شهر های آهسته

قرنی که سرعت زندگی , انسان را ورای تصور انسانهای قرون گذشته قرارداده است باید مورد متضادی را نیز تجربه کند.تولد انقلابی که طی آن مردم ارزش های در مغرض خطر قرار گرفته ناشی از اصرار بر انجام سریع کارها را حفظ کرده و توسعه می بخشند: انقلاب شهر های آهسته که در ایتالیا ،کشور مولد آن سیتاسلو نامیده می شود و زاده انقلابی دیگر به نام slow food ( در مقایسه با fastfood ) است.
انجمن ایتالیایی slow food در سال ۱۹۸۷ در شهر بارولو از استان سونیو توسط کارلوپترینی ، نویسنده ای که تاخت و تاز فروشگاههای زنجیره ای fast food به سبک آمریکایی در رم به خشم آمده بود ، تاسیس شد . بیانیه او که به همراه نوشته هایش منبع الهامی برای انقلاب جهانی است از حقیقتی عجیب در دوران ما می نالد: همه ما برده سرعت شده ایم و همگی با ویروس پنهانی مشابهی از پا در آمده ایم :زندگی پرشتاب ، که ما را مجبور به خوردن fast food می کند . فرصت گفتگو ، ارتباط ، تفکر و تفریح لذت بخش را از ما می گیرد و در نتیجه روح را مغبون می سازد. زندگی پرشتاب تحت عنوان پرطمطراق بهره وری بالاتر، شیوه زندگی ، چشم انداز و محیط ما را تهدید می کند . تحت این شرایط دفاع ما باید با غذای آهسته آغاز شود . بیایید دوباره مزه طعم پخت خانگی را بچشیم.
جنبش بین المللی شهر آهسته (ISFM ) در سال ۱۹۸۹ در فرانسه آغاز شد و از آن زمان به بیش از ۱۰۰ منطقه با ۸۰۰۰۰ عضو گسترش یافت. در سال ۱۹۹۹ در اورویتوی ایتالیا ، اولین گردهمایی آن برگزار شد . اساسنامه این گردهمایی مقوله جهانی شدن را به عنوان پدیده ای می شناسد که در عین ایجاد فرصت های عالی برای توسعه قصد دارد که تفاوت ها را از بین برده و ویژگی ها مفید و منحصر به فرد واقعیت های متفاوت را نابود کند . این جنبش به طور خلاصه تعلق خاصی نداشته میانه روی و اعتدال را رواج می دهد.
شهر های آهسته تجارب مشترکی را رهبری خواهند کرد که بر پایه سنت های ملموس و مثبت بوده و شامل همه چیز از خوب غذا خوردن گرفته تا کیفیت مهمان نوازی و خدمات و حتی ساختار شهری می شوند . به ویژه این شهر ها در زمینه خوارک و آشامیدنی از شایستگی هاس منحصر به فرد غذای آهسته بهره خواهند برد.
هفت هدف عمده شهر های عضو ISFM عبارت است از:
۱٫ تاکید بر روشهای بازیافت موار زائد غذایی و استفاده مجدد از آن ها
۲٫ حفاظت از محصولات محلی ، که ریشه در فرهنگ و سنت دارند .
۳٫ طبقه بندی مناطق شهری بر اساس محصولات غذایی آن
۴٫ حفظ آداب و رسوم و سبک ها
۵٫ ایجاد روش هایی برای ارتباط مستقیم بین مشتری و تولید کننده محصولات غذایی
۶٫ اوتقا فرصت ها و موقعیت های مناسب برای ارتباط تولید کنند گان و مصرف کنندگان محصولات غذایی
۷٫ بهبود کیفیت مهمان نوازی
شهر های عضو ISFM باید جمعیتی کمتر از ۵۰۰۰۰ نفر داشته باشند. آن ها حق دارند در راستای تحقق اهداف جنبش ؛ از نام و آرم شهر های آهسته استفاده نموده و مجوز استفاده از آرم را به کلیه محافل عمومی و خصوصی که در حصول اهداف جنبش دخیل هستند ، بدهند. آنها همچنین حق دارند در فعالیت هایی که داخل جنبش ارائه می شو د مشارکت نموره و الگوها و ساختار های آن را با توجه به رویه های مورد توافق به کار گیرند.
سالانه و در شهر های مختلف سمینارهایی در زمینه شهر های آهسته برگزار می شود که در آنها اهداف سالیانه ، هزینه ها و فعالیت های قابل انجام در آن شهر ها مشخص می گردند . کمیته برگزار کننده این سمینار ها متشکل از نمایندگان شهر های آهسته ، نمایندگان شهر برگزار کننده و سمینار و دیگر شهر ها می باشد . این ترکیب امکان حضور همه کشور ها را تضمین می کند.
یکی از راهبر های به کار رفته توسط بعضی از شهرهای آهسته در ایتالیا ، مجاز ندانستن استفاده از خودرو در بیشتر اوقات می باشد.از آنجاییکه این جنبش صنعت گردشگری را تقویت می کند . چنین راهبردهای باید به روشی ارائه شوند که گردشگران نیز از نتایج مثبت آن بهره مند میگردند. سیستم های فاضلاب کم سرو صدا تر و از نظر زیست محیطی پیشرفته تر ، از دیگر روش های ارائه شده توسط این جنبش می باشد . شهر های آهسته مرتبا از سوی بازرسان بررسی می شوند تا از دستیابی آنان به استاندارد هایی که به آن متعهد هستند اطمینان حاصل گردد.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0