شهر بیرمنگام

شهر بیرمنگامBirmingham

شهر بیرمنگام به عنوان دومین شهر بزرگ انگلستان با ۱۰۰۶۵۰۰ نفر جمعیت( در سال ۲۰۰۶) در مرکز انگلستان واقع شده است (wikipedia.com) . (عکس شماره ۱ موقعیت شهر بیرمنگام را در بریتانیا نشان می دهد ) .
شهرستان بیرمنگام که از چندین مرکز شهر عمده تشکیل شده است طبق سرشماری سال ۲۰۰۱ برابر ۲۲۸۴۰۹۳ نفر می باشد ( همان). (عکس شماره ۲ مرز شهرستان بیرمنگام را در بریتانیا نشان می دهد ) .
شهرستان بیرمنگام در مرکز انگلستان وشهر بیرمنگام در مرکز شهرستان بیرمنگام قرار گرفته است. (عکس شماره ۳ محدوده شهر بیرمنگام را نشان می دهد ) .شهر بیرمنگام به عنوان یک نیروی محرکه در گردش صنعت در کشور انگلستان به شمار می رود و به همین دلیل به نام های اتاق کار دنیا(تعمیرگاه دنیا ) ویا شهر هزار حرفه معروف است ( wikipedia.com ) . اگر چه اهمیت صنعت بیرمنگام کاهش پیدا کرده است ، ولی به عنوان مرکز تجارت ملی گسترش پیدا کرده است طوری که دومین محل مناسب بعد از لندن برای داد و ستد در انگلیس است و هم چنین در بریتانیا چهارمین شهری است که خارجی ها از آن دیدن می کنند ( همان ) .

طبق فهرست Mecer ، بیرمنگامکشور ۵۵ جهان از لحاظ قابلیت زندگی با توجه به استانداردهای زندگی است( همان). تعدادی از جدیدترین مدارک در یکی از خیابان های این شهر نشان می دهد که سکونت در بیرمنگام قدمت ۱۰۴۰۰ ساله دارد. در قرن ۷ ، بیرمنگام یک دهکده ی زراعتی در کنار رودخانه ی Rea بود و مردم آن هم آنگلوساکسن بودند . مردم عوام اعتقاد دارند که نام بیرمنگام از Beorma ingas ham به معنی وطن فرزندان Beorma می آید ( همان ).اسم بیرمنگام اولین بار در کتاب Domesday ( نوشته ی William یکی از نورمن های فاتح قرن ۱۱ ) ثبت شده است که در سال ۱۰۸۶ نوشته شده است که یک روستای کوچک با ۲۰ شیلینگ قیمت می باشد ( همان ). بیرمنگام برای اولین بار در قرن ۱۶ به سنگ آهن و زغال سنگ دست یافت و در این شهر به خاطر وجود این معادن ، صنعت های مرتبط با فلز نیز تأسیس شدند. در جریان جنگ داخلی انگلیس در قرن ۱۷ ، بیرمنگام به خاطر تولید سلاح های کوچک به یکی از مشهورترین شهرها تبدیل شد. سلاح هایی که در بیرمنگام ساخته می شدند به عنوان یک کالای تجارتی به فروش می رسیدند و به همین دلیل در شهر بیرمنگام یک منطقه ی مخصوص ساخت و فروش وجود داشت که همه ی شغل های مرتبط در این منطقه متمرکز شده بودند . در سال ۱۸۲۰ یک کانال در بیرمنگام ساخته شد ( تقریباً از وسط بیرمنگام عبور می کند ) که باعث رسیدن آسانتر سوخت به صنایع می شد ، و در سال ۱۸۳۷ با آمدن راه آهن به بیرمنگام رسیدن سوخت به صنایع بهتر شد .در دوران ویکتوریا بیرمنگامت رشد کرد و جمعیت آن به نیم میلیون رسید و به دومین شهر پرجمعیت انگلیس تبدیل شد . بیرمنگام در سال ۱۸۸۹بوسیله ی ملکه ویکتوریا به جایگاه عالی خود رسید و در سال ۱۹۰۰ دانشگاه خود را داشت ( همان ) .

استخوان بندی شهر بیرمنگام
شریان های اصلی شهر از خارج مدوده ، چون شاهرگ هایی که به قلب برسند به سمت مرکز شهر می آیند ولی مثل اکثر شهر های ایران در نقطه ای به نام فلکه ی x به هم نمی رسند ، بلکه بر گرد مهمترین مرکز شهر یک لوپ را تشکیل می دهند . تا هم دسترسی از طریق وسایل حمل و نقل و هم از طریق پیاده به راحتی به این محدوده صورت گیرد . همان طور که در شکل نیز دیده می شود یک لوپکامل و یک نیم لوپ در مرکز شهر شکل گرفته اند . (عکس شماره ۷ استخوان بندی شهر بیرمنگام را نشان می دهد ) . شهر بیرمنگام هم چنین به ۴ منطقه ی اصلی تقسیم شده است که در شکل ۶ دیده می شود.

مرکز شهر بیرمنگام که از بافت های بازمانده از قرن ۱۹ می باشد توسط عناصر و المان های قوی و دارای هویتی احاطه شده است که هم از آنها تاثیر می پذیرد و هم بر آنها تاثیر می گذارد. این بافت به عنوان مرکز شهر بیرمنگام، از غرب توسط عناصری چون Jewellery Quarter، Pt Pauls، Convention Quarter ، Ladywood ، از شمال New Town، Gun Quarter، Legal Quarter ، Aston Triangle از شرق توسط Curzon Street، Digbeth، Chinese Markets Quarter و Highgate و از طرف جنوب توسط Lee Bank ، Holiday Street احاطه شده است. نحوه ی قرار گیری این عناصر را در ارتباط با مرکز شهر در شکل ۷ می توان به طور کلی نشان داد.

منابع:

  • Davies, Llewelyn(2000), Urban design compendium, The national regeneration Agency
  • Wood ward,Gary(2009), Regenerating Birmingham Centre
  • wikipedia.com
برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0