برخورد امام با شهردار وقت تهران

روز ۱۴ بهمن ۱۳۵۷ جواد شهرستانی شهردار تهران استعفای خود را تسلیم امام خمینی کرد.

جواد شهرستانی شهردار تهران تقاضا کرده بود با امام ملاقات و گفت‌وگو کند. امام خمینی گفت ایشان را بعد از استعفا خواهد پذیرفت. شهردار تهران به دنبال این نظر امام از سمت خود استعفا داد. امام بعد از استعفا، شهرستانی را پذیرفت و با ایشان گفت‌وگو کرد. بعد از پایان این ملاقات، شهرستانی گفت بعد از پایان گفت‌وگو امام خمینی او را مامور اداره شهرداری کرده است.

خبرنگار سیاسی اطلاعات که در اتاق حاضر بود شاهد سخنان شهردار با امام خمینی بود. جواد شهرستانی گفت: بنا برخواست اکثریت ملت ایران و تصمیم قاطع ملت، شما رهبر انقلابی هستید که به برکت اسلام به پیروزی خواهد رسید و از آنجا که دولت فعلی غیرقانونی است و این غیرقانونی بودن از سوی ملت ایران و شخص امام مکرراً بازگو شده است، من از سمت خود به عنوان شهردار تهران استعفا می‌دهم. شهرستانی سپس استعفا‌نامه خود را که بر اساس همین جملات تنظیم شده بود، تسلیم امام کرد.

وی سپس گفت: اگر امام ضروری بدانند به عنوان شهردار امام خمینی – نه شهردار دولت – به سر کار خود بازخواهم گشت. امام خمینی گفتند که این مساله به متن استعفا‌نامه اضافه شود و به شهردار گفتند تصمیم مقتضی را به اطلاع او خواهند رساند.

روز ۱۵ بهمن خبرنگار کیهان با نزدیکان شهرستانی تماس گرفت و آنها اظهار داشتند که جواد شهرستانی سخنان حضرت آیت‌الله خمینی را به عنوان قبول استعفای خود تلقی کرده و به همین علت از امروز دیگر در شهرداری حاضر نشده است و امور شهر را معاونان شهرداری تا روشن شدن وضع اداره خواهند کرد. شهرستانی بلافاصله پس از تسلیم استعفا با خانواده خود عازم شمال شد.

یک روز پس از اعلام استعفای شهرستانی، یک مقام دولت اعلام کرد که دستور داده شده است از خروج جواد شهرستانی، شهردار تهران از کشور جلوگیری شود. این مقام تاکید کرد که به انجمن شهر تهران نیز اطلاع داده شده است که فورا نسبت به تعیین جانشین برای شهرستانی اقدام شود.

این مقام گفت: جواد شهرستانی که هم‌اکنون در پرونده‌ای مربوط به سوءاستفاده در خرید کامیون و تریلر برای وزارت راه مورد اتهام و تعقیب است، اطلاع یافته که چون در کابینه‌های گذشته مشارکت داشته است، پس از تصویب لایحه تعقیب مفسدین از طرف مجلسین او نیز مورد تعقیب قرار خواهد گرفت.

خبرنگار کیهان روز ۱۶ بهمن با رییس انجمن شهر تهران تماس گرفت و در مورد تصمیم این انجمن درباره استعفای شهرستانی سوال کرد. رییس انجمن شهر تهران در این‌باره گفت از آقای شهرستانی تاکنون استعفانامه‌ای مکتوب به انجمن شهر تهران نرسیده است ولی با توجه به گفته‌های رادیو تلویزیون درباره ممنوع‌الخروج بودن ایشان و همچنین حاضر نشدن شهردار به مدت دو روز در محل کارش و با توجه به اعلام دولت به انجمن شهر که شهردار جدیدی انتخاب کنید، امروز نامه‌ای به شهرداری تهران نوشته شده است تا علت عدم حضور آقای شهرستانی در محل کارش برای انجمن شهر روشن شود. بدیهی است پاسخی که از شهرداری تهران به انجمن می‌رسد تکلیف انجمن شهر تهران را روشن خواهد کرد.

شهرستانی روز ۱۹ بهمن ۱۳۵۷ در نامه‌ سرگشاده‌ای به شاپور بختیار نخست‌وزیر نوشت: من می‌دانستم ملاقات من برای اجازه‌گیری از مقام خود با امام خمینی موجب ناراحتی و کینه‌توزی می‌شود.

شهرستانی در ادامه نامه ضمن اعتراض به تهمت اختلاس که به او زده شده، اعلام کرده که شهردار پایتخت منصوب دولت نیست و منتخب مردم تهران است و نخست‌وزیر حق نداشته به انجمن شهر دستور جانشینی شهردار را بدهد.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0