ساماندهی ۲۲ میدان اصلی پایتخت

ساماندهی ۲۲ میدان شهر تهران،ممنوعیت ساخت و ساز در میادین و چهارراه ها وپیشنهاد تغییر نام دانشگاه خوارزمی به تربیت معلم در جلسه امروز شورا بررسی شد .

به گزارش خبرگزاری مهر ،در جلسه روز سه شنبه شورای شهر تهران  یک فوریت طرح حفظ موقعیت و جلوگیری از هرگونه ساخت و ساز در میادین، چهارراه‌ها و معابر مهم تهران تا ارائه طرح جامع ساماندهی میادین و معابر به تصویب رسید.

در جریان این طرح محمد سالاری – رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با اشاره به اینکه این موضوع در طرح جامع توسط شورای عالی معماری و شهرسازی دیده نشده است، گفت: به طور مثال می‌توان به میدان فردوسی اشاره کرد که کل هویت آن توسط برجی واقع در این میدان از بین رفته است.

وی ادامه داد: در مورد ساماندهی میدان امام خمینی(ره) نیز منطقه ۱۲ فعالیت‌های بسیاری انجام داده و ۱٫۲ میلیارد تومان هزینه کرده است و سازمان زیباسازی نیز از سالها قبل در ارتباط با این میدان طرح‌هایی را در نظر گرفته در حالی که نمایندگان شهرداری اطلاعاتی از این مطالعات نداشتند.

اسماعیل دوستی – عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران نیز با اشاره به اینکه در تهران بیش از ۲ تا ۳ هزار میدان وجود دارد گفت: این موضوع وظیفه سازمان زیباسازی نیست بلکه مربوط به معاونت شهرسازی و معماریست.

وی ادامه داد: این موضوع جلوگیری از هرگونه هزینه ساخت و ساز و هرگونه اقدام است بنابراین این موضوع عملیاتی نیست و ابتدا باید میادین را به صورت پایلوت مدنظر قرار دهیم و پس از آن طرح را به صورت کلی در صورت لزوم اجرا کنیم.

پس از آن صلاحی – معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورا نیز با بیان اینکه تاکنون ۱۸۸ تذکر شورای شهر چهارم ارائه شده است، گفت: تمام این تذکرات مشخص شده و تنها جواب شش مورد از تذکرات باقیمانده است و این در حالی است که تعداد تذکرات هر عضو شورا و نیز جوابیه‌های ما نیز مشخص است.

احمد دنیامالی – رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه اجازه نداریم طرح‌هایی ارائه کنیم که زندگی مردم مختل شود ، عنوان کرد: هویت میادین مشخص نیست و باید به همین منظور به دنبال یک طرح مطالعاتی و جامع باشیم. در بعضی مناطق واقعا مشکل داریم و می‌بینیم که پس از چند سال پیگیری یکشنبه با تصمیم یک مقام شهرداری مردم با مشکل مواجه می‌شوند.
دنیامالی طرح BRT ولیعصر(عج) را طرحی بسیار مناسب دانست اما در مورد آن اظهار کرد: آیا حقوق کاسبانی که در این منطقه فعال بودند پرداخت شده و یا خسارت آنها زمانی که سرقفلی‌شان به یک دهم کاهش یافته است، پرداخت کرده‌ایم.

همچنین احمد مسجدجامعی – رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه برخی میادین هویت‌های شهر هستند، عنوان کرد: میدان بهارستان تنها یک میدان نیست بلکه یک هویت را در بر می‌گیرد بنابراین رسیدگی به این میدان‌ها ارزش بررسی در صحن شورا را دارد.

مسجدجامعی همچنین در مورد ۲۲ میدانی که ساماندهی آنها در دستور کار قرار گرفته اظهار کرد: چرا در این خصوص میدان ارگ، میدان حسن آباد، میدان قیام، طرحی در نظر گرفته نشده است.

علیرضا دبیر نیز با بیان این که در بودجه ۹۳ ساماندهی حدود ۱۲ میدان اصلی را در نظر گرفته شده است گفت: برجی میادین مهم شهر تهران سال ها است طرح ساماندهی شان آماده است .

احمد مسجد جامعی نیز با بیان این که سازمان زیباسازی از سالهای قبل ساماندهی حدود ۲۵ میدان اصلی شهر را در دست مطالعه دارد گفت: این مباحث باید وارد صحن شود. میدان بهارستان فقط یک میدان نیست. کل حافظه تاریخی تهران در ۲۰۰ سال اخیر ورق می خورد. میدان فردوسی هم در صحن شورای سوم بارها درباره ساخت و ساز نامناسب میدان تذکر دادم معاونت مربوطه هم می پذیرفت اما کار پیش نمی رفت. این یکی از میدان های مهم شهر تهران است که آسیب دید. این میدان ها ارزش دارند که در صحن شورا به آنها پرداخته شود و افکار عمومی در جریان آن قرار بگیرد.

کامیاب  مدیرعامل سازمان زیباسازی با بیان این که میادین تهران  نیازمند توجه جدی تری هستند گفت:مدیریت شهری توجه افزونی را نسبت به میادین دارند. یکی از مشکلات ما تنوع وظایف است وظیفه اصلی ارتقا کیفیت محیط شهری است. یکی از مهم ترین نقاط عطف شهرها میادین هستند. این میادین در طول تاریخ به آرامی میدانی که محل مکث، آرامش و تعاملات فرهنگی بین شهروندان بود با مدرنیزه شدن به وضعی درآمد که امروز به فلکه و گره ترافیکی تبدیل شده است. ما باید نوع نگاه مان را به میدان تغییر دهیم. میدان باید محلی می بود برای حرکت از کثرت به وحدت اما حالا محل اختلافات اجتماعی شده است.

وی ادامه داد :اگر به دنبال هویت ایرانی اسلامی هستیم میادین نماد این هویت هستند.بر حسب دستور شهردار کمیته ای در سازمان زیباسازی تشکیل شد با عنوان کمیته ساماندهی و ارتقا کیفی میادین.این کمیته نماینده تام الاختیار معاونت شهرسازی، حرمل و نقل، اجتماعی و شهرداری هر منطقه بر اساس میدان مورد بحث و شرکت مترو در جلسات کمیته حضور دارند.

همچنین در جلسه امروز شورا به یک فوریت طرحی درباره بازسازی و مرمت بنای دانشگاه خوارزمی و تغییر نام آن به دانشگاه معلم رای دادند.

در جلسه هفته گذشته شورا، احمد مسجدجامعی رئیس شورا با اشاره به اینکه این دانشگاه در ۸۰ سال گذشته همواره با نام معلم گره خورده بود، درخواست بازگرداندن کلمه «معلم» به آن به مناسبت هفته بزرگداشت مقام معلم شده بود.

در همین راستا طرح مذکور با قید یک فوریت امروز به شورا ارائه شد و با تصویب یک فوریت آن، برای بررسی بیشتر به کمیسیون تخصصی خواهد رفت.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0