اعتراض به جانمایی برج همدان

با صدور مجوز احداث برج ایرانیان در جایی که اکثر کارشناسان و برخی از اعضای شورای شهر، بر آن اشکالاتی وارد کرده‌اند، حامیان محیط زیست نیز به این مورد اعتراض کردند.

جمعی از اعضای تشکل‌های فرهنگی و حامیان محیط زیست با حضور در شورای شهر، ضمن اعلام آمادگی با اعضایی که با جانمایی احداث برج ایرانیان مخالفت کردند، اعتراض خود را به از بین رفتن کمربند سبز همدان و تغییر کاربری باغ‌شهرها ابراز کردند.

*هویت شهری یک نقطه نادیده گرفته نشود

یکی از اعضای انجمن معماران متخصص در این جلسه با بیان اینکه توسعه حق عمومی هر شهر است، افزود: باید در کنار توسعه عمومی محیط زیست را نادیده نگرفته و منافع آن را نباید به نفع عده قلیلی در نظر گرفت.

حامد رضایی با طرح این سئوال که آیا صاحبان ساختمان بلندمرتبه‌ تنها باید به دریافت مجوز از شهرداری کفایت کنند، بیان داشت: وقتی تراکم شهر تغییر می‌کند باید سود و منافع آن به جیب همه برود و این را هم بداند که هر نقطه از شهر مناسب بلند مرتبه سازی نیست.

وی قسمت‌های جنوبی شهرک فرهنگیان و شهرک مدنی که مطالعات آن نیز انجام شده را برای احداث برج مناسب دانست و گفت: همدان شهری با موقعیت جغرافیایی ویژه‌ای است که بر این اساس نباید هویت شهری یک نقطه نادیده گرفته شود.

این عضو انجمن معماران متخصص با تأکید بر اینکه نباید چهره شهر با بلندمرتبه‌سازی مخدوش شود، اظهار کرد: در کالبد شهری باید اخلاق و روان شهروندان را نیز مد نظر قرار داد تا هویت شهرها دچار آسیب نشود.

وی بر ضرورت مطالعه شهری و شفاف‌سازی در این خصوص تأکید کرد و گفت: در شهر همدان باید به گونه‌ای نسبت به ساخت و ساز توجه کرد که ماهیت باغ‌شهری همدان از بین نرود چراکه همدان دارای بافت‌های واجد ارزشی است.

*کمربند سبز همدان مشخص شود

کارشناس ارشد اکوتوریسم نیز در این جلسه ضمن ارائه تعریفی از شهر سالم اظهار کرد: سرانه فضای سبز برای هر شهروند همدانی باید مشخص شده و کمربند سبز همدان برای این شهر تعریف شود.

محمد سوزنچی با بیان اینکه هدف همدان تبدیل شدن به پایلوت گردشگری است، یادآور شد: باید برای همدان فرایندی تعریف شود که گردشگری آن لطمه نخورد.

وی اظهار کرد: وقتی درختی از بین ‌می‌رود سیمای نامحدود ایجاد می‎شود که باید با عدم تخریب درختان جلوه شهری را نادیده نگرفت.

*ضرورت رعایت عدالت اجتماعی در احداث برج‌ها و بلندمرتبه‌ها

عضو کمیته بنیاد مهر نیز بر ضرورت تبیین برنامه توسعه ۲۰ ساله همدان و جهت‌گیری آن تأکید کرد و گفت: باید با تبیین چشم‌انداز همدان، بدانیم فضای سبز آن در آینده چه جایگاهی دارد و یا قرار است همدان مجتمع بزرگ مسکونی شود؟!

زهره رحیمی با تأکید بر اینکه باید در صدور مجوز به احداث برج‌ها و بلندمرتبه‌ها عدالت اجتماعی رعایت شود، افزود: اگر شهرداری به دنبال درآمدزایی از صدور این مجوزهاست، آمادگی ارائه پیشنهاداتی برای اصلاح ساختار درآمدی شهرداری داریم تا ضمن درآمدزایی هوای پاک و محیط زیست همدان قربانی نشود.

*هوای پاک را نباید به علت فواید مالی از دست داد

یکی از فعالان مدنی همدان نیز بر لزوم تدوین سند جامع توسعه پایدار برای نخستین بار تأکید کرد و گفت: بر این اساس فعالان مدنی آمادگی همکاری برای پیمودن فرایند تدوین سند توسعه‌ای را دارند.

بابک مغازه‌ای با بیان اینکه میراث فرهنگی سند هویت ملی ماست، افزود: میراث فرهنگی را برای عایدات مالی نباید از دست بدهیم. وی با بیان اینکه محیط زیست و هوای پاک را نباید به علت فواید مالی از دست داد، اظهار کرد: شهری که می‌تواند یکی از بهترین ذخایر گردشگری پایدار باشد، امروزه به گردشگری ناپایدار تبدیل شده است.

یکی از فعالان مدنی همدان با اشاره به افزایش بودجه شهرداری همدان در سال جاری خاطرنشان کرد: از این میزان بودجه تنها ۳۰ میلیارد تومان به فرهنگ اختصاص یافته که آن هم صرف توسعه فرهنگی عمرانی است.

وی با بیان اینکه امروزه توسعه کالبدی در دنیا منسوخ شده و توسعه اجتماعی مطرح است، تصریح کرد: یکی از بهترین محورهای توسعه شهر همدان به علت صنعتی نبودن، گردشگری است که زمینه‌های زیادی دارد.

مغازه‌ای به هوای پاک و مناظر بکر طبیعت همدان اشاره کرد و گفت: بلوار ارم که کوه الوند در این بلوار به زیبایی خودنمایی می‌کند، احداث برج ایرانیان که مانند دودکش عمل می‌کند، این مناظر که شباهت زیادی به کوه‌های آلپ دارد، از بین خواهد رفت.

وی با اشاره به سخنان رئیس شورای شهر همدان مبنی بر اینکه عایدی شهرداری مهمترین بر نفس کشیدن شهر است، افزود: در اینجا باید گفت که شورا، شورای شهرداری بوده و شورای شهر نیست.

*شورا برای حفظ بناهای تاریخی برنامه داشته باشد

یک حامی میراث فرهنگی و محیط زیست نیز گفت: همدان در کنار وجود فضای سبز و طبیعت بکر، از بناها و بافت تاریخی هم بهره‌مند است که می‌توان با حفظ بافت سنتی هویت شهر را حفظ کنیم.

فرزاد سپهر با اشاره به تخریب بناهای قدیمی در ماه‌های اخیر در همدان اظهار کرد: ساختمان‌های قدیمی همدان مانند باغ بدیع‌الحکما و خانه نراقی‌ها که عمر ۷۰ ساله دارند، در حال حاضر سرنوشت نامشخصی دارند و موقوفه بهاء‌الملک هم روزهای سردرگمی را سپری می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه یکی از برنامه‌های شورای شهر حفظ بناهای قدیمی و تاریخی باشد، گفت: همدان شهر هزار قنات و هزار چشمه بوده و کارکرد محله‌ای داشت که باید به این نکات در اصول شهرسازی توجه شده و آنها به گونه‌ای احیا کرد.

این حامی محیط زیست و میراث فرهنگی با بیان اینکه اگر به تنه درختان نگاه کنیم خود گویای عمر خود خواهند بود، اظهار کرد: در حال بسیاری از درختان قدیمی در پارک‌ها به گونه‌ای قطع می‌شوند که چرایی آن مبهم است.

وی با اشاره به احداث برج ایرانیان در نقطه‌ای که به لحاظ زیست‌محیطی اشکال دارد، گفت: باید به گونه‌ای عمل کنیم که در چند سال آینده منظر زیبای الوند را با دودکش‌ها نشناسیم.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0