روزگار غریب قدیمی ترین دبیرستان غرب کشور

به گزارش خبرنگار مهر، دبیرستان پهلوی که امروزه آن را با عنوان دبیرستان امام خمینی(ره) می شناسند یکی از مدارس قدیمی شهر بروجرد است.

این بنا دردوره پهلوی اول و حکومت رضاشاه ساخته شده است. تاریخ بنای این دبیرستان ۱۳۱۵ خورشیدی است و در تاریخ ۲۹ تیر ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۲۰۷۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

دبیرستان امام خمینی(ره) تلفیق معماری ایرانی و اروپایی

طبقه اول این بنا در زمان احداث به عنوان دبیرستان و طبقه دوم بنا برای استقرار اولین آموزش و پرورش غرب ایران مورد استفاده قرار می گرفته است.

این بنای شکوهمند که تلفیق معماری ایرانی و اروپایی است دارای امکاناتی مانند زمین ورزشی، فضای سبز، سالن آمفی تئاتر، سلف غذاخوری، آزمایشگاه و.. است و به لحاظ فضای آموزشی یکی از زیباترین بناهای تاریخی در نوع خودش است.

از سوی دیگر دبیرستان امام خمینی(ره) شهر بروجرد قدیمی ترین دبیرستان غرب کشور محسوب می شود و بی شک همانند و حریفی چه از نظر زیبایی و چه از نظر قدمت در این منطقه از کشور ندارد.

وسعت این دبیرستان حدود ۱۴ هزار متر مربع است و ایوانی با دوازده ستون آجری رو به حیاط بزرگ دبیرستان در بنای آن تعبیه شده است.

ساختمان اصلی آن شبیه حرف H است و دارای دو یال با بیرون زدگی نسبت به موقعیت کلاسهاست. بیرون زدگی ها از سمت جنوب حالت نیم دایره دارند و دارای دو ایوان مشرف به حیاط و باغ روبرو هستند.

سقف زیرزمین آجری و به صورت طاق ضربی است. سقف طبقه های اول و دوم چوبی است که در طبقه دوم، سقف زیر شیروانی به صورت کاذب با گچ پوشیده شده است.

ساختمان دارای یک سالن همایش زیبا با ورودی گنبدی شکل در سمت غرب است و امکانات نمایش و گچبری های زیبایی دارد.

مرمت دبیرستان تاریخی بروجرد نیازمند مشارکت دستگاههای متولی امر است

و اما علی رغم همه زیبایی های این بنا، متاسفانه این روزها دبیرستان امام خمینی(ره) بروجرد در حال تخریب است که همت مسئولین را می طلبد تا در راستای مرمت و مقاوم سازی آن هرچه سریعتر اقدام کنند.

امام جمعه بروجرد در رابطه با مرمت این بنای تاریخی اظهار داشت: مرمت دبیرستان تاریخی امام خمینی(ره) بروجرد کار آسانی نیست که به سرعت انجام شود.

حجت الاسلام حسن ترابی با تاکید بر ضرورت مشارکت دستگاههای متولی امر در مرمت این بنا تاریخی عنوان کرد: میراث فرهنگی شهرستان بروجرد به تنهایی از عهده این کار برنمی آید.

وی افزود: می توان برای مرمت این بنا از محل اعتبارات نوسازی مدارس کمک بگیریم چرا که مرمت این بنای تاریخی به اعتبار کلانی نیاز دارد و برای جلوگیری از تخریب این مکان تاریخی باید تصمیم جدی گرفت.

نافرجامی طرح تبدیل یک طبقه دبیرستان به موزه ملی

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد نیز در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: دبیرستان تاریخی امام خمینی(ره) بروجرد از بدو ثبت آن در فهرست آثار ملی تحت نظارت میراث فرهنگی بوده است.

حجت اله یارمحمدی افزود: در جریان زلزله سال ۸۵ بروجرد این بنا دچار آسیب شدیدی شد که به دنبال آن برای مرمت رقم خوبی اختصاص یافت و کارهای خوبی نیز برای مرمت این بنا صورت گرفت.

وی تصریح کرد: سال گذشته تفاهم نامه ای با مدیرکل میراث فرهنگی لرستان منعقد شد که یک طبقه از این بنا به عنوان موزه ملی بازسازی شود که متاسفانه این طرح تا کنون نافرجام مانده است.

ممکن است هر لحظه سقف دبیرستان فروبریزد

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد با اشاره به وضعیت کنونی این دبیرستان افزود: سقف این دبیرستان در حال تخریب است و ممکن است هر لحظه حادثه ای در آن اتفاق بیفتد.

یارمحمدی مرمت این بنا را در گرو مشارکت نوسازی مدارس دانست و ادامه داد: اینکه تمام مسئولیت مرمت این اثر بر عهده میراث فرهنگی باشد درست نیست و از طرف دیگر نیز با توجه به ارزش ملی و تاریخی این دبیرستان باید در مرمت آن نکات فنی لازم لحاظ شود.

وی افزود: در این راستا با عقد یک تفاهم نامه با آموزش و پرورش مقرر شد در قالب طرح مقاوم سازی مدارس، هم کار مرمت و هم کار مقاوم سازی این دبیرستان با کمک سازمان نوسازی مدارس انجام شود که پیگیر این موضوع هستیم.

وعده مسئولان: پیگیری مرمت دبیرستان در سال ۹۲

رئیس اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی بروجرد با اشاره به اولویت های این اداره در سالجاری گفت: امسال برای جذب اعتبار لازم برای مرمت و حفظ دبیرستان تاریخی امام خمینی(ره) بروجرد نهایت تلاش خود را خواهیم کرد.

یارمحمدی با بیان اینکه بهره بردار اصلی این دبیرستان آموزش و پرورش شهرستان است تصریح کرد: از سوی دیگر مسئولیت حفاظت و ایجاد شرایط مطلوب برای این بنای تاریخی با میراث فرهنگی است.

وی با بیان اینکه میراث فرهنگی در سالجاری با تخصیص اعتبار لازم نقش خود را در مرمت این بنای تاریخی ایفا خواهد کرد، ادامه داد: در این راستا برای اخذ اعتبارات لازم پیشنهادات جدیدی را در سال مالی جدید ارسال خواهیم کرد.

یارمحمدی ابراز امیدواری کرد که با همکاری آموزش و پرورش و نوسازی مدارس بتوان در سالجاری قدم های جدی تری را برای مرمت بنای تاریخی دبیرستان امام خمینی(ره) بروجرد برداشت.

به هر روی امید می رود این دبیرستان تاریخی که یکی از آثار فاخر در نوع خود محسوب می شود با پیگیری متولیان امر ضمن مرمت و مقاوم سازی برای کاربری مناسب از جمله طرح موزه ملی مورد استفاده قرار گیرد و بتوان از این ظرفیت برای معرفی پیشنیه تاریخی و فرهنگی شهر بروجرد استفاده کرد.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0