فضای شهری پتر نوستر در لندن

این پروژه در زمینی در شمال کلیسای سن پاول لندن بنا شده است که در آن مخروبه‌های حاصل از بمباران زمان جنگ، نیاز به یک پروژه نوسازی شهری را طلب می کرد. هولفورد طرحی مدرنیستی برای بازسازی آن پیشنهاد کرد که بین سال های ۱۹۶۱و۱۹۶۷ ساخته شد. اما حاصل کار، بیروح و خسته کننده بود. ساختمان ها در فعالیت روزانه عملکرد مطلوبی نداشتند و خیلی زود طی دهه ۱۹۸۰ به صورت متروکه در آمدند و زمین آماده بازسازی مجدد شد.

طرح بعدی در ۱۹۹۶ به تصویب رسید. پروژه هولفورد تخریب شد و طرح بعدی تا سال ۲۰۰۳ به اتمام رسید. طرح ، طرحی نوسنتی است که در آن سعی شده با به کار بردن مصالح سنگ و آجر هماهنگی و انسجام بصری با کلیسای سن پاول برقرار شود.

طرح شامل ساختمان های اداری و فروشگاه ( و نه مسکن) می شود که در آن بورس سهام لندن و چند شرکت معروف تجاری مستقر هستند. فضای باز طرح از یک میدان بزرگ تجاری و چند پیاده راه تشکیل می شود. در مرکز میدان ستونی ۲۲متری قرار دارد که یک تاج مسی با برگ های طلایی روی آن قرار داده شده و شب ها نورافشانی می شود. چون این مکان در گذشته بازار احشام بوده ، در ورودی آن مجسمه مردی در حال راندن گوسفند نصب شده است.

هدف از دستورالعمل های طراحی ایجاد یک طرح هماهنگ و در عین حال متنوع بود. از طراحی مجموعه به دلیل ارتباط آن با محیط اطراف استقبال شده است. اما منتقدان کار معماران را به دلیل معمولی بودن قابل انتقاد می دانند. بحث اصلی این است که آیا یک مجموعه جدید بهتر است منعکس کننده محیط اطراف باشد ، یا هنگامی که در نزدیکی یک بنای بزرگ و مهم (مثل سن پاول) قرار می گیرد، می تواند در تضاد با آن قرار گیرد؟ طرح هولفورد همانند هرم شیشه ای موزه لوور در تضاد با کلیسای سن پاول بود و امروزه بسیاری از صاحب نظران معتقدند ایجاد تضاد و کنتراست، موضع درستی بوده است. این گروه بر این باورند که عدم موفقیت طرح هولفورد نه به دلیل موضع تضاد، بلکه به دلیل بی روحی و ناخوشایندی طرح آن بوده است.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0