توسعه باغ‌شهرها تهدیدی جدی

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه زنجان با تاکید بر اینکه توسعه باغ‌شهرها تهدید جدی برای منابع‌طبیعی است، گفت: باید در این رابطه به دنبال اجرای برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت بود.

حجت‌الاسلام ‌و المسلمین علی خاتمی در نشست هم‌اندیشی ضرورت حفظ منابع‌طبیعی با بیان این مطلب، اظهارکرد: متاسفانه در استان زنجان شاهد افزایش بی‌رویه باغ‌شهرها هستیم که این موضوع به هیچ عنوان قابل قبول نیست و باید راهکاری برای آن اندیشید. وی با بیان اینکه منابع موجود در کشور جوابگوی جمعیت ۲۵۰ میلیون نفر است، ادامه‌داد: اما این توان با مدیریت و تدبیر می‌تواند به فعل درآید و گرنه با بی‌تدبیری منابع موجود در مساحت ایران حتی پاسخگوی جمعیت ۵۰ میلیون نفری نیز نخواهد بود.

امام جمعه زنجان، توسعه را محدود به توسعه کشاورزی ندانست و خاطرنشان‌کرد: باید به دنبال راهکار برای توسعه همه بخش‌ها بود و با استفاده از مواهب طبیعی که در اختیار ما قرار دارد می‌توان به این مهم دست یافت، اما فقط باید کمی اندیشه کرد. خاتمی با اشاره به اینکه منابع‌طبیعی امانتی در دستان نسل امروز است، ادامه‌داد: متاسفانه تخریب منابع‌طبیعی فاجعه‌بار است و باید در این زمینه اطلاع‌رسانی افزایش یافته و در این حوزه اخبار دقیق در اختیار مردم قرار گیرد تا بدانند چه بر سر منابع‌طبیعی کشور آمده است.

در ادامه این جلسه، میرقاسمی کارشناس ارشد جنگلهای سازمان امور جنگلها، منابع‌طبیعی با اشاره به اینکه تغییر اقلیم از پیامدهای تخریب منابع‌طبیعی است، گفت: معضل ریزگردها که در چند سال گذشته بخش عمده مردم ایران با آن درگیر هستند ماحصل تخریب نابخردانه منابع‌طبیعی است که مشکلات فراوانی را برای ایران به وجود آورده است.

میرقاسمی با بیان اینکه کاهش تولیدات کشاورزی و به خطر افتادن امنیت غذایی از جمله پیامدهای بی‌توجهی به اهمیت منابع‌طبیعی است، افزود: استفاده بی‌رویه از ذخایر ملی و بی‌توجهی به انفال باعث شده که در بخش‌های مختلف دچار مشکل شویم که حاصل آن خالی شدن روستاها و بروز مشکلاتی همچون خشکسالی است.

وی ادامه داد: وقوع سیل در سالیان اخیر یکی از مواردی است که جان و مال مردم را به خطر انداخته و روند تصاعدی نیز داشته است که این پدیده نتیجه از بین بردن جنگلها و مراتع و همچنین کشت بی‌رویه در مراتع است.

وی پر شدن مخازن سدها از رسوب را نیز حاصل تخریب مراتع عنوان کرد و یادآور شد: در حال حاضر هزینه لای‌روبی مخازن برخی سدها همچون سد منجیل بسیار بیشتر از هزینه ساخت سد جدید است و در برخی موارد حجم رسوبات به ‌قدری افزایش می‌یابد که سد را از مرحله ذخیره آب خارج می‌کند.

این کارشناس با تاکید بر حفظ مراتع و جنگلها، عنوان کرد: بهتر است به توصیه‌های دینی در این زمینه عمل و جایگاه انفال به خوبی شناسانده شود که قطعاً با این رویکرد، شاهد حجم بالایی از تخریب نخواهیم بود. در این نشست که با حضور ائمه‌جمعه شهرستان‌ها برگزار شد، مدعوین نظرات و پیشنهادات خود را در حوزه فرهنگ‌سازی اهمیت منابع‌طبیعی مطرح کردند.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0