سرعت‎گیر یا خاک‎ریز؟!

در خیابان‎‎های شهر خرم‎آباد سرعت‎کاه و سرعت‎گیرهایی وجود دارد که به گفته مردم و مسئولان اکثراً غیراستاندارد هستند.

وسایل نقلیه در طراحی معابر شهری نقش مهمی ایفا می‎کنند و برای ارتقاء کیفیت زندگی در مناطق مسکونی شیوه‎های مناسب آرام‎سازی ترافیک در دستور قرار می‎گیرد که ابزارهای عمومی مثل سرعت‎گیر و سرعت‎کاه در این راه بیشتر به چشم می‎خورند.

سرعت‎کاه، مقطع برجسته کوهانی شکلی است که به‎منظور کاهش سرعت در عرض خیابان‎ها به‎کار می‎رود، سرعت‎کاه دارای ارتفاع پنج الی ۱۰ سانتی‎متر و عرض آن حدود چهار متر است ولی نباید از ۱٫۸ متر کمتر باشد. هر چه عرض سرعت‎کاه کمتر باشد به سرعت‎گیر شبیه‎تر است و همانند دست‎انداز جاده عمل می‎کند.

طبق استانداردهای موجود ارتفاع بلندترین نقطه یک سرعت‎گیر باید هفت تا ۱۰ سانتی‎متر و حداکثر طول آن ۳۰ سانتی‎متر و عرض آن به اندازه عرض محل نصب باشد و استفاده از آن در اماکنی توصیه شده که حداکثر سرعت وسایل نقلیه از ۱۵ کیلومتر تجاوز نمی‎کند.

در انتخاب طرح آرام‎سازی ترافیک بر مبنای طرح سرعت‎گیر یا سرعت‎کاه باید مواردی مثل میزان کاهش سرعت، تأثیر بر ایمنی ترافیک موتوری، پیاده و دوچرخه، تأثیر بر استهلاک جاده و وسایل نقلیه، تاثیر بر زیبایی بصری محیط، عکس‎العمل ساکنان محل و رانندگان وسایل نقلیه موتوری مورد توجه قرار بگیرد.

همچنین در محل نصب سرعت‎کاه یا سرعت‎گیر، راننده‎ها باید از فاصله مناسب این موانع را ببینند. سرعت‎گیرها باید با علایم مشخص همچون تابلو، روشنایی، تغییر رنگ، خط کشی و… کاملاً نمایان باشند. سرعت‎گیرها و سرعت‎کاه‎ها خطر جدی برای راکبان موتور سیکلت و دوچرخه به حساب می‎آیند. کم کردن سرعت وسیله نقلیه و شتاب‎گیری مجدد آن علاوه بر بالا بردن مصرف سوخت، آلودگی صوتی نیز ایجاد می‎کند.

این ابزار در صورتی‎که طبق ضوابط ساخته شوند، باعث کاهش حجم ترافیک در معابر محلی و انتقال بخشی از حجم آنها به معابر رده بالاتر یعنی معابر جمع و پخش کننده و شریانی می‎شوند و از معایب آن این است که سرعت‎کاه‎ها به‎سبب مجبور کردن راننده‎ها به ترمزهای ناگهانی و امکان برخورد اتومبیل پشتی، در برخی مواقع معابر را برای اتومبیل‎ها بیشتر خطرناک می‎کند تا امن.

ایجاد مانع فیزیکی برای کاهش سرعت خودروها در خیابان‎ها باید آخرین راه چاره باشد، اگر سرعت‎گیر یا سرعت‎کاه منجر به تصادف و یا خسارت شود باید در گزارش کارشناس راهنمایی و رانندگی به‎عنوان عامل تصادف قید شود. شورای ترافیک در شهرها برای نصب سرعت‎گیر با راهنمایی و رانندگی و شهرداری، هماهنگی لازم را انجام می‎دهد و سپس سرعت‎گیر و سرعت‎کاه را نصب می‎کند.

توضیحات بالا مقدمه‎ای است برای اشاره به سرعت‎گیر و سرعت‎کاه‎های بی‎شمار شهر خرم‎آباد، جایی که هر کجای شهر را نگاه کنی یک مانع دیده می‎شود. موانعی که داد مردم و مسئولان را نیز درآورده است.

موانع غیراستاندارد برداشته شوند

معاون امور عمرانی استاندار لرستان در این باره گفت: «دور برگردان‎ها و سرعت‎گیرهای غیراستاندارد زیادی در شهر وجود دارد و با اینکه بارها گفته شده اما اهتمامی برای رفع نواقص صورت نگرفته است.»

کیان‎پور تأکید کرد: «باید آنهایی که غیر ضروری و فاقد استانداردهای لازم هستند، برداشته شوند و اگر هم در جایی نیاز به سرعت‎گیر است باید به گونه‎ای باشد که به مردم خسارات جانی و مالی وارد نشود.»

وی ادامه داد: «سرعت‎گیر یا دوربرگردان‎هایی دیده شده که به هیچ وجه به وجودشان نیاز نیست و اگر در مکانی منجر به خسارت شود، نمی‎توانیم دفاع کنیم.»

شهرداری خرم‎آباد مشکل را حل کند

مدیرکل دفتر فنی استانداری نیز در این باره گفت: «مالک اصلی شهر، شهروندها هستند و شهرداری‎ها در قبال آنها وظایفی به‎عهده دارند که رفع نواقص سرعت‎گیرها یکی از این وظایف است.»

سیدعلی موسوی افزود: «سرعت‎گیرهای غیراستانداردی در شهر خرم‎آباد وجود دارد و مشکلاتی ایجاد کرده که شهرداری اگر بتواند تا قبل از پایان سال این نواقص را حل کند، خیلی خوب می‎شود.»

سرعت‎گیرها استاندارد نیستند

شهردار خرم‎آباد معتقد است، سرعت‎گیر و سرعت‎کاه‎های موجود در سطح این شهر از استانداردهای لازم به‎دور هستند.

محمد مهرابی گفت: «ما هم اعتقاد داریم که سرعت‎گیرهای سطح شهر باید ساماندهی شوند، چون بیشتر آنها استاندارد نیستند.»

وی با بیان اینکه بعضی از سرعت‎گیر و سرعت‎کاه‎ها غیرفنی هستند، تأکید کرد: «فعلاً که نزدیک ایام نوروز هستیم اما با شروع سال جدید برای ساماندهی این موانع اقدام می‎کنیم.»

مهرابی ادامه داد: «در جاهایی که نیاز نیست بعضاً سرعت‎گیرهایی مشاهده می‎شود که مشکلات زیادی ایجاد کرده و بدون شک آنها را برمی‎داریم.»

شهردار خرم‎آباد می‎گوید: «در بحث ترافیک باید بیشتر کار کنیم و طرح جامع ترافیک شهر در حال مطالعه است که امیدواریم به‎زودی تصویب شود.»

برخی از موانع برای شهروندها زحمت‎آور است

نماینده مردم خرم‎آباد و دوره چگنی گفت: «سرعت‎گیر، استانداردی دارد که متولیان برای نصب آنها هماهنگ می‎کنند و بهتر است به‎ گونه‎ای نصب شوند که خساراتی به مردم وارد نشود.»

ابراهیم آقامحمدی افزود: «به نظر من بعضی از سرعت‎گیرهای داخل شهر برای راننده‎ها زحمت‎آور است و مسئولان باید بازنگری کنند.»

برای کاهش سرعت راه‎های زیادی وجود دارد که متأسفانه در شهر ما اولین چاره سرعت‎گیر یا سرعت‎کاه است. در هر حال دل‎مان را خوش می‎کنیم به صحبت‎های مسئولان که روزی ما هم از دست این خاک‎ریزهای سرعت‎گیرنما رها می‎شویم. آیا شما هم خوشبین هستید؟!

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0