پروژه ۱۰۰۱ شهر با ۱۰۰۱ روایت!

“عادت ندارم برای انجام یک پروژه زمان‌بندی غیرواقعی اعلام کنم اما تا دو ماه آینده زمان دقیق افتتاح فاز اول این پروژه اعلام خواهد شد”. این گفته‌های شهردار تهران در مراسم آغاز عملیات عمرانی پروژه هزار و یک شهر در تیرماه سال ۱۳۹۰ بود و پس از دو ماه از این اظهار نظر، سال ۹۳ زمان اتمام پروژه اعلام شد، اما این تاریخ تاکنون بارها تغییر کرده و پیشرفت فاز یک پروژه به نیمه هم نرسیده است.

“هزار و یک شهر ” نام مجموعه فرهنگی، تفریحی، ورزشی و تجاری است که قرار است در زمینی به مساحت ۱۳۶ هکتار در امتداد اتوبان همت در غرب تهران (منطقه ۲۲) به صورت مشارکتی بین شهرداری تهران، به نمایندگی سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهر تهران و شرکت سرمایه‌گذاری “عظام” احداث شود.

این مجموعه شامل مجتمع تجاری با ۳۹۶ هزار مترمربع مساحت مفید تجاری به عنوان بزرگترین مجتمع تجاری خاورمیانه، پارک آبی در کلاس جهانی که می‌تواند پذیرای ۷۵۰ هزار نفر باشد. خیابان سرگرمی با طول ۴۰۰ متر که شامل فروشگاه‌های بزرگ، کافی‌شاپ‌ها، رستوران‌ها و فضای باز عمومی است؛ پیش‌بینی شده در این خیابان تئاترهای روباز و قصه‌خوانی انجام شود. همچنین در پروژه “هزار و یک شهر” سه هتل چند ستاره با گنجایش ۳۰۰۰ تخت برای گروه‌های اقتصادی مختلف مراجعه‌کننده به مجموعه در نظر گرفته شده است.

از مرکز شهر تا این پروژه ۲۲ کیلومتر فاصله است که با وسیله نقلیه ۴۵ دقیقه فاصله است. جمعیتی بالغ بر ۱۲ میلیون نفر در شعاع تقریبی ۱۰۰ کیلومتری (یک ساعتی) این مجموعه زندگی می‌کنند. پیش‌بینی می‌شود با آغاز به کار شهربازی هزار و یک شهر سالانه ۱۰ میلیون نفر گردشگر از شهر تهران و شهرهای اطراف نظیر کرج، قزوین، قم و کاشان به مجموعه مراجعه کنند.

امیدواریم فاز یک پروژه هزار و یک شهر سال ۹۴ افتتاح شود

احمد دنیامالی – رییس کمیسیون عمران شورای شهر تهران در خصوص زمان افتتاح این پروژه و روند اجرای آن، گفت: مراحل عملیاتی فاز یک شاپینگ‌مال توسط پیمانکار در حال احداث است و از هفت دیار شهربازی مجموعه که چیزی حدود ۵۰ هکتار است، چهار دیار در دست انجام است. وی افزود: با روندی که کار پیش می‌رود امیدواریم بتوانیم در پایان سال ۹۳ و یا ابتدای ۹۴ فاز اول به پایان برسد.

وی با اشاره به اعتبار ۸۰ میلیون دلاری سفارش بازی‌ها و رایت‌های به کار رفته در شهربازی هزار و یک شهر، افزود: بازی‌های سفارش داده شده بازی‌هایی خاص هستند که تابحال در ایران وجود نداشته است. امیدواریم بتوانیم در سال ۹۴ این شهربازی و بازی‌های آن به بهره‌برداری برسد. دنیامالی با اشاره به مشکلات پروژه، گفت: در این پروژه مجوزهای بسیاری باید اخذ می‌شد که زمان زیادی می‌طلبید ولی امیدواریم این پروژه با سرعت قابل قبولی انجام شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه این پروژه بزرگ است و با همان قدرت قبلی در حال انجام است، گفت: شرکت “مانا” متعلق به سازمان گسترش و “دی” متعلق به بنیاد مستضعفان دو شرکت خصوصی هستند که در پروژه ۱۰۰۱ شهر با کارفرمای خود کار می‌کنند و شرکت “کوریت عمران” نقش مدیریت طرح را دارد و خدمات مهندسی ارائه می‌دهد.

وی به عنوان یکی از اعضای هیات مدیره شرکت کوریت عمران با بیان این که در طرح اولیه این پروژه تغییری داده نشده است، افزود: دقیقا براساس تمام چارچوب‌ها و طراحی‌هایی که از قبل شده بود کار پیش می‌رود و در حال حاضر نیز فاز یک این پروژه در حال انجام است. دنیامالی در پاسخ به این سوال که آیا تعدیل ۲۰۰ نفر از نیروها توسط پیمانکار به معنی بروز مشکل در ادامه کار پروژه نیست؟ گفت: یکسری مشکلات مالی وجود دارد ولی به این معنا نیست که در اساس کار تغییری ایجاد شود و پروژه ادامه دارد.

محمد سالاری – رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران نیز در خصوص توقف پروژه هزار و یک شهر گفت: با توجه به اینکه ۱۰۰۱ شهر پروژه‌ای مشارکتی میان شهرداری و بخش خصوصی است، اقدام بسیار خوبی به شمار می‌رود اما در جریان آخرین وضعیت آن نیستم ولی اگر متوقف شود، با توجه به تعهداتی که مالک به شهرداری تهران داده است، باید در چارچوب این تعهدات عمل کند و در عین حال خسارت را هم بپردازد و ملزم به اجرای تعهدات در فاز زمانی مشخص باشد.

مهدی چمران – عضو دیگر کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در گفت‌وگو با ایسنا، از مشکلات مالی سرمایه‌گذاران پروژه خبر داد و گفت: بحثی در مورد سند پروژه وجود دارد و تا جایی که من اطلاع دارم، هنوز سند زمین گرفته نشده و این مشکل باید در سازمان زمین شهری حل شود. چمران یادآور شد که از آخرین وضعیت این پروژه خبری ندارم و نمی‌دانم که پروژه متوقف است یا ادامه دارد اما در این پروژه شهرداری با توجه به نداشتن سرمایه نقدی به شکل دادن ملک و تراکم سرمایه‌گذاری کرده است و باید همین تعهدات مورد بررسی قرار گیرد.

گفتنی است، پیگیری‌ها از شهرداری منطقه ۲۲ در خصوص پروژه هزار و یک شهر بی‌نتیجه ماند و مسئولین شهرداری منطقه ۲۲ عنوان کردند که در خصوص این پروژه مسئولیتی ندارند و در قبال آن پاسخگو نیستند.

شورای شهر تهران در سال ۹۰ جلوی شروع بسیاری از پروژه‌های سرمایه‌ای شهرداری را گرفت تا مطابق با دخل و خرجش باشد و شهرداری در همین راستا و البته همزمان با اوج تحریم‌ها ، شماری از پروژه‌های سرمایه‌ای خود را متوقف و محدود کرد و یا به سراغ شیوه‌هایی جدید در تعامل با سرمایه‌گذاران رفت. هر چند به نظر می‌رسد که تجربه کار مشترک در پروژه بزرگ “هزار و یک شهر” نتیجه پیش‌بینی شده را نداشت و با گذشت دو سال و اندی از آغاز پروژه‌ درباره زمانبندی اجرای آن اصطلاحا ۱۰۰۱ روایت وجود دارد.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0