شهرسازی نیازمند ساختارشکنی

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با بیان اینکه باید در مدل‌های غربی شهرسازی تغییر ایجاد کرد، گفت: شهرسازی اسلامی نیازمند ساختارشکنی در مدل‌های امروزی شهرسازی است.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسن قرائتی در دهمین همایش شهر و سیمای شهری و پنجمین همایش ملی توسعه شهری که با موضوع بررسی منظر تاریخی فرهنگی شهر قزوین برگزار شد، اظهارکرد: برای دستیابی به شهر اسلامی باید ساختارشکنی در شهرسازی امروز که برگرفته از متودهای غربی است، بود.

وی با بیان اینکه بیش از ۸۰۰ آیه در قرآن درباره شهرسازی و مهندسی بیان شده است افزود: وقتی با قدرت بیان می‌کنیم که یک سوم پول کشور برای ساختمان‌هایی هزینه می‌شود که پس از ۴۰ سال مصرف خود را از دست می‌دهد باید در ساخت ساختمان‌ها و شهرهای اسلامی دقت بیشتری به خرج دهیم.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با بیان اینکه برای ساخت شهر اسلامی تنها با برگزاری همایش‌ها و همچنین کاشی‌ کاری اسلامی به آن دست پیدا نمی‌کنیم افزود: باید بپذیریم که تا به امروز برای معماری اسلامی و شهرسازی اسلامی در کشور کار خاصی صورت نگرفته است.

وحدت دانشگاه و حوزه با تبادل اطلاعات اسلامی ممکن است

قرائتی با اشاره به لزوم وحدت حوزه و دانشگاه تاکید کرد: وحدت حوزه و دانشگاه و پیوند عملی آن تنها در تبادل اطلاعات اسلامی است و تبدیل آن به علم کاربردی ممکن خواهد بود. وی تصریح کرد: باید باور داشته باشیم که دین اسلام به عنوان یک دین جامع و کامل است و برای تمام شئون زندگی انسان دارای برنامه کاربردی است و باید در شهرسازی و مسکن‌سازی برای انسان از این دین بهره بگیریم.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با بیان اینکه انتقال علم امروز بیشتر از تولید علم است،‌ افزود: باید برای حرکت به سمت شهر اسلامی به جوهر اسلام پی برد و از عناصر وحی، قرآن و دستورات الهی در ساخت شهر اسلامی بهره گرفت.

نماینده ولی فقیه در سازمان نهضت سوادآوزی با انتقاد از اتکاء بیش از حد دانشگاه‌های کشور به دروس آکادمیک برگرفته از غرب برای شهرسازی خاطرنشان کرد: نبود خط شکن و ساختارشکنی برای شیوه‌های شهرسازی و تقلید از معماری غربی عمده‌ترین مشکل کشور در شهرسازی است.

قرائتی خواستار ساختارشکنی در سنت‌هایی که ریشه غیرالهی و غیردینی دارند شد و افزود: البته باید به گونه‌ای در شهرسازی حرکت کنیم که اقدامات‌مان ضرر و زیان برای جامعه را به دنبال نداشته باشد. وی گفت: خانه،‌ محلی برای یاد خدا و محلی آرامش حقیقی برای انسان است و مهندسان در شهرسازی اسلامی نباید از این دو اصل اساسی غفلت کنند.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور سیاست‌های حاکم در جامعه امروز در رابطه با خانواده را سیاست برگرفته از علوم غربی دانست و افزود: تنها راه سعادت جامعه و دستیابی به آرامش حقیقی خانواده‌ها بهره‌گیری از الگوی قرآن است. قرائتی نگاه دانشگاه به انسان در جهان امروز را نگاهی بسته و صرفاً مادی دانست و اظهار کرد: نگاه دین اسلام به انسان برخلاف امروز جهان غرب، نگاهی همه جانبه،‌ مبتنی بر آرمان‌ها و ایده‌آل‌های زندگی ابدی است.

وی خواستار تلاش برای درک مفاهیم موجود در کتاب آسمانی قرآن توسط اندیشمندان و عالمان دینی شد و تاکید کرد: با درک رموز موجود در دین اسلام می‌توانیم به تمام نیازهای امروز انسان در جهان پاسخی کامل ارائه دهیم. قرائتی تصریح کرد: نباید آنچه امروز در غرب برای ما تجویز می‌شود را قانون محض دانست بلکه باید با شکستن ساختارهای غلط غربی که جز دنیا‌گرایی برای انسان نتیجه دیگری ندارد ساختارهایی مبتنی بر نسخه قرآن برای انسان امروز ارائه دهیم.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با بیان اینکه امروز مهندسین باید خط شکن باشند خاطرنشان کرد: نباید واژه‌هایی مانند قانون‌های بین‌المللی به جامعه ارائه شود. در حالی که دین اسلام بهترین قوانین را برای زندگی سعادتمندانه انسان ارائه کرده است. نماینده ولی فقیه در سازمان نهضت سوادآموزی در پایان مدگرایی را آفتی بزرگ برای جامعه امروز دانست و اظهارکرد: مهندسان می‌توانند به دور از مدگرایی به نوآوری در عرصه‌های مختلف به ویژه در حوزه مسکن و شهرسازی دست بزنند.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0