شهر در دوره چهارم با این پیش فرض ها و سایر مسائل اهتمام به تشکیل کمیسیون معماری و شهرسازی کرد افزود: این کمیسیون در اصل می بایست از ابتدای تشکیل شوراها به عنوان یک کمیسیون اصلی تشیکل می شد. وی با بیان اینکه این کمیسیون به همت شورای چهارم و به ویژه رئیس شورا تشکیل شد گفت: در ملاقات با رهبری ایشان از تشکیل چنین کمیسیونی ابراز خرسندی کرد و بر تقویت آن تاکید فرمودند که این فرمایشات سبب سنگین تر شدن وظیفه کمیسیون شد.

وی در ادامه به ارائه گزارش عملکردی از مدت فعالیت این کمیسیون در شورا پرداخت و افزود: این کمیسیون در فرآیند تدوین برنامه ۵ ساله دوم شهرداری تهران و فرآیند تصویب بودجه سال ۹۳ توانست هم احکام و سیاست های مغفول مانده هم در حوزه معماری و شهرسازی را احصا و اضافه کند و هم بودجه این حوزه را به چندین برابر افزایش دهد.

وی با تشکر از همکاری معاون شهرسازی با کمیسیون از شهرداری تهران نیز درخصوص تشکیل شورای راهبردی ارتقا کیفی شهر تهران در جهت تحقق منویات مقام معظم رهبری در خصوص ساماندهی سیما و منظر شهری قدردانی کرد.

سالاری با تاکید بر اینکه تشکیل این شورا نشان دهنده اهتمام جدی و باور عملیاتی شهردار تهران درخصوص تحقق ماموریت های معماری و شهرسازی است. گفت: ظرفیت سازی و ارتقا جایگاه و افزایش بودجه معاونت معماری و شهرسازی از جمله مواردی است که در قالب برنامه ۵ ساله شهر تهران به تصویب رسید.

وی به توقف آنچه در تصمیم سازی های کمیسیون ماده ۵ و شورای معماری مناطق در این خصوص اشاره و تصریح کرد: علی رغم اینکه دو سال از ابلاغ طرح تفصیلی شهر تهران می گذرد، از اولویت های مهم کمیسیون معماری و شهرسازی و شورای چهارم است که در این ارتباط معاونت معماری و شهرسازی همکاری بسیار مثبتی را داشته اند.

رییس کمیسیون شهرسازی شورا در ادامه با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد مراجعات شهروندان به شهرداری در حوزه ماموریت های معاونت های معماری و شهرسازی در حوزه مناطق است گفت: با این وجود بیش از ۸۰ درصد نارضایتی های شهروندان نیز از این حوزه است که در این ارتباط طی سال ها ی گذشته شهرداری تهران موضوع برون سپاری این حوزه براساس اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی را آغاز کرده است.

وی چابک سازی سازمان را از دیگر اهداف این برون سپاری دانست و گفت بر همین اساس موضوع ایجاد دفاتر الکترونیک شهر شکل گرفت. سالاری با اشاره به وجود برخی از نواقص درخصوص این دفاتر اشاره کرد و گفت: در همین خصوص جلسه ای با حضور مسئولین شهرداری و این دفاتر تشکیل و در نتیجه آن کار گروهی تشکیل شد که موارد مربوط را مورد پیگیری قرار دهد.

وی همچنین به بحث سیما و منظر شهری اشاره کرد و گفت: متاسفانه در فرآیند سیستمی صدور پروانه علی رغم اینکه مداخلات بسیار جدی در خصوص فضاهای داخلی پلان های معماری و نقشه های ارائه شده متولیان ساخت و ساز وجود دارد ولی در حوزه بررسی نماهای شهری اتفاقی نیافتاده است. علی رغم اینکه در هر سال شاهد شکل گیری یک شهر کوچک درون یک کلانشهر بزرگ هستیم همچنان این موضوع در حال اتفاق افتادن است.

وی اظهار داشت: با پیگیری های کمیسیون معماری و شهرسازی و اعتقاد شهردار تهران خوشبختانه از ابتدای امسال ما شاهد ایجاد جایگاهی برای بررسی نماها در فرایند سیستمی صدور پروانه هستیم.

سالاری در ادامه با اشاره به اینکه معاونت معماری و شهرسازی و اداره کل معماری ساختمان در حال تدوین مجموعه ای از ضوابط نما شامل بایدها، نبایدها و توصیه ها (احکام صلبی و ایجابی و توصیه ای) است گفت: با توجه به اینکه بحث نماها یک بحث محتوایی و کیفی است و در قالب بخش نامه ها و دستورالعمل های کمی حوزه معماری و شهرسازی نمی گنجد به این کمیسیون ارائه دادند.

وی با اشاره به حساسیت شورای چهارم در این خصوص گفت: در همین خصوص طی یک طرح دو فوریتی قرار شد شهرداری ظرف یک ماه این ضوابط را برای بررسی و تصویب به شورا ارائه دهد و در آینده نزدیک با ابلاغ در سامانه طرح تفصیلی قرار گیرد. وی همچنین به اداره کل ماده ۱۰۰ و حضور ۱۰ نفر از اعضای شورا در کمیسون های ۱۰ گانه آن اشاره کرد و گفت: در این حوزه مشکلاتی همچون عدم وحدت رویه و عدم اجرای مفاد آرا ماده ۱۰۰ و مسائل اینچنین هستیم که امیدواریم با همراهی های لازم این مشکلات بر طرف شود.

سالاری در خصوص مزایا و معایب اجرای ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی گفت: قطعاً مشکلاتی در این حوزه وجود دارد و شکایت ها و پیگیری های فراوانی از سوی شهروندان و مهندسین ناظر شاهد هستیم. وی تصریح کرد: هر چند دیدگاه سازمان مهندسی در این خصوص، حرفه مند کردن این حوزه و بررسی فنی نقشه های مختلف مربوط به ایجاد مبنی بوده است که انصافاً در این حوزه اتفاقات مثبتی رخ داده است با این وجود فرایند بررسی بسیار طولانی است و ما شاهد نارضایتی تعداد زیادی از شهروندان در این حوزه هستیم.

وی افزود: هدف سازمان نظام مهندسی درخصوص توزیع سهمیه مهندسین؛ عدالت محوری و توزیع عادلانه بوده است با این وجود عرضه خدمات نظام مهندسی عرضه ای رقابتی است و همانطوری که معاونت شهرسازی در گذشته از رسالت خود فاصله گرفته است، ما امیدواریم این سازمان هم دچار چنین سرنوشتی نشود.

وی با بیان اینکه سازمان نظارم مهندسی در حوزه گودبرداری های پر خطر با توجه به بازدیدهای زیادی که داشته است، اقدامات بسیار مثبتی انجام داده است ادامه داد: با این وجود به دلیل ورود به تصدی گری به جای تولی گری قطعاً یکی از آسیب هایی است که این سازمان را تهدید می کند.

وی ادامه اداد: عدم پرداخت اولیه حقوق مربوط به مهندسین ناظر یکی از دغدغه هایی است که جامعه نظام مهندسی به ما به عنوان نمایندگان شورا مطرح می کنند.موضوع این افراد این است که می گویند سازمان نظام مهندسی هزینه های مربوط را به موجب توافقی که با شهرداری تهران انجام داده از مالکین یکجا دریافت می کند ولی روند پرداخت اقساطی به مهندسین مربوطه شاهد مشکلاتی جدی است.

رییس کمیسیون شهرسازی شورا با ابراز تاسف از وجود دیوار بلند بی اعتمادی در گذشته بین شهروندان و جامعه نظام مهندسی درخصوص نظارت ها وجود داشت، اظهار داشت: مردم در گذشته می گفتند که مهندسین ناظر تنها نظارت صوری داشته و حضور مستمر ندارد و معتقد بودند که بسیاری از عدم مقاوم سازی به این دلیل است ضمن اینکه مهندسین ناظر نیز از عدم واقعی بودن تعرفه هایشان گلایه داشتند.

وی ابراز امیدواری کردن با واقعی شدن این تعرفه ها به مفهوم مثبت خود اون بی اعتمادی از بین برود و شاهد حضور مستمر ناظران حقیقی و حقوقی در ساخت وسازها باشیم.

وی درخصوص بافت های میراثی و تاریخی شهر تهران گفت: قطعاً یکی از مشکلات مناطق مرکزی جنوب تهران است که شورا ورود جدی در آن داشته است و این پیگیری ها سبب شده است که امروز در مناطق ۱۲ و ۱۱ شهرداری تهران شاهد اتفاقات بسیار خوشایندی هستیم امیدواریم نتایج آن را درآینده نزدیک شاهد باشیم.

وی همچنین موضوع بافت های فرسوده را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت و قطعاً یکی از مهمترین چالش­های شهر تهران بافت فرسوده و خطرات بالقوه ناشی از این بافت ها است. وی با ابراز تاسف از اینکه در گذشته توفیقی درخصوص بافت فرسوده رخ نداده است گفت: اگر شهرداری نیز آمارهایی درخصوص بافت فرسوده ارائه می کرده است به نظر متخصصین ناشی از مراجعات مردمی بوده است.

وی با تاکید بر اینکه شهرداری تهران به وظایف قانونی خود عمل کرده است تصریح کرد: در حالی شهرداری ۱۰۰ درصد عوارض را از شهروندان به موجب احیا بافت فرسوده دریافت نمی کند که طبق قانون ۵۰ درصد را باید دریافت کند.

سالاری با بیان اینکه امروز شاهد دریافت عوارض متفرقه در این خصوص هستیم گفت: یکی از خواسته های کمیسیون شهرسازی و معماری این است که معاونت شهرسازی و معماری تمهیداتی را داشته باشند تا اگر قرار است در بافت فرسوده از کسی هزینه ایی دریافت نشود، می بایست پروانه هایی تحت عنوان پروانه های این بند صادر شود که عدد نهایی صفر شود نه اینکه عوارض متفرقه دریافت شود.

وی بر لزوم تعامل جدی میان دولت، مدیریت شهری و سایر ارگانها و نهادهای مرتبط تاکید کرد و گفت: بحث بازگشایی معابر و ایجاد پروژه های توسعه محرک مواردی است که با تحقق آنها و انجام تعامل های لازم میان دستگاه ها ما شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه خواهیم بود. وی ابراز امیدواری کردن با واقعی شدن این تعرفه ها به مفهوم مثبت خود اون بی اعتمادی از بین برود و شاهد حضور مستمر ناظران حقیقی و حقوقی در ساخت وسازها باشیم.

وی درخصوص بافت های میراثی و تاریخی شهر تهران گفت: قطعاً یکی از مشکلات مناطق مرکزی جنوب تهران است که شورا ورود جدی در آن داشته است و این پیگیری ها سبب شده است که امروز در مناطق ۱۲ و ۱۱ شهرداری تهران شاهد اتفاقات بسیار خوشایندی هستیم امیدواریم نتایج آن را درآینده نزدیک شاهد باشیم.

وی همچنین موضوع بافت های فرسوده را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت و قطعاً یکی از مهمترین چالش­های شهر تهران بافت فرسوده و خطرات بالقوه ناشی از این بافت ها است. وی با ابراز تاسف از اینکه در گذشته توفیقی درخصوص بافت فرسوده رخ نداده است گفت: اگر شهرداری نیز آمارهایی درخصوص بافت فرسوده ارائه می کرده است به نظر متخصصین ناشی از مراجعات مردمی بوده است.

وی با تاکید بر اینکه شهرداری تهران به وظایف قانونی خود عمل کرده است تصریح کرد: در حالی شهرداری ۱۰۰ درصد عوارض را از شهروندان به موجب احیا بافت فرسوده دریافت نمی کند که به موجب قانون ۵۰ درصد را باید دریافت کند.

وی با بیان اینکه امروز ما شاهد دریافت عوارض متفرقه در این خصوص هستیم گفت: یکی از خواسته های کمیسیون شهرسازی و معماری ایناست که معاونت شهرسازی و معماری تمهیداتی را داشته باشند تا اگر قرار است که ما در بافت فرسوده از کسی چیزی نگیریم می بایست پروانه هایی تحت عنوان پروانه های بند صادر شود که عدد نهایی صفر شود و نه اینکه عوارض صفر باشد و عوارض متفرقه دریافت شود.

وی بر لزوم تعامل جدی میان دولت، مدیریت شهری و سایر ارگانها و نهادهای مرتبط تاکید کرد و گفت: بحث بازگشایی معابر و ایجاد پروژه های توسعه محرک مواردی است که با تحقق آنها با انجام تعامل های لازم میان دستگاه ها ما شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه خواهیم بود. وی حضور معاون وزیر راه و شهرسازی در همین خصوص در شورای شهر تهران اشاره و اعلام کرد: مقدر شد تعامل شورا و سازمان نوسازی شهرداری تهران سندی در این زمینه تهیه شود.

وی همچنین به اولویت نظارت در سالجاری اشاره کرد و گفت: کمیسیون شهرسازی و معماری در این خصوص نظارت های خود را در ابعاد مختلف از جمله نظارت در سطح که بر اجرای برنامه و انحراف از آن، بودجه و تخصیص آن و همچنین حضور در شهرداری مناطق و سایر سازمان ها و شرکت های وابسته به شهرداری و بازدیدهای میدانی خواهد داشت.

وی با اشاره به اعتماد ایجاد شده بین شورای شهر و شهروندان گفت: امروز شاهد نظارت اجتماعی بسیار مناسبی در این زمینه هستیم که بسیاری از کار ما را به عنوان کمیسیون های تخصصی کم کرده است و پتانسیل بسیار عظیم مردمی در سطح محلات، خیابان ها و کوچه ها در ارتباط با صیانت از باغات، فضای سبز و تخلفات ساختمانی شاهد هستیم.

سالاری در ادامه اظهار داشت: اگر اعضای شورا تنها همین موضوعات را رسیدگی کنند تمام کارهای نظارتی را انجام داده اند که نتیجه ورود جدی شورای شهر و این کمیسیون در رسیدگی به تخلفات است.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0