جزئیات اجرای شهر فرودگاهی امام(ره)

مجری طرح توسعه شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) با اشاره به جزئیات ساخت شهر فرودگاهی، اظهار داشت: ۶ هزار میلیارد تومان برای ساخت فاز دو فرودگاه امام خمینی(ره) نیاز است.

سیدغلامرضا شیرازیان در نشستی خبری با اشاره به اینکه قانون به ما اجازه داده که ۱۴ هزار هکتار از اراضی فرودگاه امام(ره) را به عنوان شهر فرودگاهی بوجود آوریم، گفت: در این شهر فرودگاهی هزار و ۵۰۰ هکتار منطقه آزاد تجاری و ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار منطقه ویژه اقتصادی و مابقی فاز یک، دو، سه و چهار فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) است.

وی با بیان اینکه اداره فرودگاه در اختیار شهر فرودگاهی قرار می گیرد، گفت: در حال حاضر ۳۸ درصد ارزش افزوده کالاهای دنیا با حمل و نقل هوایی بدست می آید در حالی که وزن این کالاها کمتر از دو درصد کالاهای دنیا است.

مجری طرح توسعه شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه در قرن بیست‌ویکم فرودگاه ها محور توسعه هستند، اظهار داشت: در رتبه بندی ۱۰ فرودگاه دنیا نشان می دهد که دوبی در رتبه دهم و استانبول در رتبه بیستم جابجایی مسافر هوایی قرار دارد و تا سال ۲۰۱۶ دوبی به رتبه چهارم و استانبول به رتبه سوم می رسد.

شیرازیان با تاکید بر اینکه جایگاه ایران در این رتبه بندی بسیار پایین است، گفت: در منطقه، دوبی با ۶۶٫۴ میلیون مسافر و فرودگاه آتاترک با ۵۰ میلیون مسافر در مقام اول و دوم هستند و ما نیز ۵٫۹ میلیون مسافر را جابجا می کنیم.

وی با اشاره به کشف یک شهر زیرزمینی با قدمت سه هزار و ۵۰۰ سال در منطقه شهر فرودگاهی گفت: امیدواریم با همکاری و همفکری سازمان میراث فرهنگی این اکتشاف انجام گیرد تا از این منطقه به عنوان بخش توریستی و فرهنگی شهر فرودگاهی استفاده کنیم.

مجری طرح توسعه شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) با بیان اینکه برخی قطعات کشف شده در این شهر زیرزمینی به ۵ هزار سال هم می رسد، خاطر نشان کرد: کشف این شهر زیرزمینی بهانه ای شده که ما تم فرودگاه امام خمینی(ره) را تعیین کنیم و شهر فرودگاهی را به عنوان چهارراه تاریخ نام گذاری کردیم تا جاذبه ای برای سفرهای ترانزیتی باشد.

شیرازیان با اشاره به اینکه اگر این پدیده را به درستی به بازار معرفی کنیم، وقت آزاد مسافران ترانزیتی در این فضاها می گذرد، اظهار داشت: با استفاده از این فضاها درآمدزایی هم برای کشور خواهیم داشت و جذابیت زیادی برای توریست ها بوجود می آید. وی با اشاره به اینکه تاریخچه فرودگاه امام(ره) مربوط به سال ۱۳۴۲ است، بیان کرد: چهار فاز توسعه در فرودگاه داریم که در حال حاضر فاز یک با ظرفیت ۶ میلیون مسافر در حال فعالیت است و باند شمالی آن ساخته شده و زیر پرواز رفته است.

مجری طرح توسعه شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) تصریح کرد: ترمینال دو این فرودگاه با ظرفیت ۲۰ میلیون مسافر و باند دوم آن در حال ساخت است که لایه اول آسفالت این باند ریخته شده است ضمن آنکه این باند به دلیل اینکه برای هواپیمای ایرباس ۳۸۰ طراحی شده، باندی منحصربه فرد به شمار می رود. شیرازیان با بیان اینکه در آینده هواپیماهای ایرباس ۳۸۰ که بزرگتر و دو طبقه هستند، افزایش می یابد، توضیح داد: برای پروازهای ترانزیتی در تمامی فرودگاه های بزرگ دنیا در آینده این هواپیماها نشست و برخاست دارند.

وی با اشاره به اینکه سومین باند در فاز سه اجرایی می شود، گفت: چهارمین ترمینال در قالب ترمینال ترانزیتی با ظرفیت ۴۰ میلیون مسافر دیده شده که ظرفیت فرودگاه را در فاز چهارم به ۹۰ میلیون مسافر می رساند. همچنین باند چهارم هم در فاز چهار ساخته می شود.

مجری طرح توسعه شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) با بیان اینکه منطقه آزاد تجاری زیر باند دو و چهار ساخته می شود، بیان کرد: منطقه ویژه اقتصادی با مساحت دو هزار و ۵۰۰ هکتار هم برای انجام فعالیت های اقتصادی ساخته می شود. شیرازیان افزود: مابقی زمین های فرودگاه به مساحت ۶ هزار هکتار برای فعالیت های دیگر اقتصادی در نظر گرفته شده است ضمن آنکه سه هزار هکتار هم مربوط به منطقه هوانوردی فرودگاه است.

وی در خصوص نقشه ساخت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) گفت: ما این شهر فرودگاهی را با ایده آسمان و زمین طراحی کردیم که الگوی آن را هفت خوشه پروین در نظر گرفتیم تا همان خوشه را در روی زمین هم طراحی کنیم. مجری طرح توسعه شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) با انتقاد از اینکه به عملیاتی رسیدن طرح شهر فرودگاهی ۳۲ سال زمان خورده است، گفت: امیدواریم ساخت این شهر با سرعت بیشتری انجام شود و زمان کمتری را صرف کنیم.

شیرازیان با اشاره به کاربری های شهر فرودگاهی اظهار داشت: ۷ تم اصلی را در این شهر فرودگاهی در نظر گرفته ایم که شامل بار و لوجستیک، پردازش صادرات، دهکده بار، محتوطه ریلی، دانشگاه های تخصصی هوانوردی، پارک های فناوری، کریدورهای تجاری، پارک کسب و کار، دهکده سلامت، گردشگری و کشاورزی، دهکده باستانی و پردیس فرهنگی- زیارتی و دیگر موارد می‌باشد.

وی با بیان اینکه بر اساس برنامه پیش رو، قصد داریم تا جابجایی بار را به ۱۰ میلیون تن در سال برسانیم، بیان کرد: ترمینال زیارتی فرودگاه امام(ره) تاکنون ۱۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. ضمن آنکه ما در طراحی تاسیسات زیربنایی سعی کردیم از بهترین مشاوره ها استفاده کنیم.

مجری طرح توسعه شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) با انتقاد از محدود بودن کریدورهای ترانزیتی و بین المللی در آسمان ایران اظهار داشت: ما می توانیم درآمد یک میلیارد دلاری را در سال از این منبع بدست آوریم، اما در حال حاضر یک چهارم میلیارد دلار از پروازهای عبوری درآمد داریم.

شیرازیان در خصوص طرح جامع مصوب فرودگاه اظهار داشت: جابجایی ۲۰ میلیون مسافر در فرودگاه امام خمینی(ره) پیش بینی شده، همچنین بیش از ۳۳۰ میلیارد تومان عملیات عمرانی انجام گرفته است.وی با اشاره به اینکه ۵۵ میلیارد تومان مبلغ قرارداد ترمینال زیارتی است که ۲۰ درصد آن محقق شده است، گفت: برای تکمیل این طرح در حال مذاکره با سرمایه گذار هستیم تا دیگر منابع مالی از طریق جذب سرمایه گذار بخش خصوصی انجام گیرد.

مجری طرح توسعه شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) با بیان اینکه ۱۶۰ میلیارد تومان هزینه هتل فرودگاهی برآورد شده است، بیان کرد: ما در ابتدای ساخت هتل، ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار مسافر را تضمین کردیم که الان این رقم به ۶ میلیون مسافر رسیده است و همین جذابیت سرمایه گذاری را در فرودگاه افزایش بدهد.

شیرازیان در پاسخ به پرسش مهر در خصوص ساخت مترو در این مسیر گفت: در دوره قبلی که در این سمت فعالیت می کردم قرار بود تا مترو در ارتفاع هشت متری زمین و با عبور از درخت های حاشیه ای ساخته شود و تمامی تفاهم نامه های آن هم انجام شده بود، اما در دولت دهم و با تغییر مدیرعامل مترو این پروژه تغییر کرده و مترو به روی زمین منتقل شد و متاسفانه وزارت راه هم با آن موافقت کرد. وی افزود: در چهار ماه گذشته نامه ای را به شرکت مترو ارسال کردم تا ما را از آخرین وضعیت مترو مطلع کنند، اما تاکنون پاسخی ندادند.

مجری طرح توسعه شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) با بیان اینکه ۶۶۰ میلیون تومان از مطالبات مشاوران پروژه پرداخت شده است، گفت: بخش زیادی از مطالبات پیمانکاران را پرداخت کردیم و در حال حاضر ۱۰۳ میلیارد تومان باقی مانده که امیدواریم از محل فروش اوراق مشارکت آن را بپردازیم. شیرازیان با اشاره به اینکه ۳۰ درصد از بودجه باقیمانده ما را وزارت راه تخصیص داده است و در شرف پرداخت بدهی هستیم، گفت: بودجه سال ۹۳ ما کمتر از یک سوم بدهی های ما به پیمانکاران است یعنی در حدود رقم ۴۰ میلیارد تومان.

وی با اشاره به اینکه برای ساخت فاز دوم فرودگاه ۶ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است، گفت: برای ساخت این فاز به سراغ بخش خصوصی می رویم که تاکنون هم دو موسسه بین المللی و شرکت های داخلی برای همکاری در ساخت ترمینال دو با ما مذاکره کردند، ضمن آنکه سرمایه گذار برای ساخت زیرساخت ها هم رقم ۵۰۰ میلیارد تومان را پیشنهاد داده است.

مجری طرح توسعه شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) تصریح کرد: برای ساخت فاز دو حدود دو هزار میلیارد تومان برای زیرساخت های شهر فرودگاهی و چهار هزار میلیارد تومان برای بخش هوانوردی مورد نیاز است.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0