برج سازی در باغات تهران، ممنوع

شورای شهر تهران با تشکیل کارگروه ویژه حفاظت از باغات شهر، دستور محافظت از باقیمانده زمین‌های سبز در مقابل برج‌سازی‌های گسترده را صادر کرد.

کمبود زمین برای ساخت و نرمش مدیریت شهری تهران طی سال‌های اخیر، رونق ساخت‌وساز در باغات و زمین‌های مشجر شهر تهران را در پی داشته و باعث شده است در این زمین‌ها ساختمان‌هایی بلندمرتبه سبز شوند. شورای شهر در پی تاکیدات اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر رعایت اصول شهرسازی و معماری ایرانی- اسلامی در تهران، روز گذشته دو گام تازه برای رفع معضلات حاد در این حوزه برداشت.

در جلسه روز گذشته شورای شهر تهران، ضمن تصویب تشکیل یک کارگروه ویژه برای جلوگیری از تخریب باقیمانده باغات، مقرر شد بی‌قانونی در طراحی نمای ساختمان‌ها از طریق تدوین ضوابط و نظارت بر آن مهار شود و تا پایان سال سند جامع شهرسازی و معماری ایرانی- اسلامی تدوین شود و در اختیار شهرداری تهران قرار گیرد.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با اعلام خبر تدوین سند جامع شهرسازی و معماری ایرانی اسلامی تا پایان سال برای اجرای نمای ایرانی- اسلامی در ساخت‌وسازهای شهری، از تشکیل کمیسیون‌های طراحی نمای شهری در مناطق و انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان نظام مهندسی برای نظارت مستمر اجرای الگوی نما به عنوان دو گام عمده برای تکمیل فرآیند اجرای نمای ایرانی- اسلامی در ساختمان‌سازی شهری خبرداد.

در جهت پیگیری تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر حفظ باغات و جلوگیری از ساخت وساز در ارتفاعات شهری، روز گذشته رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اشاره به دو معضل اصلی شهر تهران یعنی آلودگی هوا و تخریب فضای سبز و باغات اظهار کرد: در سال فقط سه روز هوای پاک را در شهر تهران داریم که این موضوع یک هشدار اساسی است، همین مساله مجلس را به تکاپو برای جابه‌جایی پایتخت و دولت را به تکاپو برای اتخاذ تصمیمی واداشته است.

محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران از مرگ ۳ هزار نفر سالانه در تهران بر اثر آلودگی خبر داد و گفت: آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان اعلام کرده است که آلودگی هوا مهم‌ترین عامل سرطان‌زا است و بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی، کشور ایران بالاترین میزان شیوع سرطان را در خاورمیانه دارد؛ به‌گونه‌ای که سن سرطان در ایران به زیر ۳۰ سال رسیده است.

او دستیابی به مدیریت یکپارچه شهری را راهی برای مدیریت آلودگی هوای تهران عنوان کرد و افزود: باید برنامه‌ریزی جامع و زمانبندی دقیقی برای حل آلودگی هوای تهران صورت پذیرد تا از طریق توسعه فضاهای سبز و صیانت از باغات و درختان، توسعه حمل‌ونقل عمومی، استاندارد کردن سوخت‌های مصرفی و خروج خودروهای فرسوده از چرخه حمل و نقل بتوانیم مهم‌ترین معضل محیط تهران را که با جان انسان‌ها سروکار دارد، مرتفع کنیم.

سالاری ادامه داد: یکی دیگر از تاکیدات مقام معظم رهبری در جهت احیای هویت شهر تهران با محوریت شهرسازی و معماری ایرانی اسلامی است؛ از همین رو مجموعه مدیریت شهری باید با تدوین ضوابط و سازوکارهای لازم برای هویت‌بخشی به پایتخت ایران، گام‌های اساسی بردارد. او تصریح کرد: با وجود این یکی از راهبردهای مهم هفده‌گانه طرح جامع شهر تهران مبنی بر ساماندهی سیما و منظر شهری و هویت‌بخشی به شهر تهران با محوریت معماری و شهرسازی ایرانی – اسلامی هنوز محقق نشده است و کارنامه قابل قبولی از سوی شهرداری تهران در دوره گذشته در جهت تحقق این راهبرد طرح جامع صورت نپذیرفته است.

سالاری به اقدام اعضای شورا برای تحقق بخشیدن به این هدف اشاره و اضافه کرد: جلسات هم اندیشی متعددی در این حوزه با اساتید دانشگاهی برگزار شده و به‌دلیل همزمانی با بیانات مقام معظم رهبری در این حوزه و تدوین برنامه ۵ ساله دوم شهرداری تهران، این اهداف در اغلب برنامه‌ها گنجانده شده است. رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شهرداری تهران تدوین سند جامع نظام شهرسازی و معماری ایرانی- اسلامی را مهم‌ترین اولویت کاری این کمیسیون در دستیابی به این هدف دانست و افزود: در دوره‌های گذشته به موضوع نمای ساختمان‌ها در زمان اخذ پروانه از سوی معاونت شهرسازی شهرداری توجهی نشده است؛ به همین دلیل بنا داریم پس از تدوین سند جامع نظام شهرسازی و معماری ایرانی- اسلامی، در فرآیند سیستمی صدور پروانه جایگاهی به کمیسیون‌های طراحی شهری مناطق شهر تهران داده شود تا در فرآیند صدور پروانه نماهای ارائه شده توسط متولیان ساخت وساز در این کمیسیون‌ها بررسی و تایید شود.

او فرآیند نظارت مستمر بر اجرای نمای ساختمان‌ها را در حین عملیات ساختمانی گام دوم خواند و گفت: شورای شهر تصمیم دارد در قالب تفاهم‌نامه‌ای با سازمان نظام مهندسی استان تهران، سازوکار لازم جهت استقرار چند تیم مهندس ناظر برای مراقبت از اجرای الگوی دقیق نمای ساختمان را پیگیری کند. او ادامه داد: در این صورت اجرا نشدن کامل نمای ساختمان جزو تخلفات ساختمانی شناخته می‌شود و کمیسیون ماده ۱۰۰ نیز باید به عنوان یک خط قرمز در تخلفات نمای ساختمانی با آن برخورد کند.

تشکیل کارگروه ویژه حفاظت از باغات
روز گذشته همچنین نایب رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر نیز با اعلام خبر تشکیل کارگروه ویژه حفاظت از باغات اظهار کرد: اینکه مقام معظم رهبری از باغات و درخت‌های تهران به عنوان ثروت‌های ملی تعبیر کرده‌اند و بر قدر دانستن فضای سبز تهران تاکید داشتند، مسوولیت شورای شهر را در حفظ فضای سبز دوچندان می‌کند.

محمد حقانی نایب رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورا افزود: مدیریت جهادی مورد تاکید رهبری نباید به یک سری عملیات عمرانی محدود شود بلکه باید در تمام ارکان و اجزای شهر از جمله صیانت از فضای سبز نیز جاری شود. حقانی با تاکید بر اینکه نباید درخت‌های سر به فلک کشیده جای خود را به برج‌هایی بدهند که هر روز شاهد رشد قارچ گونه آنها در اقصی نقاط شهر از جمله باغات شمال تهران هستیم اضافه کرد: با هیچ عقل سلیمی جور در نمی‌آید که باقیمانده فضای سبز تهران را که روزگاری باغ شهر بود از بین برده و این شهر را به شهری کویری تبدیل کنیم.

حمایت از گودبرداری غیرقانونی!
در جریان جلسه روز گذشته شورا یکی از اعضای شورای شهر نسبت به یک گودبرداری غیرقانونی واقع در منطقه ۲ تذکر داد. احمد حکیمی پور عضو شورای شهر با اشاره به بند ۸ و ۲۳ ماده ۷۱ قانون شوراها گفت: حدود چند ماه پیش گودبرداری غیرقانونی و بدون مجوز و پروانه در منطقه ۲ شروع شد که این موضوع به اطلاع رئیس سابق شورای شهر تهران رسید. در آن زمان آقای چمران بحث توقف کار را مطرح کردند و قرار شد این پروژه متوقف شود. او ادامه داد: این گودبرداری در کنار محل استقرار پلیس دیپلمات منطقه ۲ و پایین‌تر از میدان سرو است که متاسفانه بدون مجوز صورت گرفته است.

حکیمی‌پور افزود: به‌رغم پیگیرِی‌های انجام‌شده و همچنین اعتراض‌های مردم آن منطقه هیچ اقدامی درخصوص جلوگیری از این گودبرداری انجام نشده است. البته بررسی‌هایی که انجام شده نشان می‌دهد که برخی از مدیران پشت این گودبرداری هستند. با ارائه این تذکر احمد مسجد جامعی رئیس شورای شهر تهران، پرویز سروری و عباس جدیدی را موظف به پیگیری این موضوع کرد.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0