معماری سنتی گلستان حفاظت نشده

مدیر کل دفتر شهری و شورای استانداری گلستان گفت: معماری سنتی گلستان به درسی حفاظت نشده است.

عبدالرضا چراغعلی افزود: ۳ اردیبهشت روز معمار نامگذاری شده و نگاه اصلی ما هم باید به معماران سنتی باشد اما متاسفانه به این حوزه کم توجهی شده و نتوانستیم آنگونه که شایسته است از این رشته ارزشمند در استان صیانت کنیم.

وی بیان کرد: در سالی که به نام” اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی” ناگذاری شده موقعیت خوبی است برای اینکه به داد فرهنگ، هویت، تاریخ فراموش شده، معماری و بافت غبار گرفته تاریخی گرگان برسیم.

چراغعلی ادامه داد: متاسفانه معماران و متفکران و برنامه ریزان اصلی که در حوزه بافت تاریخی برنامه ریزی می کردند را، یکی پس از دیگری از دست دادیم و نتوانستیم کسی را جایگزین این افراد کنیم.

وی تصریح کرد: امروز اگر می خواهیم در این حوزه برنامه ای داشته باشیم از متخصصان قابل توجهی نمی توانیم استفاده کنیم زیرا نسلی بودند به نام معماران سنتی که به دلیل کهولت سن خانه نشین شدند و تعدادی هم از دنیا رفتند و پس از آنها کسی جایگزین نشد.

این کارشناس حوزه معماری و شهرسازی اظهار کرد: در تربیت معماران و استادکارانی که بتوانند جزئیات معماری را برای نسل امروز اجرا کنند، ناکام بودیم؛ باید ببینم به معماری تاریخی، باستانی و اسلامی اعتقاد داریم یا خیر؟ مقام معظم رهبری در سالهای گذشته بسیار بر روی این موضوع تاکید داشته اند اما هیچ اقدام عملی در استان گلستان دراین باره انجام نشده است.

مدیر کل شهری و شورای استانداری گلستان در خاتمه یادآور شد: وقتی مقام معظم رهبری به احیا و حفظ معماری اسلامی و باستانی اینگونه تاکید دارند یقینا یک ضرورت در پشت این مسئله است که باید به آن توجه شود.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0