ده ونک در محاصره بزرگراه‌ها

ساکنین ده ونک اعتقاد دارند با توسعه شبکه بزرگراهی در این محدوده، ده ونک در محاصره میلیون‌ها خودرو قرار گرفته است و نفس کشیدن برای اهالی سخت و دشوار شده است.

در سال‌های اخیر شهرداری تهران در مناطق مختلف تهران اقدامات گسترده‌ای را در بخش‌های مختلف توسعه فضای سبز، اماکن فرهنگی و اجتماعی، ورزشی، حمل و نقل و… انجام داده است.

اگر چه شهرداری تهران تلاش‌های بسیاری را برای استفاده شهروندان تهرانی از امکانات کرده است اما برخی از شهروندان از این اقدامات راضی نیستند و اذعان دارند باید شرایط بهتری فراهم شود. یکی از این مناطق، منطقه ۳ تهران است،مساحت‌ منطقه ۲۰۸/۳۱ کیلومتر مربع است و از این حیث در رتبه دهم شهر تهران قرار دارد

و ۳/۴ درصد از کل وسعت شهر تهران را شامل می‌شود.

این منطقه دارای ۶ ناحیه و ۱۲ محله است، منطقه ۳ از شمال به بزرگراه‌های صدر، مدرس و چمران، از جنوب به بزرگراه‌های رسالت و همت، از غرب به بزرگراه چمران و از شرق به خیابان پاسداران و خیابان شریعتی محدود می‌شود. محلات منطقه ۳ شامل ونک ، آرارات، امانیه، حسن آباد زرگنده، اختیاریه، درب دوم، داوودیه، سیدخندان، قبا، قلهک و دروس و کاوسیه است.

شکل گیری منطقه ۳ و توسعه آن بر پهنه‌ای صورت گرفته است که چندین هسته سکونتگاهی ییلاقی و دارای فعالیت کشاورزی (زراعت و بویژه باغداری) مانند دروس، زرگنده، قلهک و ده ونک در آن استقرار داشته و حیاتی سرزنده و پررونق داشته‌اند. توسعه منطقه ۳ با انهدام بخش وسیعی از باغ‌ها که ثروت شهری ارزنده ای شمرده می‌شوند همراه بوده است.

این توسعه همچنان معدود باغهای باقیمانده در منطقه ۳ را تهدید به نابودی می‌کند. سوابق باغداری در پهنه منطقه ۳ نشان از وجود منابع تأمین آب بویژه قنات داشته است. اگرچه اکنون مجرای قنوات و مسیل گذرگاه فاضلاب شده‌اند،با وجود این بخش‌های مشجر مسیل‌ها جاذبه‌های کم نظیر و توسعه منطقه ۳ قلمداد می‌شوند.

دو مجرای استخوانبندی تهران یعنی خیابان‌های شریعتی و ولیعصر از پهنه منطقه ۳ می‌گذرند. این عوامل در تحولات پررونق منطقه ۳ نقش بارزی داشته‌اند. منطقه ۳ یکی از ۲۲ منطقه شهر تهران است که در پهنه شمال شرقی شهر تهران واقع شده است. محدوده وضع موجود منطقه ۳ به ترتیب الف) بزرگراه چمران، بزرگراه مدرس و بزرگراه صدر. ب) حد شرقی: خیابان پاسداران و خیابان شریعتی. ج) حد جنوبی: بزرگراه رسالت، بزرگراه حقانی و بزرگراه همت. د) حد غربی: بزرگراه چمران مشخص می‌شود.

با اجرای طرح تهران گردی مسجد جامعی رئیس شورای شهر تهران، مشکلات مناطق بیش از گذشته نمود می‌کنند به طوری که در بازدید اخیر رئیس شورای شهر تهران برخی از این مشکلات و موانع توسط ساکنان منطقه ۳ و بخصوص ده ونک مطرح شد. همانطور که گفته شد منطقه ۳ تهران یکی از مناطقی است که تعداد قابل توجه‌ای از باغات در این منطقه قرار دارد. باغ‌های با مساحت حداقل ۵ هزار متر ، که البته برخی از سودجویان و برج سازان به دنبال خشکاندن درختان این باغات هستند.

یکی از مناطقی که بیشترین باغات را در دل خود قرار داده است، ده ونک است.

اهالی این منطقه از عملکرد شهرداری منطقه ۳ رضایت نداشته و تأکید دارند که به دلیل سهل انگاری شهرداری، باغات این منطقه در حال از بین رفتن است. در همین خصوص رضا یکی از ساکنین ده ونک با ابراز تأسف از عملکرد شهرداری منطقه ۳ ، اظهار داشت: یکی از دلایلی که سودجویان با خیال راحت به دنبال برج سازی و خانه سازی در باغات هستند، بی مسئولیتی شهرداری است.

وی تصریح کرد: ده ونک زمانی از آب و هوای بسیار خوبی برخوردار بود، اما امروزه با محاصره بزرگرا‌ه‌ها جز آلودگی هوا، سود دیگری برای اهالی ده ونک ندارد. رضا خاطر نشان کرد: در سال‌های گذشته مسئولان شهری توجه کمتری را به ده ونک داشتند و بیشتر فکرشان توسعه بزرگراه‌ها و پل‌های چند میلیاردی بوده است.

زهرا یکی دیگری از ساکنین ده ونک با گلایه از اینکه بارها برای بیان شکایات خود به شهرداری مراجعه کرده است،اما پاسخی دریافت نکرده، گفت: ساخت و سازهای مکرر شرایط زندگی را برای ساکنین سخت و دشوار کرده است. وی تصریح کرد: با توجه به کوچه‌های ده ونک که در برخی از جاها تنگ و باریک هستند، ساخت و سازهای مکرر مشکلات را چند بار کرده است.

یکی از دیگر مشکلات ده ونک، از بین رفتن برخی از قنات‌ها در این منطقه است که البته در این زمینه مسجد جامعی رئیس شورای شهر تهران اظهار داشت: بیش از ۵۰۰ قنات در سطح شهر تهران وجود دارد که از این تعداد ۱۵۰ قنات فعال هستند. وی با اشاره به اینکه، شورای شهر تأکید ویژه‌ای را در بازسازی و پیرایش قنات‌ها در سطح شهر تهران دارد، گفت: هم اکنون ۶۰ قنات در دست بازسازی شهرداری قرار دارد ضمن اینکه در آینده نزدیک صد قنات دیگر در دست بازسازی قرار خواهند گرفت.

رئیس شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: بالغ بر ۳ هزار باغ در سطح شهر تهران وجود دارد که در برنامه ۵ ساله دوم تأکید ویژه‌ای بر حفظ این باغات شده است. وی با انتقاد از اینکه برخی از آب قنات‌ها به دلیل خطوط مترو در ده‌ونک قطع شده است، گفت: تدابیر لازم برای این موضوع و برگرداندن آب به این قنات‌ها شده است که در این زمینه با مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران جلساتی برگزار شده است.

رئیس شورای شهر تهران تأکید کرد: طرح جامع قنات‌ها در حال حاضر تدوین شده است که در سال آینده و در ابتدای برنامه ۵ ساله دوم شهرداری اجرا خواهد شد. مسجد جامعی در ادامه با تأکید بر اینکه باید گونه‌های طبیعی سازگار در مناطق مختلف حفظ شوند، گفت: در این زمینه جلساتی با مجموعه مدیریت فضای سبز شهر تهران برگزار خواهد شد ضمن اینکه باید باغات در شهر تهران حفظ و حراست شوند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه باید باغ ارگانیک ایرانی نیز حفظ شود، گفت: در حال حاضر سرانه فضای سبز برای هر شهروند ۱۵ متر است که در برنامه ۵ ساله دوم این رقم باید به ۱۸ متر به استثنای مجموعه فضای سبز سرخه‌حصار برسد. رئیس شورای شهر تهران با انتقاد از اینکه متأسفانه سرانه فضای سبز در برخی از مناطق تهران بسیار کم است، گفت: ۶ منطقه در شهر تهران وجود دارد که از سرانه فضای مطلوب بهره‌مند نیستند که امیدواریم در این زمینه اقدامات مؤثری انجام شود.

به گزارش فارس مشکل اهالی منطقه ۳ نه تنها از بین رفتن باغات نیست بلکه باید به این مشکلات بافت فرسوده را از اضافه کرد که ساکنان این منطقه امیدوار هستند با همکاری شورای شهر و شهرداری این مشکلات بر طرف شود.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0