کاهش آلودگی هوا و بازسازی بافت تاریخی و فرهنگی

احمد مسجد جامعی در شصت و ششمین جلسه شورا با تشکر از وزیر نفت گفت: کاهش آلودگی هوای تهران از آغاز سال محسوس بوده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، اعضای شورا در ماحصل حضور مسعود سلطانی فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به یک فوریت مشارکت شهرداری در احیا و بازسازی بافت تاریخی و فرهنگی رای دادند.

مرتضی طلایی نایب رئیس شورای شهر تهران که در غیاب احمد مسجدجامعی ریاست جلسه را بر عهده داشت در ابتدای بررسی ،یک فوریت این طرح را به رای گذاشت که اکثریت آرا به آن رای دادند. در ادامه وی گفت: شورا در سال ۸۴ و در ماده ۲ مصوبه شماره  ۱۳۳۷ خود شهرداری را ملزم به مشارکت در بازسازی بافت تاریخی، فرهنگی و مذهبی کرده است. امروز هم دوستان یک فوریت طرحی را برای تقویت مصوبه قبلی تعریف کرده‌اند که البته در دستور جلسه قرار ندارد اما می‌توانیم این طرح یک فوریتی را با اصلاحاتی به عنوان بازنگری مصوبه سال ۸۴ مطرح کنیم و با فعال کردن کارگروه مشترک بین شورا و سازمان میراث فرهنگی رسیدگی به بافت تاریخی تهران را به سرعت پیش ببریم.

محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا نیز گفت: این مصوبه ناشی از دغدغه دوستان است که بافت‌های تاریخی شهر به ویژه در بخش‌های مرکزی و منطقه ۱۲ تبدیل به تهدیدی برای املاک مجاور شده و به دلیل اینکه حریم و میزان بارگذاری این بافت‌های تاریخی مشخص نیست، مشکلاتی برای مالکان، شهرداری و سازمان میراث فرهنگی ایجاد شد.

وی ادامه داد: خسروآبادی مدیر کل میراث فرهنگی تهران و مدیر کل بافت‌های تاریخی شهرداری تفاهمنامه‌ای را امضا کردند اما باید ابتدا حریم اماکن تاریخی و میزان بارگذاری آن در سامانه شهرداری مشخص شود.

طلایی با قرائت عنوان طرح مذکور گفت: الزام شهرداری تهران مبنی بر جانمایی بافت‌های تاریخی و فرهنگی و حریم اماکن مذکور و تعیین میزان بارگذاری اماکن واقع در حریم بافت‌های تاریخی با همکاری سازمان میراث فرهنگی و ثبت آن در سامانه GIS عنوان این طرح است و در ماده واحده آن به مصوبه ۱۳۳۷ شورا و صیانت از بافت‌های تاریخی با تأکید ویژه و همکاری با سازمان میراث فرهنگی در تهیه این سند تأکید شده است.

وی ادامه داد: از کمیته میراث فرهنگی شورا به ریاست آقای حکیمی‌پور می‌خواهم با همکاری کمیسیون‌های فرهنگی و اجتماعی، عمران و حمل‌ونقل و شهرسازی و معماری کارگروه مشترک با سازمان میراث فرهنگی را فعال کنند و دوستان شهرداری را نیز به مشارکت بطلبند.

طلایی اظهار امیدواری کرد این کارگروه مشترک پیشنهادهایی را که در جلسه امروز از سوی اعضای شورای شهر و رئیس سازمان میراث فرهنگی مطرح شد را ظرف مدت یک ماه در قالب یک تفاهمنامه مشترک تنظیم کند و در جلسه بعدی با سلطانی‌فر این تفاهمنامه عملیاتی شود. در ادامه جلسه یک فوریت این طرح به رای گذاشته شد که با اکثریت آرا تصویب شد.

در ادامه، مسجد جامعی که در جلسه حضور یافته بود خطاب به سلطانی فر معاون رئیس جمهور گفت: تهران یک شهر تاریخی است همچنانکه ری تاریخ ۷ هزار ساله و شمیران تاریخ ۳ هزار ساله دارد و همه تاسیساست تمدن جدید نیز از تهران شکل گرفته است. بنابراین باید گفت تهران نیز همانند شیراز و اصفهان دارای پیشنه تاریخی و اهمیت فراوان در زمینه گردشگری و میراث فرهنگی است.

وی با اشاره به اینکه این هفته، هفته میراث است نه گردشگری و در دوره وزارت خود در وزارت ارشاد نامگذاری شده گفت: از شما درخواست می‌کنم گزارش مستقلی درباره گردشگری تهیه کنید و در هفته گردشگری ارائه دهید.

مسجد جامعی در ادامه به وضعیت ری اشاره  تأکید کرد: ری شرایط خاصی دارد و ظرفیت این را دارد که به عنوان منطقه ویژه گردشگری برای ایران و نه فقط تهران به آن پرداخته شود. موزه ری نیز موزه خوبی است اما باید بیشتر از اینها به ری بپردازیم.

کاخ عشرت‌آباد موزه دهه فجر می شود

رئیس شورای شهر با اشاره به حضور خود در مراسم مرحوم حسین پرتویی که صبح امروز برگزار شد گفت: امیدوارم موزه عشرت‌آباد که طرح آن تصویب شده و اعتبارات لازم برای احداث آن در اعتبارات شهرداری دیده شده در دستور کار میراث فرهنگی قرار گیرد زیرا ابتدا باید به نجات این ساختمان قدیمی بپردازیم و بعد از آن به بحث تبدیل آن به موزه فجر رسیدگی کنیم که امیدوارم این موزه با اثر ماندگار حسین پرتویی زینت داده شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران همچنین ضمن قدردانی از وزیر نفت افزود: از وزیر نفت بابت عمل به تعهداتش درباره توزیع بنزین پاک در تهران به منظور کاهش آلودگی هوای تهران تشکر می کنیم.

وی ادامه داد: طی جلسه ای که با حضور وزیر نفت در شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد مقرر گشت در تهران از سال ۹۳ بنزین پاک توزیع شود و دامنه آلودگی هوای شهر بر همین اساس کاهش پیدا کند.

مسجد جامعی ادامه داد: طبق گزارش شهرداری و آمارهایی که در این مدت جمع‌آوری شده ۶ روز هوای پاک و ۵۲ روز هوای سالم داشته‌ایم که ۶ برابر مدت مشابه در سالهای گذشته است در همین جهت از دولت و وزیر نفت بابت این اقدام ارزشمند تشکر می‌کنیم.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0