نوسازی سرانه‌های خدماتی، همپای مسکن

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران گفت: مجموعه تخفیفات شهرداری برای نوسازی بافت های فرسوده در طی سال های گذشته بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان بوده و انتظار می رفت که به همین میزان هم پتانسیل بودجه عمومی در خدمت نوسازی قرار گیرد تا همپای نوسازی مسکن، خدمات و سرانه‌های ۷گانه نیز نوسازی شوند، اما ورود دولت به موضوع نوسازی بافت‌های فرسوده طی سال‌های اخیر ناکافی بوده است.

عباداله فتح‌الهی با اشاره به الگوسازی در بافت‌های فرسوده شهری گفت: معمولاً شکل‌گیری بافت‌های فرسوده با مهاجرت‌های غیرقانونی و عدم رعایت استاندارهای مهندسی در ساخت و ساز همراه بوده است.

وی افزود: رعایت شرایط روحی، روانی، فرهنگی، بسترهای اجتماعی و … شهروندان ساکن در بافت های فرسوده نکته‌ای قابل تأمل است و ورود به نوسازی در حیطه مالکیت اشخاص بدون حضور همه جانبه مالکین و ساکنان تقریباً نزدیک به صفر خواهد بود.

فتح الهی تصریح کرد: معاونت اجتماعی و فرهنگی با نگاه جامع فرهنگی و اجتماعی در امر نوسازی بافت‌های فرسوده در سازمان نوسازی شهر تهران شکل گرفت و امروز در شهر تهران شاهد فعالیت ۵۶ دفتر خدمات نوسازی در سطح محلات مختلف هستیم که از سوی این معاونت هدایت، مهندسی و مدیریت می شوند.

وی تصریح کرد: مجموعه بسته‌های قانونی، حمایتی و تشویقی میان حاکمیت و شهروندان یک مسئله و وظایف نهادهای حاکمیتی در ارتقاء سطح خدمات عمومی ای که خارج از حیطه تسلط و مالکیت شهروندان است مسئله مهم دیگری است و بنابراین فرآیند نوسازی بدون پرداختن به خدمات و سرانه های ۷ گانه شهری بطور کامل اتفاق نمی‌افتد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان این که طبق قانون برنامه ۵ ساله توسعه، دولت و شهرداری موظف به نوسازی سالانه ۱۰درصداز بافت های فرسوده هستند، اظهار کرد : شهرداری تهران از سال ۱۳۸۷ تاکنون به ارائه بسته های تسهیلات تشویقی که منتج از نتایج طرح تفصیلی و مصوبات شورای اسلامی شهر تهران بوده پرداخته است.

وی افزود: در سال ۱۳۸۷ مجموع پروانه های تجمیعی صادره در بافت های فرسوده ۲درصد بوده که این میزان در سال ۱۳۹۲ با استقرار دفاتر خدمات نوسازی و ارائه بسته های تسهیلات تشویقی که از سوی شورای اسلامی شهر تهران و شهردار تهران ابلاغ شد به ۵۱درصد ارتقاء پیدا کرده است.

فتح الهی ضمن تأکید بر اهمیت نقش حیاتی و حساس دولت در نوسازی بافت های فرسوده، عنوان کرد: مجموعه تخفیفات شهرداری برای نوسازی بافت های فرسوده در طی سال‌های گذشته بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان بوده و انتظار می رفت که به همین میزان هم پتانسیل بودجه عمومی در خدمت نوسازی قرار گیرد تا همپای نوسازی مسکن، خدمات و سرانه‌های ۷ گانه نیز نوسازی شوند، اما ورود دولت به موضوع نوسازی بافت های فرسوده طی سا‌ های اخیر ناکافی بوده است.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0