توقف توسعه پدیده شاندیز مشهد

رئیس سازمان امور اراضی گفت: در ماه های دی و بهمن سال گذشته شورای عالی شهرسازی تصویب کرد مجوز جدید برای توسعه ساخت و ساز پدیده شاندیز صادر نخواهد شد اما این مصوبه اجرا نشده است و این طرح با دخالت وزارت جهادکشاورزی متوقف شد.

 رئیس سازمان امور اراضی کشور از توقف طرح های ساخت و ساز پدیده شاندیز، صدور حکم قلع و قمع شهرک محمودیه در استان مازندران و قلع و قمع شهرک تماشا خبر داد.

قباد افشار در جلسه خبری امروز با اشاره به اینکه سه طرح پدیده شاندیز، شهرک تماشا و شهرک محمودیه در اراضی کشاورزی اجرا شده است، افزود: ساخت و سازها در شهرک تماشا قلع و قمع شد و قرار است اراضی پاکسازی و به شکل اولیه به صورت اراضی کشاورزی بازگردد ، در غیر این صورت حکم زمین اجرا می شود و این اراضی به تملک دولت در می آید.
وی درباره شرایط شهرک محمودیه استان مازندران گفت: حکم قلع و قمع برای این طرح صادر شد اما در مرحله تجدیدنظر قرار دارد و باید تخریب شود. رئیس سازمان امور اراضی کشور افزود: طرح شهرک محمودیه متعلق به تعاونی وزارت کشور است اما وزیر کشور هم اعتقاد دارد که این طرح باید متوقف شود و وی به شدت با تغییر کاربری اراضی کشاورزی و منابع طبیعی مخالف است.
افشار گفت: وزیر کشور دو معاون امور عمران و امور اقتصادی خود را برای پیگیری و رسیدگی به موضوع جلوگیری از تغییر کاربری مامور و در بخشنامه ای به استاندار بر جلوگیری از تخریب باغات داخل شهرها و مزرعه محمودیه تاکید کرده است.
وی درباره توقف طرح پدیده شاندیز در حومه شهر مشهد افزود: در ۶ ماه گذشته پرونده این طرح دوبار به شورای عالی شهرسازی و معماری رفت و در نهایت قرار شد اراضی زراعی و باغی محدوده این طرح حفظ شود ، در غیر این صورت ساخت و ساز متوقف می شود.
رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: در ماه های دی و بهمن سال گذشته شورای عالی شهرسازی تصویب کرد مجوز جدید برای توسعه ساخت و ساز پدیده شاندیز صادر نخواهد شد اما این مصوبه اجرا نشده است و این طرح با دخالت وزارت جهادکشاورزی متوقف شد.
افشار افزود: متاسفانه طرح های ساخت و ساز باوجود اینکه به تایید شورای عالی شهرسازی استان نرسیده است ، آغاز و تخریب اراضی زراعی و باغی محدوده طرح پدیده شاندیز انجام شد که این اقدام غیرقانونی است.
وی گفت: سازمان امور اراضی کشور از روند تخریب اراضی کشاورزی محدوده پدیده شاندیز گزارشی تهیه و به قوه قضائیه ارسال کرد و رئیس قوه قضائیه دستور رسیدگی صادر کرد و قرار است این مسئله در کمیسیون اصل ۹۰ و شورای عالی حفظ حقوق بیت المال نیز مورد بررسی قرار گیرد.
رئیس سازمان امور اراضی کشور افزود : مسئولان طرح ساختمانی پدیده شاندیز فقط برای ۹ هکتار مجوز تغییر کاربری داشتند اما ۵۵ هکتار اراضی زراعی و باغی را بدون مجوز قانونی از وزارت جهادکشاورزی تخریب کردند.
افشار درباره ساخت و ساز در ارتفاعات و باغات شمال شهر تهران نیز گفت: براساس رهنمودها و بیانات مقام معظم رهبری این اراضی باید حفظ و پس گرفته شود.
وی درباره آینده پروژه مسکونی کارمندان وزارت جهادکشاورزی که در محدوده اراضی کشاورزی قرار دارد، افزود: قرار است زمین جایگزین به متقاضیان مسکن در این طرح تعلق گیرد.
رئیس سازمان امور اراضی کشور همچنین نسبت به ساخت و ساز بی رویه در اراضی حدفاصل شهرها هشدار داد و گفت: تبدیل روستاهای بزرگ به شهر ایرادی ندارد اما باید قواعد تبدیل روستا به شهر و حریم و محدوده آن مدیریت و مشخص شود.
افشار افزود : ساخت و ساز در دشت های استان مازندران با سرعت انجام می شود که علت ان مشخص نشدن حریم شهری است. وی گفت: برای جلوگیری از این روند ضوابط مدیریت محدوده شهرها و روستاهای بزرگ در سازمان امور اراضی کشور در دست بررسی و تغییر است.
رئیس سازمان امور اراضی کشور درباره تغییر کاربری ۵۰ درصد از اراضی کشاورزی غرب استان مازندران اعلام خطر کرد و افزود : در صورتی که مدیریت نظام شهری و تعیین محدوده قانونی شهرها اجرا نشود تا ۱۰ سال آینده هیچ زمین زراعی در استان مازندران باقی نمی ماند.
افشار گفت: از کل مساحت کشور حدود ۱۵ میلیون هکتار معادل ۹،۱ درصد از اراضی قابلیت کشت و کشاورزی دارد و آیا رواست این تعداد محدوده را به ویلا و طرح های ساختمانی تبدیل کنیم؟

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0