احداث باغ بزرگ شهری در قم

شهردار منطقه ۵ قم گفت: با اجرای کاشت نهال‌های مثمر در معابر، پارک‌ها و سطح منطقه ۵ ، این منطقه به باغ بزرگ شهری تبدیل می‌شود.

سید جمال الدین حسینی ضمن اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت کاشت نهال و تاکیدات مراجع عظام تقلید در این خصوص از تاکید شهردار قم در خصوص استفاده مطلوب و بهینه از فضاهای سبز شهری با کاشت درختان مثمر خبر داد و افزود: کاشت درختان مثمر مناسب با شرایط اقلیمی قم پروژه‌ای است که در منطقه ۵ قم آغاز شده و انشاالله با کاشت آن ساکنین، مجاورین و زائرین عزیز از منافع آن بهره خواهند برد.

وی کمک به حفظ و توسعه گونه‌های درختان مثمر قم را یکی دیگر از اهداف این طرح عنوان کرد و گفت: کاشت درختان مثمر، سطح فرهنگ جامعه را در نگهداری از این گونه درختان بالا می‌برد.

شهردار منطقه ۵ قم گونه‌های انجیر، انار، زیتون، و توت را عمده درختان مثمر کاشت شده عنوان کرد و در اهمیت کاشت این درختان اظهار داشت: خدای متعال در قرآن کریم از درختان مثمر به عظمت یاد می‌‌کند. اعمال مؤمن به درخت مثمر تشبیه شده است. همچنین انفاق بدون ریا و مخلصانه را به باغ میوه پر ثمر تشبیه فرموده است و یا قوم سبأ که دچار کفران شدند آنها را با گرفتن نعمت درختان میوه مجازات کرد.

نادعلی مسئول فضای سبز منطقه ۵ قم نیز کاشت درختان مثمر را عامل کاهش تصعید گازهای گلخانه‌ای، کاهش انباشت آفت‌ها و همچنین کاهش روند اسیدی شدن خاک و کمک به رشد سایر گیاهان دانست و از مزایای درختان مثمر کاشت شده در منطقه به مقاومت در مقابل کم آبی، مقاوم به آلودگی، مقاومت به خاکهای ضعیف و سایه اندازی مناسب اشاره کرد.

کاشت درختان میوه در برخی شهرهای کشور مانند شیراز، تویسرکان، رودبار، اردبیل، سرعین، بوشهر و قصرشیرین و تهران و در خارج هم در شهرهای تورفان چین داربستهای بسیار زیبا و هنری انگور، در خیابانهای شهر یوشی چین درختان خرمالو و در ونکوور کانادا نیز از سال ۲۰۰۳ کاشت درختان میوه در اماکن عمومی مانند خیابان‌ها و پارک‌ها را مورد تصویب و اجرا قرار گرفته است.

رئیس شورای اسلامی شهر قم نیز سال گذشته در همایش مسئولین فضای سبز کلانشهر‌ها در قم، خواستار کاشت درختان مثمر در فضای شهری شده بود.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0