پیشنهادهایی به جای انتقال پایتخت

فرماندار تهران با بیان اینکه بحث انتقال پایتخت نه باید رد شود نه تایید، گفت: رد و تایید این بحث از روی شتاب و عجله درست نیست بلکه نیازمند راهکارهای دقیق کارشناسی شده و موثر هستیم.

عیسی فرهادی درباره بحث انتقال تهران و حل معضل آلودگی هوا، گفت: بحث انتقال پایتخت و اینکه مکان مناسب دیگری که بتوان یک پایتخت اقتصادی و یک پایتخت سیاسی مناسبی وجود داشته باشد، اقدام خوبی است اما این طرح نیاز به مطالعه و کار کارشناسی بسیار زیادی دارد.

وی در پاسخ به این سؤال که عنوان می‌شود مطالعات فراوانی در رابطه با انتقال پایتخت صورت گرفته، گفت: بسیاری از مطالعاتی که در کشور ما انجام می‌شود، متاسفانه مقطعی است. لذا بحث انتقال پایتخت که یک موضوع بسیار اساسی است، نیاز به مطالعه دقیق و کار کارشناسی بیشتری دارد، چرا که در این حوزه نمی‌توان به فرض پایان‌نامه یک دانشجو را به عنوان تحقیق و مطالعه مورد استناد برای این طرح قابل قبول دانست. هر چند که این مطالعات ارزشمند است، اما برای بحث انتقال پایتخت کافی نیست.

فرماندار تهران ادامه داد: جابجایی پایتخت، شرایط ویژه‌ای دارد و علاوه بر اعتبارات و زیرساخت‌هایی که باید ایجاد شود، نیازمند مکان‌یابی مناسبی است و در بحث فاصله نقاطی همانند چابهار، تبریز، ایلام، خوزستان و سرخس نیز باید مد نظر قرار بگیرد تا مکانی انتخاب شود که از لحاظ فاصله زمانی و جغرافیایی، دسترسی به دورترین نقاط کشور نیز در آن دیده شود.

فرهادی با بیان اینکه تاثیراتی که انتقال پایتخت در کاهش آلودگی هوا و محیط زیست دارد باید به طور دقیق مورد بررسی کارشناسان قرار گیرد،تصریح کرد: هرچند این انتقال بی‌تاثیر نخواهد بود اما باید در نظرگرفت که میزان این تاثیر چقدر بوده و به چه قیمتی تمام خواهد شد؟

لذا بحث انتقال پایتخت نه باید رد شود نه تایید چرا که رد و تایید این بحث از روی شتاب و عجله درست نیست.

۴۰ درصد آلودگی تهران را خود شهروندان تهران می توانند کاهش دهند

به گفته فرماندار تهران ، دربحث آلودگی ، باید فرهنگسازی اولویت اول باشد، چرا که ۴۰ درصد آلودگی تهران را خود شهروندان تهران می‌توانند کاهش دهند و این اقدام از طریق استفاده از حمل و نقل عمومی، حذف تک سر نشینان، افزایش کیفیت خودرو از طریق معاینه فنی قابل دستیابی است از سوی دیگر نیز باید سوخت استاندارد در اختیار مردم قرار گیرد. بخش اعظمی از اعتباراتی را که برای جابجایی پایتخت در نظر گرفته‌ اند در بخش حمل و نقل عمومی ریلی هزینه کنند

وی پیشنهاد کرد، بخش اعظمی از اعتباراتی را که برای جابجایی پایتخت در نظر گرفته‌اند در بخش حمل و نقل عمومی ریلی از جمله مترو منوریل و مترو هزینه کنند تا مردم دسترسی آسان و بیشتری به این ناوگان داشته و کمتر از خودروی شخصی استفاده کنند.

دانشگاههای تهران در مقطع کارشناسی بومی شود

فرماندار تهران راهکارهای فوری و فوتی را نیز برای کاهش آلودگی هوای تهران عنوان کرد و افزود: لازم است برای دانشگاههای تهران در مقطع کارشناسی دانشجوی غیربومی پذیرشی صورت نگیرد و این دانشگاهها در دوره ارشد و دکترا که دوره های تخصصی است از سایر استانها دانشجو گیرد، لذا با این شرایط پایتخت هیچ لزومی ندارد که سالانه چندهزار دانشجوی غیر بومی در مقطع کارشناسی برای دانشگاههای تهران بگیریم که مدام در حال رفت و آمد به تهران هستند.

الزام خروج مراکز نظامی از پایتخت

وی ادامه داد: خروج پادگانها نیز از راهکاهای دیگر برای کاهش آلودگی است که هرچند عملکرد خوبی صورت گرفت اما باید مراکز نظامی را به خارج از شهر انتقال دهیم.

انتقال خودروسازی به استان دیگر راحت‌تر از انتقال پایتخت

فرهادی انتقال صنایع بزرگ همچون خودروسازیها را از دیگر راهکارهای مناسب و جایگزین انتقال پایتخت عنوان کرد و گفت: انتقال خودروسازی به استان دیگر راحت تر است یا پایتخت؟ لذا اگر خودروسازیهای بزرگ را به استانهای دیگر انتقال دهیم به تبع آن چند صدهزار تردد در تهران کاهش می‌یابد بنابراین راهکارهای متعددی برای کاهش آلودگی و ترافیک تهران وجود دارد.

وی عدم پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی دانشگاههای تهران را نیازمند یک تصمیم انقلابی و انتقال خودروسازیها را یک نیازمند یک همت جزیی دانست و تصریح کرد: اتصال مترو تهران به استان همجوار قزوین اقدام بسیار مهمی است که تاثیر بسزایی در کاهش تردد خودروها برای تهران خواهد داشت و بارترافیکی اتوبان تهران قزوین و استان البرز را بشدت کاهش می دهد.

فرماندار تهران گفت: تا پایان امسال این خط مترو به هشتگرد می‌رسد و می‌تواند ۱۰ تا ۱۵ درصد از میزان آلودگی تهران والبرز و ترددها را کاهش دهد. وی صنایع نیمه مزاحم را نیز از آلاینده های دیگر تهران برشمرد و اضافه کرد: زمانی این صنایع در اطراف و حاشیه تهران قرار داشتند که با توسعه بی رویه شهر امروز در ناف تهران قرار گرفته‌اند و نیازمند تغییر کابری هستند از سوی دیگر نیازمند قانونی هستیم که امکان تغییر کاربری فضای سبز وجود نداشته باشد در حالی که متاسفانه هنوز این تغییر کابری از راههای مختلف انجام می‌شود.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0