ساخت دو نیروگاه اتمی دیگر در بوشهر

سخنگوی سازمان انرژی اتمی از مذاکرات اولیه برای ساخت دو نیروگاه جدید با روسیه خبر داد و گفت: تصمیم بر این است که فعلا دو نیروگاه هسته ای دیگر را در بوشهر بسازیم.

بهروز کمالوندی با بیان اینکه ظرفیت هرکدام از این نیروگاه ها هزار مگاوات خواهد بود، افزود: مذاکرات ایران با روسیه برای ساخت نیروگاه های جدید مربوط به این دوره نیست، بلکه قراردادی که سال ۱۳۷۱ بین سازمان انرژی اتمی ایران و روسیه منعقد شد برای ساخت ۴ نیروگاه تولید برق بود که یک نیروگاه آن یعنی نیروگاه اتمی بوشهر فعلا ساخته شده است.

وی در پاسخ به اینکه اخیرا اخباری مبنی بر اینکه ساخت ۴ نیروگاه را در دستور کار دارید منتشر شده است جزئیات این خبر چیست؟ گفت:همان قرارداد گذشته با روس ها پا برجاست و مطالعات اولیه آن هم انجام شده است،اما فعلا ساخت ۲نیروگاه را در دستور کار مذاکره داریم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: در حال حاضر در همین منطقه که امروز نیروگاه بوشهر ساخته شده است می توان ۴نیروگاه هزار مگاواتی دیگر ساخت که به لحاظ اقتصادی هم به صرفه تر است، چون بسیاری از زیرساخت های آن از جمله جاده سازی، لوله کشی های مخصوص و ویژه آن و دیگر زیرساخت ها شکل گرفته است و با توجه به اینکه مطالعات اولیه هم نشان داده که هزینه های ساخت نیروگاه در بوشهر برای ما بسیار کمتر می شود، تصمیم بر این است که فعلا دو نیروگاه دیگر را در بوشهر بسازیم.

کمالوندی تجربه کار با روس ها را نسبتا موفق دانست و افزود: باوجود همه فشارها و طولانی شدن ساخت نیروگاه بوشهر، به هرحال ما یک نیروگاه ایمن و قابل اتکا داریم که راه اندازی شده است و البته باید در نظر داشت که سازندگان نیروگاه ها در دنیا هم زیاد نیستند، بنابراین با روس ها کار خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه هیچ نیروگاهی در دنیا در مدت زیر پنج سال ساخته نمی شود، گفت: در ساخت نیروگاه فقط تکنولوژی مهم نیست، بلکه علاوه بر آن، تصمیم گیری هم اهمیت دارد. کمالوندی افزود: اگر قرار باشد یک نیروگاه ساخته شود این کار ممکن است ۵ تا ۸ سال طول بکشد ولی وقتی تصمیم گرفتید ۴ نیروگاه با هم بسازید بعد از ۸ سال می توانید ۴ نیروگاه ساخته باشید.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: امروز در دنیا همین روش را پیگیری می کنند؛ مثلا ترکیه هم ۴نیروگاه در شمال و ۴ نیروگاه در جنوب می سازد، که از این ۸ نیروگاه،۴ نیروگاه را روس ها می سازند. عربستان سعودی می خواهد ۱۰نیروگاه بسازد و امارات هم ۴ نیروگاه همزمان درح ال ساخت دارد که کره ای ها برای آنها می سازند.

کمالوندی درپاسخ به این سوال که چرا فقط با روس ها کار می کنیم و مثلا چرا با کره ای ها برای ساخت نیروگاه اتمی وارد گفت و گو نمی شویم گفت: کره ای ها در قراردادی که با آمریکایی ها دارند محدودیتی را پذیرفته اند که معروف است به قرارداد یک، دو، سه. ما برای همکاری با کره جنوبی مشکلی نداریم اگر آنها محدودیت نداشته باشند.

وی همچنین به مباحث اقتصادی اشاره کرد و گفت: یک نیروگاه هزار مگاواتی پنج تا شش میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد؛ به همین علت وقتی می خواهید تصمیم بگیرید باید همه شرایط از جمله مسایل مالی، فنی، اجتماعی و حتی سیاسی در نظر گرفته شود و وقتی تصمیم گرفته شد نیروگاه هایی در ساختگاه بوشهر احداث شود، همه این مسایل در نظر گرفته شده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی از ساخت نیروگاه های دوقلو در دنیا یاد کرد و گفت:امروز در دنیا حتی به فاصله چند متر از یکدیگر نیروگاه اتمی می سازند که از آن به عنوان نیروگاه دوقلو یاد می کنند و به همین خاطر استاندارد امنیت نیروگاه را بالاتر می برند.

وی درپاسخ به این سوال که آنها دشمنی مثل اسرائیل ندارند تصریح کرد:این موضوع اصلا برای ما جای نگرانی نیست چون اسرائیل اگر بخواهد الفبای حقوق بین الملل را رعایت کند، نمی تواند به نیروگاه های اتمی حمله کند، ضمن اینکه معتقدیم کشور از توانایی کامل دفاعی برخوردار است؛ به همین خاطر بحث های ما در سازمان انرژی اتمی درباره ساخت نیروگاه ها بیشتر شامل مباحث فنی است و مزایا و معایب فنی آن را بررسی می کنیم و مطالعات عمیقی در این خصوص انجام می شود.

به گفته سخنگوی سازمان انرژی اتمی، بر آورد ما بر اساس مدل های مختلف اقتصادی این است که برای سال های ۲۰۲۰ و یا ۲۰۳۰ بین ۸ هزار تا ۱۵هزارمگاوات برق از نیروگاه های خود تولید کنیم که البته تامین منابع این کار هم بسیار مهم است.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0