لزوم تغییر وضعیت شهرسازی

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر ضرورت وجود یک طرح بهینه‌سازی در مصرف منابع مختلف انرژی در کشور گفت: لازم است وضعیت کنونی شهرسازی از کالبدمحوری به شهروندمحوری تغییر یابد.

عباس آخوندی در کارگاه تخصصی شهرهای جوان – بهینه‌سازی مصرف انرژی که در محل مرکز تحقیقات راه و مسکن وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، اظهار داشت: موضوع برگزاری این کارگاه که با رویکرد بهینه‌سازی مصرف انرژی و توجه به محیط زیست و طراحی شهرها در نظر گرفته شده است از نیازها و معضلات طراحی شهرها در کشور است.

آخوندی بیان کرد: در قرن کنونی به دلیل پیچیدگی و تحولات روزافزون جامعه جهانی، انرژی نقش اساسی در اقتصاد و سیاست کشورها ایفا می‌کند و پیش‌بینی دقیق چشم‌انداز بخش انرژی و اتخاذ استراتژی مناسب از ارکان اصلی حفظ ثبات و قدرت سیاسی و اقتصادی هر کشور است. وزیر راه و شهرسازی افزود: بر اساس آمارها به طور متوسط سالانه ۱٫۶ درصد به میزان مصرف انرژی کشور اضافه شده است؛ اگر میزان مصرف انرژی در کشور با این روند ادامه یابد تا افق سند چشم‌انداز ۲۰ ساله یکی از واردکنندگان انرژی در دنیا خواهیم بود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: امروز شرط لازم برای حضور قدرتمند در عرصه جهانی ضرورت وجود طرح بهینه‌سازی در مصرف منابع مختلف انرژی در کشور است که می‌تواند تحول اقتصادی عظیمی ایجاد کند. آخوندی اضافه کرد: صنعت ساختمان یکی از صنایع بزرگ و به شدت انرژی‌بر در کشور محسوب می‌شود و از طرف این صنعت به عنوان یکی از اصلی‌ترین معیارهای صنعتی شدن هر کشور و نماد رشد و توسعه مطرح است که توجه خاص به این صنعت و بهبود و توسعه آن اهمیت ویژه‌ای دارد.

آخوندی گفت: در حال حاضر ۴۰ درصد مصرف کل انرژی در کشور به بخش خانگی و تجاری اختصاص دارد، به نظر می‌رسد این مقدار مصرف انرژی از طراحی نامناسب شهرها در ساختمان‌ها باشد. آخوندی ادامه داد: عدم رعایت الزامات اجرای ساختمان‌ها از نظر مصرف انرژی، وجود مصالح غیراستاندارد و غیرمنطبق با شرایط اقلیمی مناطق مختلف کشور از مهمترین دلایل مصرف زیاد انرژی در ساختمان‌ها است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: مبانی نظری مفهوم پایداری در شهر شامل مواردی نظیر کاهش آلودگی، حفظ منابع طبیعی، کاهش حجم ضایعات شهری، افزایش بازیافت‌ها و کاهش انرژی مصرفی، توجه به فضا و نواحی سبز و اتخاذ سیاست کاربردی صحیح و محافظت از زمین می‌شود. وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: در شرایط کنونی شاخص کمی در حوزه شهرها به تنهایی کافی نیستند بلکه باید شاخص کیفی را نیز در توسعه شاخص‌های شهری تعریف کرد که در این میان توجه به شاخص‌های کیفیت زندگی اهمیت فراوان دارد.

وی بیان کرد: باید به مؤلفه‌ای مانند توسعه اجتماع محور در راستای افزایش کارایی طرح‌های توسعه شهری توجه کرد و به مفهوم توسعه یکپارچه دست یافت. وزیر راه و شهرسازی گفت: یکی از عمده‌ترین وظایف وزارت راه و شهرسازی دستیابی به مفهوم یکپارچه توسعه شهری است که بی‌شک مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی باید به این موضوع بپردازد؛ باید وضعیت کنونی شهرسازی از کالبدمحوری به شهروندمحوری تغییر یابد و تغییر شهرسازی دولت‌محور به شهرسازی شهروندمحور مدنظر طراحان قرار گیرد.

کارگاه تخصصی شهرهای جوان – بهینه‌سازی مصرف انرژی با مطالعه موردی شهر جدید هشتگرد امروز با حضور کارشناسان ایرانی و آلمانی، نمایندگان وزارت علوم آلمان و نیز تیم متخصص دانشگاه فنی برلین در محل مرکز تحقیقات راه و مسکن وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0