ساخت و ساز غیرقانونی در باغ حکمت

در چند سال اخیر یکی از عواملی که لطمات جبران‌ناپذیری به محیط‌زیست زده است، بحث گرانی و بازار سیاه حوزه املاک بوده است. به گونه‌ای که بسیاری از مسئولان و سازمان‌ها با سوءاستفاده از موقعیت خود باعث نابودی درختان و فضای سبز شده تا بتوانند زمین حاصل از آن را تحت تملک خود درآورند. دو نمونه بارز این مدعا تخریب دو باغ «معنوی جمشیدیه» و «حکمت لواسان» در تهران است.

خوشبختانه تخریب باغ معنوی جمشیدیه با پیگیری‌های رسانه‌ها متوقف و به کاربری سابق خود بازگردانده شد. اما باغ حکمت لواسان هنوز در کش و قوس‌ اقدامات اداری است که می‌طلبد رسانه‌ها با همیاری مردم و سازمان‌ها و فعالان محیط‌زیست مانع از تخریب بیش از پیش این باغ و پیگیر دستور توقیف عملیات ساختمانی آن شوند.

ستاد اجرایی: اقدام ما قانونی است
در این راستا مسئولان ستاد اجرایی فرمان امام(ره) که مسئولیت ساخت و ساز و تخریب باغ حکمت را بر عهده داشته، ادعا کرده‌اند که اقدامات آنها کاملاً قانونی بوده است.

این در حالی است که «حمید واعظی» در خصوص قانونی بودن عملکرد این ستاد در روز چهارم آذرماه می‌گوید: چهار دانگ باغ حکمت لواسان به مساحت ۱۷ هزار مترمربع طبق تقاضای سال ۱۳۷۹ ستاد و توافق سال ۱۳۸۳ ستاد با شهرداری لواسان و تأیید کمیسیون ماده پنج سازمان مسکن و شهرسازی استان تهران به صورت کاملاً قانونی تفکیک و پس از صدور اسناد تفکیکی از طریق مزایده‌های سراسری ستاد با کاربری باغ- مسکونی و سطح اشتغال و تراکم‌ساخت ۲۰ درصد به فروش رسیده است که دو دانگ دیگر مربوط به شریک مشاعی محکوم ستاد بوده که قبلاً به پنج قطعه تفکیک و واگذار شده است.

اما در این روز وزارت راه و شهرسازی در واکنش به این اظهار نظر اعلام کرده بود: «تفکیک باغ حکمت لواسان بر خلاف طرح جامع شهر لواسان است و سابقه‌ای از طرح موضوع پلاک ۱۹/۹ (باغ حکمت) در کمیسیون ماده پنج دبیرخانه این وزارتخانه موجود نیست.»

وزارتخانه دیگری که در این رابطه اظهارات ستاد اجرایی را رد کرد، وزارت نیرو است. در نامه‌ای که که دفتر مهندسی رودخانه‌ها و سواحل این وزارتخانه در پاسخ به استعلام سازمان بسیج دانشجویی در خصوص ابهامات قانونی باغ حکمت نوشته است: به استحضار می‌رساند اراضی موصوف به باغات حکمت خارج از محدوده بستر و حریم کمی هفت متری رودخانه واقع شده‌اند و لیکن چون رودخانه نجارکلا جزو رودخانه‌های حفاظت شده سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌باشد، حریم کیفی آن مقطوعاً ۱۵۰ متر تعیین گردیده است و بنابر این، این اراضی داخل حریم کیفی قرار گرفته‌اند.

لذا رعایت ممنوعیت هرگونه توسعه ساخت و ساز جدید و تغییر کاربری در این محدوده الزامی است و مسئولیت صدور هر گونه تغییر کاربری اراضی بدون انطباق با طرح تفصیلی با شهرداری خواهد بود.

شایان ذکر است تاکنون در خصوص تغییر کاربری و اخذ مجوز ساخت و ساز در باغات حکمت استعلامی به شرکت آب منطقه‌ای تهران واصل نگردیده است ولی به رغم این موضوع شرکت آب منطقه‌ای تهران به منظور جلوگیری از تخریب باغ مراتب را به شورای حفظ حقوق بیت‌المال شهرستان شمیرانات اعلام نموده و موضوع در دست پیگیری است. گفتنی است که باغ ۱۸ هزار متری حکمت در داخل حریم کیفی این رودخانه واقع شده است و ساخت و ساز در آن ممنوع است.

بر اساس قانون توزیع عادلانه آب و همین‌طور مصوبات شورای عالی امنیت ملی که با توجه به حساسیت سلامت آب رودخانه‌های تأمین‌کننده آب وضع شده‌اند، ساخت و ساز حریم کیفی رودخانه‌ها ممنوع شده است. از آنجا که رودخانه نجارکلا به دریاچه سد لتیان می‌ریزد و این دریاچه تأمین‌کننده ۳۰ درصد آب تهران است. لازم است مسئولان امر به خصوص در شورای حفظ حقوق بیت‌المال، وزارت راه و شهرسازی و وزارت نیرو مانع ساخت و ساز در این باغ شده و وضعیت آن را به حالت سابق اعاده کنند.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0