بازدید اعضای دانشگاه فنی برلین از بافت های فرسوده

جمعی از اساتید و دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه برلین آلمان در رشته های مختلف معماری، شهرسازی، مدیریت شهری و … در جریان سیاست ها و رویکردهای سازمان نوسازی برای نوسازی بافت های فرسوده پایتخت قرار گرفتند.

به گزارش خبرگزاری مهر ،در جلسه ای که با حضور مدیرعامل سازمان، اساتید و دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکترای دانشگاه برلین آلمان برگزار شد، عباداله فتح اللهی به معرفی فعالیت ها، اقدامات صورت گرفته و سیاست های این سازمان جهت نوسازی بافت های فرسوده پایتخت پرداخت.

عباداله فتح اللهی ضمن معرفی وظایف، مأموریت ها و ساختار سازمانی سازمان نوسازی شهر تهران با بیان این که رویکرد شهرداری تهران در نوسازی بافت های فرسوده از ۸ سال پیش تاکنون رویکردی اجتماعی بوده است، خاطرنشان کرد: سازمان نوسازی شهر تهران پس از تجربیات مداخله مستقیم در تهیه طرح ها و اجرای پروژه های نوسازی  به این نقطه رسید که فرآیند نوسازی بافت های فرسوده می بایست با مشارکت جدی ساکنان دنبال شود.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران تصریح کرد: بر مبنای این رویکرد دفاتر خدمات نوسازی در ۵۶ محله شهر تهران راه اندازی شدند تا بتوانند ساکنان بافت های فرسوده را از لحاظ فرآیند اداری، حقوقی، روحی، روانی و فرهنگی جهت مشارکت در نوسازی محل خود راهنمایی و ترغیب نمایند.

وی اظهار داشت در کنار این دفاتر شبکه های مختلف مردمی در تهران شکل گرفت و نمایندگان محلات مختلف با رویکرد توسعه محله  خود با شهرداری مناطق همکاری می کنند.

فتح اللهی عنوان کرد: از سال ۸۶ که طرح جامع تهران تصویب و ابلاغ شد، طرح تفصیلی نیز همزمان با طرح جامع به تصویب کمیسیون ماده ۵ رسید و همزمان با مداخله مستقیم ۸۶ طرح موضوعی همراه با طرح های منظر شهری تهیه شد.

وی در این باره توضیح داد: از آنجایی که طرح های منظر شهری مبتنی بر تعلقات خاطر ساکنین نبود و انطباق کاملی با طرح تفصیلی نداشت در مرحله اجرا نتوانست موفقیت کامل را حاصل نماید.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در ادامه خاطرنشان کرد: به همین خاطر فصل جدیدی در کتاب ضوابط و مقررات طرح تفصیلی با نگاه تشویق گرایانه  افزوده شد که با تراکم های تشویقی و معافیت های مالی در شهرداری تهران نهضت نوسازی مردمی در چارچوب طرح تفصیلی شکل گرفت به گونه ای که طی سنوات اخیر شاهد  ۳۱ هزار پلاک نوسازی بودیم و پروسه تجمیع پلاک های ریزدانه از رشد ۵۱ درصدی برخوردار شدند.

فتح اللهی با بیان اینکه بافت های فرسوده در شهر تهران گونه های مختلفی دارند و بافت های تاریخی بیشتر در مناطق ۱۱ و ۱۲ شهرداری تهران واقع شده اند، تصریح کرد: در بافت های تاریخی شاهد مهاجرت شهروندان اصیل و جایگزینی سایر شهروندان هستیم به نوعی که به طور مثال در منطقه ۱۲ روزانه قریب به ۵/۲ میلیون نفر از بازار و امکانات این منطقه سرویس می گیرند و شبانه حدود ۱۳۰ هزار نفر در این منطقه سکونت دارند که این امر تبعات و ناهنجاری های اجتماعی را به دنبال دارد.

وی با اشاره به تراکم جمعیتی بالا در بافت های فرسوده، گفت: مشکل اساسی در نوسازی این بافت ها نحوه توجیه اقتصادی نوسازی است، زیرا غالباً محل کسب و کار ساکنین بافت های فرسوده با محل سکونتشان یک جا است و در صورت نوسازی، شغل ساکنان نیز در معرض خطر قرار می گیرد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: شهرداری تهران به منظور حل این مشکل اقدام به تهیه بسته های تشویقی، بخشودگی ۱۰۰% عوارض نوسازی کرده است، همچنین تسهیلات بانکی برای اسکان موقت و نوسازی در اختیار سازندگان قرار می گیرد.

به گفته فتح اللهی پس از سیاست های دولت جدید در بحث مسکن اجتماعی با رویکرد نوسازی بافت های فرسوده و انتخاب رویکرد اجتماعی از سوی شهرداری تهران شاهد امید و جهشی در میزان تقاضای ذی نفعان ساکن در بافت های فرسوده هستیم.

وی نقدهای دلسوزانه و حمایت های شورای اسلامی شهر تهران، شکل گیری تشکل های توسعه گر محلات، راه اندازی نشریه های طنز انتقادی و … را در فرآیند نوسازی بسیار کارآمد دانست و گفت:  همه این مجموعه ها باعث می شود که رفتار ما و افرادی که از بعد حاکمیت به این قضیه ورود پیدا می کنند دقیق تر و فنی تر شده و سرمایه گذاران نیز با امید بیشتری وارد این فرآیند شوند.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0