انتقال پایتخت باز هم برگشت خورد

طرح قدیمی انتقال پایتخت به دلیل در نظر نگرفتن بار مالی، به کمیسیون های مجلس ارجاع شد و حالا باید منتظر معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور ماند تا موضوع را در کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با نمایندگان بررسی کند.

همان طور که قابل پیش بینی بود طرح ساماندهی و انتقال پایتخت از دستور کار مجلس خارج شد. تذکر یک نماینده و تایید رئیس مجلس در خصوص بار مالی طرح انتقال پایتخت آن را به کمیسیونها فرستاد.

یکی دو هفته پیش برخی از نمایندگان مجلس از سمنان، همدان و پردیس به عنوان گزینه های جدید پایتخت سیاسی و اداری کشور نام برده بودند. اما از همان ابتدا تمام گزینه ها برای جایگزنی پایتخت رد شد.

محمد جواد کولیوند نایب رئیس کمیسیون شوراهای مجلس در واکنش به این نوع اظهار نظرها گفت: هیچ تصمیمی برای انتقال پایتخت از تهران گرفته نشده، متاسفانه بازیهای سیاسی در طرح ساماندهی شهر تهران و یا انتقال پایتخت سیاسی اداری پر رنگ شده است.

او در پاسخ به این پرسش که تاکنون مطالعات مختلفی در رابطه با انتقال پایتخت انجام شده است که نتیجه هیچ کدام انتقال پایتخت نبوده است گفت: برخی وزارتخانه ها مانند وزارت مسکن و یا وزارت کشور از نگاه خود به این مسئله پرداخته اند. به طور مثال وزارت کشور از بعد سیاسی و امنیتی. مطالعات جزیره ای پاسخگوی این طرح نبود و این شورا می تواند پازلهای پراکنده را کنار هم بگذارد و به کار این شورا سرعت دهد.

نمایندگان پارلمان محلی پایتخت چندان موافق این طرح نبودند و محسن پیرهادی ،عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران در این رابطه گفت: برخی کارشناسان معقتدند با یک دهم هزینه ای که برای انتقال پایتخت صرف می شود می توان مشکلات تهران را ساماندهی کرد.

او با اشاره به بررسی طرح ساماندهی و یا انتقال پایتخت در مجلس گفت: در این طرح باید از نظر اعضای شورای شهر تهران بیشتر استفاده شود و نمی توان با نگاه شعاری و سیاسی به این موضوع پرداخت.

وی ادامه داد: موضوع ساماندهی شهر تهران و یا انتقال پایتخت اداری و سیاسی یک بحث علمی است و باید در فضای علمی و کارشناسی نیز به آن پرداخت. اینکه هر مسئولی بخواهد بدون پشتیانی علمی در این خصوص اظهار نظر کند صحیح نیست. این طرح باید در کمیسیونهای تخصصی بررسی و بر اساس نظرات کارشناسی اعلام موضع شود.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه طرح انتقال پایتخت از نظر مطالعات کارشناسی ضعیف است گفت: این مطالعات آنقدر کم است که قابل تکیه و اسناد نیست. وقتی موضوعی به این درجه اهمیت مطرح است باید هزاران برگ سند مطالعات و بر آورد علمی داشته باشد و کارشناسان زیادی بر روی آن مطالعه کرده باشند،اما تمام کسانی که تاکنون در این خصوص صحبت کردند نظر شخصی و بر آوردهای ذهنی خود را مطرح کرده اند.

موضوع انتقال پایتخت موضوعی قدیمی است که موافقان و مخالفان خود را دارد و کمتر کسی از مدیران شهری است که در این خصوص اظهار نظر نکرده باشد. در زیر برخی اظهار نظرها درباره رفتن پایتخت از تهران می آید:

نام و مسئولیت اظهار نظر
سردار سرلشکر پاسدار صفوی، دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا با توجه به مسائل موجود، مسئله انتقال پایتخت احتمالاً مسکوت باقی میماند البته طرحهای لازم برای مشکلات تهران و سایر کلانشهرهای ایران از جمله ضروریات دولت است .
عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی انتقال پایتخت نیاز به مطالعات جامع در ابعاد مختلف دارد، هزینه پیش بینی شده برای انتقال پایتخت در سال ۶۹ حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان بود.
احمد مسجد جامعی ، رئیس شورای شهر تهران افرادی که مدعی انتقال پایتخت هستند خود حاضر به ترک آن نیستند.
حسینعلی امیری سخنگوی وزارت کشور این طرح، طرح جدیدی نیست و در سال‌های مختلف با عناوین مختلف از جمله سبک‌سازی پایتخت، انتقال پایتخت و تعادل‌بخشی پایتخت مطرح بوده است.
قالیباف، شهردار تهران طرح انتقال پایتخت به دلیل مشکلات اقتصادی ممکن نیست ،متاسفانه کمترین نگاه‌ها به شهرداری است و امروز شهرداری‌ها در دولت هیچ جایی ندارند.
مهدی چمران رییس شورای عالی استانها شرایط اقتصادی کشور امکان انتقال پایتخت را غیر ممکن کرده است، زیرا انتقال پایتخت بودجه هنگفتی می خواهد.
مرتضی تمدن ،استاندار سابق تهران برخی موضوعات در مدیریت جدید متوقف شد و گفته شد اینها فرضیات و حرف های فانتزی است اما سبک سازی تهران یکی از گزینه های حل مشکلاتی مانند آلودگی هوا و ترافیک است.

نزدیک به سه دهه است که تلاش می شود جایگزینی برای تهران به عنوان پایتخت ادرای و سیاسی کشور انتخاب شود اما هنوز مسئولان در پله نخست ایستاده اند. شهروندان تهرانی همچنان در رنج ترافیک و آلودگی هوا هستند و تنها درد این مشکلات قدیمی نیز تعطیلی و دعا برای باریدن باران و وزش باد است.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0