معماری شهرها اسلامی نیست

نخستین جلسه کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۹۳، در محل دبیرخانه این شورا تشکیل شد. در ابتدای این جلسه، دکترعلی اکبر ولایتی طی سخنانی با گرامیداشت ایام فاطمیه «س» و تبریک سال جدید گفت: مقام معظم رهبری«مدظله العالی» خوشبختانه نسبت به موضوع معماری اسلامی و ایرانی و ترویج این معماری در کشور نگاه مثبتی دارند و باید از این فرصت مغتنم حداکثر استفاده به عمل بیاید.

وی افزود: در برخی از شهرهای کشور مانند مشهد مقدس و اصفهان با همت مردم و مسئولان شهری، تلاش‌های خوبی برای ترویج معماری اسلامی و ایرانی انجام شده که باید از این الگوهای موفق استفاده شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: سایر کشورهای جهان با قاطعیت از میراث معماری خود حفاظت می‌کنند و به عنوان مثال در زمان حکومت کمونیست‌ها در شوروی سابق و علی رغم گرایش ضد مذهبی آن‌ها، از کلیساها نه به عنوان یک بنای مذهبی بلکه به عنوان یک بنای تاریخی حفاظت شد.

وی افزود: در کشور فرانسه هم کلیسای روتردام به عنوان هسته مرکزی شهر پاریس مورد حفاظت قرار گرفته و دولت فرانسه اجازه ساخت و ساز بناهایی که با ترکیب معماری این کلیسا تعارض داشته باشند را در آن محل نمی‌دهد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: پوشش رسمی کشورباید نمایانگر هویت اسلامی و ایرانی ما باشد. در حالی که در برخی از کشورها که در چند دهه پیش به وجود آمده‌اند در این زمینه فعالیت‌هایی را انجام داده و توانسته‌اند تا لباس رسمی خود را در میان شهروندان خود جا بیندازند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: باید معماری شهرهای کشورمان و در راس آن‌ها معماری تهران به گونه ای باشد که هر کسی با دیدن آن متوجه هویت اسلامی و ایرانی شهر شود، البته گام‌هایی در شهر تهران برداشته شده که باید با پی‌گیری و جدیت نهادها و دستگاه‌های ذیربط اجرایی شود.

وی در پایان افزود: رهبر معظم انقلاب «مدظله العالی» در دیدار با شهردار و اعضای شورای اسلامی شهرتهران بر این موضوع تاکید کردند که معماری تهران و همه شهرهای کشور باید نشان‌دهنده الگوی معماری جمهوری اسلامی باشد. در ادامه جلسه، گزارشی از فعالیت‌های کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران در سال ۱۳۹۲ ارائه شد.

در این گزارش برگزاری همایش هزاره تالیف کتاب قانون، موضوع مد و لباس با توجه به تاثیر این موضوع بر فرهنگ و تمدن اسلام وایران، موزه تاریخ علوم و فنون جمهوری اسلامی، نمایشگاه دستاوردهای فرهنگ و تمدن اسلام و ایران و مجموعه فرهنگی عباس‌آباد از اهم فعالیت‌های کمیته فرهنگ و تمدن در سال ۱۳۹۲ ذکر شده است.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0