غرق بندرعباس؛ در بی تدبیری ها

بارندگی های اخیر در شهر بندرعباس بسیاری از ضعف ها و نبود زیر ساخت های مناسب شهری را در پایتخت اقتصادی کشور نمایان کرد. آب گرفتگی بلوار های اصلی شهر و ایجاد ترافیک و کندی عبور و مرور و بسیاری گرفتاری برای کسبه و شهروندان نشان از زیر ساختهای غیراصولی شهری است.

میراثی که از ۱۰۰ سال تاسیس شهرداری در بندرعباس به جا مانده شهری بدون زیرساخت. استانداران گذشته و مدیران شهری و اجرایی استان بارها بندرعباس را در مصاحبه ها و همایش ها به پایتخت اقتصادی ایران تشبیه کرده اند. پایتختی که در مقایسه با کلان شهرهای ایران همچون شیراز، اصفهان، تبریز، مشهد، تهران و حتی یزد، بوشهر و اهواز کمترین خدمات شهری و زیرساختی را دارا است. شهری که در مواقع بحرانی همچون بارندگی دیگر امکان تردد برای عابران و حتی خودروها و اتوبوس ها را دشوار و غیر ممکن هم می کند.

محمد جواد سلطان زاده در زمان تصدی کرسی شهرداری بندرعباس از رفع نقاط آب گیر و مهار روان آبها در برخی از نقاط شهر بندرعباس خبر داده بود نقاطی که در بارندگی های اخیر هیچ نشانی از آنها نبود و وضعیت نگران کننده ای را در شهر بوجود آورد. ورود آب در مغازها و اکثر پاساژها و حتی خانه ها خساراتی را به بار آورد و کشته شدن چهار شهروند در روزهای پایانی سال نگرانی ها را دو چندان کرد.

اعضای شورای شهر بندرعباس در اولین جلسه شورای شهر در سال ۹۳ که ظهر دوشنبه برگزار شد، نسبت به نبود زیر ساختهای مناسب شهری و نبود طرحی برای مهار روان آبها انتقاد کردند. رضا حیدری زاده نائب رئیس شورای شهر عنوان کرد: از شهر بدون ساختار نباید انتظار آنچنانی داشته باشیم البته مردم بندرعباس حق دارند که بعد از بارندگی در شهر شاهد کمترین معضلات و مشکلات باشند.

حیدری زاده اظهارداشت: بعد ازبارش رحمت الهی در بندرعباس معضلات و مشکلاتی در شهر برای شهروندان رخ داد که متأسفانه تمام انتقادات به سمت شهرداری روانه شد. حضور شهردار بندرعباس به همراه مجموعه شهرداری که از ابتدای بارش باران در بطن قضیه بودند جای تقدیر و تشکر دارد و بایستی مدنظر قرار داد که در اکثرشهرهای بزرگ دنیا نیز بعد از این حجم بارندگی سیلاب بوجود می آید و با زحمتهای مجموعه شهرداری در روز بعد از بارندگی ما شاهد آب گرفتگی در معابر نبودیم.

رئیس شورای شهرستان بندرعباس با تقدیر از حضور فرماندار بندرعباس و مجموعه فرمانداری در این صحنه اظهارداشت: انتظار می رفت همه دستگاههای اجرایی که به نوعی امکانات و ظرفیت آنها جوابگو هست به کمک شهرداری بیایند نه اینکه خیلی از دستگاههای اجرایی حضورشان در این روز کمرنگ بود که جای بسی تأمل دارد و در چنین مواقعی شهر را متعلق به شهرداری ندانند.

حیدری زاده افزود: میراث رسیده به شورای چهارم و شهرداری بندرعباس شهری بدون زیرساخت است و از شهر بدون ساختار نباید انتظار آنچنانی داشته باشیم البته مردم بندرعباس حق دارند که بعد از بارندگی در شهر شاهد کمترین معضلات و مشکلات باشند.

نائب رئیس شورای شهرخاطرنشان کرد: مشکلاتی هم در شهر بندرعباس در بعضی از معابر وجود دارد و مردم بندرعباس نباید حقی از آنها ضایع شود زیرا این مردم لایق بهترینها هستند و انتقاداتی نیز به شهرداری وارد است اما آیا همه انتقادات باید به سمت شهرداری باشد زیرا در اکثر شهرهای بزرگ دنیا در زمان بارندگی به این عظمت آب گرفتگی پیش می آید اما روز بعد از بارندگی در نظر بگیریم که وقتی جایی آب گرفتگی وجود ندارد جای کم لطفی است که تلاشهای مسئولان شهرداری بدون کمک دیگر دستگاههای اجرایی زیرسوال برود.

عبدالله زاده دیگر عضو شورای شهر بندرعباس در انتقاد به نبود زیر ساختهای مناسب شهری برای مهار روان آبها در زمان بارندگی بیان داشت: باید این معضل آسیب شناسی شود که با گذشت چندین سال با یک بارندگی مشکل تردد و ابگرفتگی معابر هستیم.

وی با عنوان این موضوع که بندرعباس یک شهر ساحلی است، گفت: باوجود اینکه در شهری ساحلی زندگی می کنیم امابا یک بارندگی شاهد آبگرفتگی حتی در محلات ساحلی شهر بندرعباس هستیم. این نشان از شهر سازی ضعیف و بدون کارشناسی هستیم. عبدالله زاده به مصوبه شورا در سال گذشته برای انتخاب مشاور جهت مهار روان آبها در شهر بندرعباس اشاره کرد و افزود: شهردار بندرعباس باید تا پایان فروردین نسبت به انتخاب مشاور اقدام کند.

مهران نجاتی زاده دیگر عضو شورای شهر که از وضعیت بارندگی ها و آبگرفتگی معابر ناراضی بود، وضعیت زیر ساخت های شهری در بندرعباس را نامناسب عنوان کرد و خواستار اجرایی شدن مصوبات شورای شهر و تخصیص ۱۰۰ درصدی اعتبارات اختصاص یافته به مهار روان اب ها در بودجه سال ۹۳ شهرداری شد.

نجاتی زاده اظهارداشت: بارندگی های اخیر چهره واقعی و دیگر شهر را نشان داد و مدیریت جهادی در وضعیت فعلی کاملا احساس می شود و مجموعه شهرداری با همکاری سایر دستگاه های اجرایی استان باید در فکر حل این معضل باشند.

هومن رفیعی بندری عضو دیگر شورای شهر بندرعباس بر شفاف سازی هزینه های رفع مشکلات آب گرفتی سطح شهر که در گذشته توسط شهرداران اعلام شده تاکید و گفت: تخصیص ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار برای مطالعه نقاط اگیر در شهر بندرعباس باید شفاف تر توسط شهرداری اعلام شود که تا چه اندازه قابل اجرا و مشکل در چه مدت زمان به اتمام خواهد رسید.

وی همچنین خواستار پاسخگویی مسئولان شهرداری نسبت به اختصاص ۱٫۳ میلیارد تومان اعتبار برای رفع این نقاط شد در حالی که این مشکل همچنان پابرجاست. اسلام باوقار دیگر عضو شورا تنها به یک جمله پسنده کرد و افزود: چرا باید ۱۲ میلیارد تومان هزینه ساخت و بهسازی خور شیلات شود که در زمان بارندگی برای آنکه خانه های مردم زیر آب نرود دیواره های این خور توسط شهرداری تخریب شود.

حسام صمیمی‌کشکویی در شورای شهر اظهارداشت: پنج میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان در بودجه سال ۹۳ شهرداری برای رفع مشکلات آبگرفتگی در شهر بندرعباس مشخص شد که شهرداری باید هر چه سریعتر نسبت به تخصیص و رفع نقاط آب گیر در شهر اقدام کند

خسارت۱۰۰ میلیارد ریالی بارندگی ها به تاسیسات فاضلاب بندرعباس

پیش از این هم مدیرعامل آب و فاضلاب هرمزگان اعلام کرد: در پی بارندگی های اخیر در شهر بندرعباس، خسارتی بالغ بر ۱۰۰ میلیارد ریال به تاسیسات فاضلاب این شهر وارد شده است.

حسین خادمی در جمع خبرنگاران در مورد بارندگیهای روزهای اخیر در هرمزگان گفت: به دلیل عدم وجود کانالهای جمع آوری آبهای سطحی در شهر بندرعباس و ورود روان آبهای ناشی از بارندگی به دریاچه های فاضلاب، بالازدگی فاضلاب در بسیاری از منازل، معابر و خیابانها سبب آسیب دیدگی جدی ایستگاههای پمپاژ ، بالابر و تصفیه خانه فاضلاب این شهر شده است.

به گفته وی، در اثر بارندگی های اخیر و در نتیجه آن انسداد شبکه جمع آوری فاضلاب، تخریب دریچه ها و شبکه فاضلاب، بازسازی تاسیسات آسیب دیده نیاز به اعتباری بالغ بر یکصد میلیارد ریال دارد.

طرح جامع شهری بندرعباس تدوین شود

استاندار هرمزگان بر ضرورت تهیه طرح جامع شهری در زمینه مهار آب‌های روان شهر بندرعباس تاکید کرد. جاسم جادری در دومین نشست ستاد بحران استان در سال ۹۳ اظهار داشت: اگر امروز مسئولیتی داریم بواسطه حضور مردم است و باید با تمام توان برای خدمت رسانی بهتر به مردم تلاش کرده و وقت بگذاریم.

وی اضافه کرد: این مردمی که امروز برای تفریح به استان هرمزگان آمده اند همان مردمی هستند که در تمامی صحنه ها پیشگام بوده اند و اگر امروز جنگی دربگیرد در صف مقدم جبهه ها هستند. وی خطاب به مدیران استان گفت: مدیری در استان می خواهیم که به طور کامل در خدمت مردم و نظام باشد، نه اینکه در مواقع بحران نتواند آنطور که باید به مردم خدمت رسانی کند.

وی بر ضرورت تهیه طرح جامع شهری در زمینه مهار آب های روان شهر بندرعباس تاکید کرد و افزود: در نشست های قبلی نیز بر این مسئله تاکید کردم و در این نشست نیز از شهرداری بندرعباس می خواهم تا هر چه زودتر این طرح را تهیه کند و استانداری نیز در زمینه اجرا و عملیاتی کردن آن کمک خواهد کرد.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0