شخم زدن مسکن مهر آغاز شد!

آخوندی وزیر راه و شهرسازی همزمان با سکانداری این حوزه از انجام کلیه تعهدات دولت پیشین در اتمام پروژه مسکن مهر و جایگزینی این طرح با مسکن اجتماعی خبر داد.

وزیر راه و شهرسازی همزمان با سکانداری این حوزه از انجام کلیه تعهدات دولت پیشین در اتمام پروژه مسکن مهر و جایگزینی این طرح با مسکن اجتماعی خبر داد اما تناقض در گفتار و رفتار وی تا جایی ادامه یافته است که برخی از منتقدان، وی را به شخم‌زننده طرح مسکن مهر متهم می‌کنند زیرا برنامه‌هایی را در حوزه مسکن مهر پیش گرفته که اهداف بنیادی و ارزشی طرح مسکن مهر را زیر سؤال می‌برد.

مسکن اجتماعی، طرحی است که وزیر راه و شهرسازی تا کنون تنها حرف آن را به میان آورده است این درحالی است که از معاونان وی گرفته تا نمایندگان مجلس هیچ یک از جزئیات این طرح خبر ندارند؛ در این بین آخوندی، بارها از ارائه جزئیات طرح به کمیسیون عمران و رسانه‌ها خبرداده که تا به امروز خبری از چنین طرحی نشده است.

در حالی که دولت یازدهم پیش از روی کار آمدن پیوسته از لزوم شفاف‌سازی در سیاست‌ها و برنامه‌ها سخن می‌گفت اما به نظر می‌رسد این دولت نیز خیلی اهل شفاف‌سازی نیست یا حداقل عملکرد این دولت در حوزه راه و شهرسازی انعکاس‌دهنده شعار فوق نیست.

اگرچه آخوندی تاکنون بارها از انجام کلیه تعهدات دولت دهم در اتمام پروژه مسکن مهر خبر داده است، اما با گذشت مدت کمی از مسئولیتش به نظر می‌رسد به جای انجام تعهدات در حال شخم زدن در طرح مسکن مهر برای کسب درآمد است. این در حالی است که برنامه‌های وی در حوزه مسکن مهر با اهداف بنیادی و ارزشی طرح مسکن مهر در تناقض است.

هفته پیش پس از صدور مجوز افزایش قیمت ساخت مسکن توسط وزارت راه و شهرسازی یکی از معاونان وزیر نیز از خرید مسکن مهر توسط افراد صاحب مسکن خبر داد این در حالی است که پیش از این افراد فاقد مسکن متقاضی چنین طرحی به شمار می‌آمدند حال در این بین این سؤال مطرح می‌شود که چرا وزارت راه و شهرسازی طبق وعده ارائه شده به تعهدات دولت پیش در اتمام پروژه فوق پایبند نبود.

استراتژی بهانه‌تراشی

دولت یازدهم در ابتدا با نامرغوب خواندن کیفیت مسکن مهر و مطرح کردن مواردی چون مسکن مهر عامل رشد تورم کلی در کشور و ورشکستگی بانک مسکن است زمینه را برای آزادسازی معاملات مسکن مهر، افزیش قیمت ساخت و همچنین حذف قید فاقد مسکن بودن برای متقاضیان مسکن مهر آماده‌سازی کرد تا اهداف خود را برای به وجود آوردن شک در بازار مسکن ایجاد کند.

اهداف دولت از تغییرات در مسکن مهر

دولت با آزاد‌سازی معاملات مسکن مهر و همچنین حذف هرگونه محدودیتی جهت معامله مسکن مهر به نوعی در پی کسب درآمد، هدایت نقدینگی سرگردان به حوزه مسکن و همچنین پایان بخشیدن هرچه سریع‌تر به طرح مسکن مهر می‌باشد، جالب آنکه همگی این موارد در شرایطی انجام می‌پذیرد که دولت هنوز جایگزینی برای مسکن مهر اصلاً ارائه نداده است و در حقیقت برنامه‌ای برای ساخت مسکن ارزان قیمت برای اقشار پایین در‌آمدی جامعه اصلاً درکار نیست.

افزایش قیمت در مسکن مهر

یک مشاور املاک در خصوص حذف قید فاقد مسکن بودن از فرایند معاملات مسکن مهر اظهار داشت: بسیاری از سرمایه‌گذاران پیش از آزادسازی معاملات در داخل شهر به دنبال خرید مسکن بودند اما مسلم است همزمان با اجرایی شدن مبحث فوق سرمایه‌گذاران از خرد و کلان گرفته به شهرهای جدید روی می‌آورند که این امر به خودی خود عاملی برای رشد قیمت مسکن در چنین مناطقی می‌شود.

امیدی که ناامید شد

حیدری عنوان داشت: افزایش قیمت مسکن در شهرهای جدید به نفع قشر ضعیف جامعه نیست زیرا افراد فاقد مسکن در گذشته می‌توانستند به اخذ مسکن مهر امیدوار باشند اما از این پس با سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران در مسکن مهر و به نوعی آغاز فرایند سفته بازی در این حوزه این کور‌سوی امید افراد پایین درآمدی فاقد مسکن جامعه نیز خاموش می‌شود. جالب آنکه اگر نگاهی به اهداف ارزشی چون تهیه مسکن ارزان قیمت برای اقشار ضعیف جامعه که موجب پیدایش مسکن مهر است بیندازیم متوجه می‌شویم که پیدایش این طرح به نام فقرا و سرنوشتش به کام دلالان و سفته بازان گره خورد.

آزادسازی معاملات مسکن مهرمحلی برای کاسبی

علیرضا خسروی عضو کمیسیون عمران مجلس، در واکنش به اظهارات معاون وزیر راه و شهرسازی مبنی بر اینکه صاحب‌خانه‌ها هم می‌توانند مسکن مهر خریداری کنند، گفت: طرح مسکن مهر برای اقشار فاقد مسکن و اجاره‌نشین راه‌اندازی شد، حال چگونه وزارت راه و شهرسازی می‌‎تواند با آزادسازی معاملات این طرح موافقت کند یا آن‌ را به افراد دارای مسکن واگذار کند؟ وی افزود: با آزادسازی معاملات مسکن مهر و واگذاری آن به دیگر افراد، باید شاهد دلال بازی و واسطه‌گری در بازار مسکن بود.

وی تصریح کرد: در صورت واگذاری واحدهای مسکن مهر به افراد دارای مسکن، بدون شک سیاست کلی پروژه مسکن مهر نیز زیر سؤال قرار خواهد گرفت.
وی خاطر‌نشان کرد: در صورتی که بازار مسکن از مسیر اصلی خود که همان حمایت از افراد فاقد مسکن و اجاره‌نشین است خارج شود، بدون شک این بازار در آینده‌ای نزدیک با معضلات و مشکلات پیچیده‌ای مواجه خواهد شد.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0