مهمترین اصول در طرح جامع مسکن

استاد دانشگاه تهران و چهره ماندگار ایران در مهندسی راه و ساختمان گفت: در طرح جامع مسکن، مسکن به عنوان فضایی که باید جای سکوت و آرامش و محل زندگی انسان ها در طول سال ها باشد، باید غیر از طراحی و معماری خوب، مبتنی بر معماری ایرانی اسلامی باشد.

محمود گلابچی در گفت و گو با خبرنگار صما، ضمن بیان مطلب فوق گفت: نکته بعدی که در طرح جامع مسکن باید مدنظر قرار گیرد، لزوم توجه به قیمت زمین و هزینه ساختمان است. به نحوی که مسکن تبدیل به یک کالای سرمایه ای نشود. بلکه به بخشی از نیاز زندگی انسان ها تبدیل و قیمت مسکن به نحوی تعیین و کنترل شود که افراد نیازمند بتوانند دارای مسکن مناسب شوند.

وی با تاکید بر اینکه مسکن از نیازهای ضروری انسان پس از غذا و لباس به شمار می رود و خانوارها باید دارای مسکن مناسب باشند گفت: لازمه تحقق این هدف آن سیاست گزاری های مناسب در زمینه قیمت مسکن و ساخت مسکن است تا مسکن با قیمت و شرایط مناسب در اختیار افراد جامعه قرار گیرد.

گلابچی نکته بعدی در طرح جامع مسکن را ساخت باکیفیت ساختمان دانست و افزود: طبق آمار شهرداری ها، در حال حاضر ساختمان های مسکونی کشور به لحاظ غیرکیفی بودن ساختمان ها و همچنین به لحاظ تغییر قوانین تراکم در شهرها، در دوره هایی نزدیک به سی سال تجدید پروانه می گیرند و دوباره تخریب و نوسازی می شوند.

وی در ادامه تاکید کرد: با توجه به اینکه به ۸ درصد درآمد ناخالص ما در ساختمان و مسکن سرمایه گذاری می شود، این روند باعث می شود که از سرمایه گذاری جامع در بخش مسکن، بهره وری ما بسیار کم باشد. یعنی اگر ساختمان های ما به جای سی سال، ۱۲۰ سال دوام و عمر مفید داشته باشند، مثل این است که از این ۸ درصد درآمد ناخالص ۴ برابر استفاده را کنیم که متاسفانه اکنون یک چهارم آن استفاده می شود.

به گفته گلابچی، روش های تولید و ساخت مسکن باید به نحوی انتخاب یا تنظیم شود که از نظر کمی بتوانیم پاسخگوی جامعه باشیم. در حال حاضر باتوجه به ثبت ۸۵۰ هزار ازدواج در سال، ظرفیت ساخت مسکن در کشور متناسب و مطابق با میزان نیاز ما نیست.

استاد صاحب کرسی یونسکو در معماری اسلامی با انتقاد از نیاز انباشته مسکن که از سال های گذشته درکشور وجود دارد گفت: هرچند تجدید ساختمان بناهای مسکونی به طور متوسط سالانه یکبار، هر سال به ساختمان های مسکونی ما اضافه می کند اما تعداد مسکن مورد نیاز کشور در سال ۱ میلیون و چند صد هزار واحد است که در حال حاضر میزان تولید مسکن در کشور به این تعداد نیست.

گلابچی یکی از راه حل های این مشکل و نبود کیفیت در ساختمان ها را کاربرد فناوری های نوین ساختمان دانست و خاطرنشان کرد: در طرح جامع مسکن تولید صنعتی ساختمان، استاندارد شدن مصالح ساختمانی و کنترل اجرای ساختمان توسط افراد ذی صلاح باید دیده شود.

وی همچنین در خصوص راهکار پیشنهادی جایگزین برای مسکن مهر عنوان کرد: تدوین این طرح برعهده وزارت راه و شهرسازی و سازمان های اجرایی است، ولی این طرح جایگزین باید مبتنی بر اصولی باشد که به آنها اشاره شد و در چنین حالتی مسکن به فضای مناسب زندگی تبدیل می شود و به لحاظ کمی و کیفی نیازهای ما را تامین می کند.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0