ایجاد شهر جدید در حریم تهران ممنوع

بر اساس مصوبه حریم پایتخت در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، تا قبل از اجرا شدن حریم مصوب پایتخت، ایجاد هرگونه شهر و شهرستان جدید در این حریم ممنوع شد.

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران درباره وضعیت حریم پایتخت را برای اجرا به استانداری تهران، رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان تهران و شهرداری تهران ابلاغ کرد.

در این مصوبه آمده است: در اجرای بند (۵) ماده (۴) قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و ماده (۴۲) آئین‌نامه نحوه بررسی و تصویب طرحهای توسعه و عمران محلی، ناحیه‌ای، منطقه‌ای و ملی و مقررات شهرسازی و معماری کشور، مصوب ۱۲ دیماه ۱۳۷۸ هیأت وزیران، به استحضار می‌رساند؛ شورای عالی شهرسازی و معماری در جلسه مورخ ۹ دیماه ۱۳۹۲ موضوع وضعیت حریم پایتخت را مورد بررسی قرار داد و ضمن استماع گزارش برنامه راهبردی مدیریت و برنامه‌ریزی حریم پایتخت که توسط مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران تهیه شده بود، مقرر کرد:

۱ـ مطالعات راهبردی حریم پایتخت ظرف مدت یک ماه آینده و پس از بررسی کمیته فنی جهت تصویب به شورای عالی شهرسازی ارائه شود.

۲ـ از آنجایی که طرح پیشنهادی تقسیمات کشوری در وزارت کشور در حال بررسی می‌باشد موضوع مستثنی نمودن حریم پایتخت و حریم کلانشهرهای کشور از موضوع مفاد ماده ۲ قانون تعاریف محدوده و حریم…، همچنین لغو قانون الحاق یک بند و ۳ تبصره به ماده ۹۹ قانون شهرداریها و نیز اصلاح تقسیمات کشوری در حریم مصوب پایتخت در قالب طرح فوق‌الذکر توسط معاون محترم عمران و توسعه شهری و روستایی وزارت کشور پیگیری و گزارش مربوط ظرف مدت ۲ ماه آینده به شورای عالی شهرسازی ارائه خواهد شد.

۳ـ بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با نظارت دبیرخانه شورای عالی معماری و شهرسازی در اسرع وقت نسبت به تهیه طرح هادی روستاهای فاقد طرح واقع در حریم پایتخت اقدام و محدوده کلیه روستاهای واقع در حریم پایتخت را تدقیق و بر روی زمین نشانه‌گذاری نماید.

۴ـ تا قبل از اجرایی شدن حریم مصوب پایتخت:

· ایجاد هرگونه شهر و شهرستان جدید در حریم مذکور ممنوع شود.

· تا قبل از اصلاح قوانین، وزارت کشور و شهرداری تهران تدابیر واحدی را برای کنترل ساخت و سازها و صدور مجوزهای احداث بنا و برخورد با تخلفات جهت وحدت رویه به شهرداری‌های واقع در حریم پایتخت ابلاغ نمایند.

· آرای کمیسیون ماده ۱۰۰ معطل مانده در حریم پایتخت بدون اغماض توسط شهرداری تهران اجرایی گردد و گزارشی از اقدامات آتی را در شورای عالی مطرح شود.

· با توجه به کارآمدی قانون نظارت بر گسترش شهر تهران در گذشته وزارت کشور با همکاری وزارت راه و شهرسازی بازنگری و احیای قانون مذکور و تعریف دوباره حوزه عمل آن را مورد بررسی قرار داده و نتیجه را حداکثر تا ۶ ماه آینده به شورای عالی شهرسازی ارائه نمایند.

· وزارت کشور و شهرداری تهران با هماهنگی یکدیگر رویه‌ای واحد برای کنترل و جلوگیری از ساخت و سازها در حریم پایتخت بویژه در حاشیه روستاها اتخاذ نمایند.

· وزارت راه و شهرسازی با همکاری استانداری تهران وضعیت مالکین و تعاونیهای مستقر در حریم شمال و شـمال شرق تهران در اجرای نظر مقام معظم رهبری (۱۳۸۷) در خصوص اراضی یادشده مبنی بر آزاد شدن اراضی مذکور و تبدیل آنها به فضای سبز و طبیعی و ارائه زمین و خانه معوض به مالکان ذیحق، ظرف ۶ ماه آینده را تعیین تکلیف نماید.

معاون وزیر و دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ـ پیروز حناچی

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0