مونوگرافی شهرک آپادانا

حدود مرزی،تاریخچه پیدایش و ساختار محله

شهرک آپادانا ، در غرب شهر تهران – منطقه ۵ واقع می باشد . مساحت شهرک برابر با ۳۰۷،۴۰۷ متر است . و از شمال با بزرگراه شیخ فضل ا… نوری ، در شمال غرب با فاز ۳ اکباتان ، در جنوب غرب باکوی بیمه ۱ و از جنوب تا جنوب شرقی با زمینهای بایر بین شهرک فکوری و آپادانا(متعلق به وزارت دفاع) هم مرز است . دورتا دور شهرک با دیوارهای بتونی – با ارتفاع ۲ متر – محصور شده است . به موازات دیوارها به عرض ۸ متر – دور تا دور شهرک جنگل کاری شده است . شهرک یک در ورودی ماشین رو از سمت شرقی و یک در عابر رو برای ارتباط با شهرک اکباتان و دو مسیر عابر رو باکوی بیمه دارد .
ساخت شهرک در دهه پنجاه آغاز و بخشی از آن در سال ۱۳۵۷ به اتمام می رسد . با وقوع انقلاب شرایط جدیدی پیش می آید و بانک مسکن متصدی فروش و واگذاری واحدها می شود . سال ۱۳۶۶ اولین ساکنان در شهرک مستقر می شوند .
در جدول زیر واحدهای شهرک به تفکیک فاز ، بلوک و ورودی مشخص است :

در هر طبقه از ورودی دو واحد روبروی هم قرار دارند . متوسط متراژ واحدها ۱۵۸ متر می باشد . هر واحد دارای یک انباری بیرون از منزل واقع در راهروی راه پله همان طبقه می باشد . بعضی از واحدها دو اتاق خوابه و بعضی دیگر سه اتاق خوابه اند .
آشپزخانه ها دارای بالکن و درب است . در قسمت پذیرایی هم بالکن وجود دارد . البته تعداد کثیری از واحدها طی دهه ی اخیر دست به بازسازی داخلی زده ، آشپزخانه ها را باز کرده اند و محوطه بالکن را جزو پذیرایی کرده اند . که طبق نظر مهندسین معتمد فاز۲این عمل غیر قانونی بوده و از استحکام ساختمان در برابر زلزله می کاهد .

وضعیت محله از نظر وضع درآمد

شهرک حدوداً ۱۴۰۰۰ نفر جمعیت دارد . اکثریت ساکنان شهرک را کارمندان ، معلمان و اساتید دانشگاه تشکیل می دهند و همین طور کسبه ای که متعلق به قشرهای میانه طبقه متوسط می باشند . در بررسی چندین مورد از کسانی که از این محله رفته و در محله ای جدید ساکن شدند معلوم شد تقریباً آن هایی که وضع درآمد سرانه شان بهبود یافته یا دچار کمبود شده ، یعنی درصورتی که با لاتر یا پایین تر از سطح درآمد متوسط سایر اهالی قرار گرفته اند اقدام به ترک شهرک کرده اند . جوانان شهرک اکثراً دانشجو اند ویا در بخش خدمات(رانندگی،مغازه داری،تعمیرات) مشغول فعالیت اند و کمتر جذب مشاغل دولتی شده اند .
وضعیت مدیریت شهرک
شهرک دارای ۴۶ بلوک است . هر ۷ یا ۸ بلوک را در قالب یک فاز دسته بندی کرده اند . هر فاز دارای یک موتور خانه است که خدمات آبگرم ، چیلر ( سیستم گرمایی و سرمایی ) ، برق اضطراری را ارائه می دهد و دارای منابعی برای ذخیره آب می باشد . در دورانی که آب تهران جیره بندی بود با استفاده از این منبع ها آب ذخیره می شد و در روزهای جیره بندی مورد استفاده قرار می گرفت هر فاز دارای یک دفتر و یک مدیرعامل و تعدادی خدمه نظافتچی ، تأسیساتچی و باغبانی و … است . دفتر هر فاز مسئول است در قبال شارژ ماهیانه که از ساکنین آن فاز دریافت می کند خدمات زیر را ارائه دهد :

  • نظافت محوطه فاز و حمل زباله های هر ورودی که از طریق شوتینگ درون بشکه ای در اتاقکی جنب ورودی جمع می شود .
  • خدمات آبرسانی و آب گرم و برقراری سیستم گرمایشی و سرمایشی برای استفاده فن کوئل واحدها
  • حفظ و نگهداری و تعمیر آسانسور ، برق مشترک راه پله ها و معابر عمومی و همین طور موتورخانه .
  • باغبانی و حفظ فضای سبز فاز .

شهرک دارای ۶ فاز است که دفتر هر فاز این خدمات را به ساکنین فاز خود ارائه می دهند علاوه بر دفاتر خدماتی ، مالکین شهرک برای تعامل با شهرداری و سازمان ها و مؤسسات و اشخاص حقوقی و حفظ منافع شهرک هر ساله مجمعی عمومی با حضور نماینده هر واحد مسکونی برگزار می کند و تعدادی را به عنوان هیئت مدیره ویکنفر در راس آن به عنوان مدیرعامل و شخصی را به عنوان بازرس برای بررسی امور فازها انتخاب می کنند
شروع به کار شورا یاری ، بدون توجه به اینکه شهرک ها دارای معتمدین در قا لب هیئت مدیره می باشند موجب شکل گرفتن دو نهاد مدیریتی موازی گشته است . تاکنون این دو نهاد با یکدیگر به همکاری نکرده و به تفاهم نرسیده اند .

وضعیت پارکینگ
مهندسان فرانسوی طراح شهرک فضایی در طبقه همکف هر ساختمان برای پارکینگ در نظر گرفته بودند،اما . بانک مسکن متصدی تکمیل و فروش واحدها ، طبقات همکف را تبدیل به واحد مسکونی کرده و در عوض مبالغی به شهرداری پرداخت می کند . به این جهت ماشین ها جلوی ساختمان پارک می شوند و بخشی از محوطه ای که برای قدم زدن و بازی کودکان در نظر گرفته شده بود را اشغال می کنند . البته با توجه به مساحت شهرک و وجود فضای سبز بسیار ، این خطای شهرداری و بانک مسکن ، خیلی به چشم نمی آید. ولی شهرک نشینان از نعمت داشتن پارکینگ سرپوشیده محروم شده اند.

مخارج شهرک و تأمین هزینه ها
مخارج کلی شهرک شامل آب ، برق مشترک ( معابر و موتورخانه ) ،گاز ، هزینه جمع آوری زباله ، نظافت معابر ، تأسیسات ،موتورخانه، فضای سبز ، دستمزد هیئت مدیره و دفاتر فازها و … تماماً توسط اهالی شهرک از طریق پرداخت شارژ ماهانه تأمین می شود . متوسط شارژ هر خانواده ۵۰٫۰۰۰ تومان می باشد . شهرداری معابر شهرک را جزو معابر عمومی به حساب نمی آورد و برای دادن خدمات به شهرک شروطی تعیین کرده از جمله برداشتن دیوارهای دور شهرک ، تملک اراضی و حق اعمال نظر و کشیدن پل ارتباطی میان بزرگراه شیخ فضل الله و شهرک اکباتان و …
ساکنان شهرک با توجه به عملکرد شهرداری که تلاشی برای حفظ شهر طوری که بعد از گذشت سالیان ، خاطرات شهروندان زنده نگه داشته شود ، نمی کند و در ضمن امنیتی که مردم از وجود دیوارهای دور جنگل احساس می کنند . و در کل ترس از دست دادن کنترل بر محل زندگی خود با پیشنهادهای شهرداری موافقت نمی کنند و شهرداری هم بر شروط خود اصرار می ورزد و هزینه این اختلاف را که سالیانه بالغ بر ۱۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان(جمع مخارج کلی شهرک) می باشد ساکنان پرداخت می کنند.از مواردی که به اعتماد میان ساکنان وشهر داری دامن زد ماجرایی بود که سال ۱۳۸۶میان شهرداری و شهرکیان رخ داد.در این سال با تلاش مسئولین شهرک ،شهرداری مجاب شد خیابان های شهرک را آسفالت کند ولی با کمال تعجب.در میانه اجرای طرح ،شهرداری برای ادامه کار شروطی طرح کرد.(تصاحب زمینهای جنوب غربی آپادانا برای ساخت آپارتمان).و وقتی ساکنان شهرک با این اقدام شهرداری مخالفت کردند شهرداری برای اعمال فشار ادامه کار را منوط به ساخت آپارتمان در آن ناحیه کرد( کاری که با ایجاد تراکم و از میان بردن تجانس شهرک به کیفیت زندگی در شهرک لطمه میزد و بهیچوجه به مصلحت شهروندان نبود).با گذشت چند ماه شخصی وابسته به شهرداری با در دست داشتن سندی مدعی شد این قسمت از زمین های شهرک را از بانک مسکن خریداری کرده است و پس از شهرداری آن کارآسفالت خیابان ها را به پایان رساند.

دسترسی به وسایل ارتباطی
خط سواری آپادانا – سه راه مخابرات ( حدود ۲۰۰ متر بالاتر از میدان آزادی ) تنها خط تاکسی شهرک است که در سالیان متمادی ، همچنان در حال خدمت رسانی است .از تابستا ن سال۸۷ ۱۳ خط جدیدی به مقصد مترو صادقیه افتتاح شد که خودروهای ون در این خط ، درخدمت اهالی هستند . در دهه ۷۰ مینی بوس های انقلاب – آپادانا ؛ اصلی ترین وسیله ی عمومی برای رفت و آمد اهالی شهرک بود که با تغییراتی در مسیر اتوبوس های شرکت واحد و احداث ایستگاهی در فاصله ۱۸۰ متری درب شهرک به مقاصد میدان هفت تیر ، میدان صنعت ، میدان ونک ، میدان تجریش ، میدان پونک از رونق افتاد . به طور متوسط برای رسیدن از درب منزل تا ایستگاه اتوبوس با آهنگ حرکتی متوسط ۱۱ دقیقه زمان لازم است. از شهرک – با استفاده از تاکسی سواری – تا میدان آزادی یا مترو صادقیه تقریباً ۵ دقیقه فاصله زمانی است . از بحث هایی که در چند سال اخیر میان مسئولان اداره شهرک و شهرداری تهران و شرکت واحد اتوبوسرانی مطرح بود این بود که اتوبوس های شرکت واحد برای دسترسی آسان تر شهروندان وارد شهرک شوند برای تحقق این امر مسئولین هیئت مدیره شهرک شروطی داشتند که با شهرداری به توافق نرسیدند و از این باب تنها ساکنین شهرک از آسان تر شدن ارتباطاتشان محروم ماندند . برای دسترسی به واحد علوم اجتماعی تهران شمال با استفاده از وسایل ارتباط جمعی به دو صورت می توان اقدام کرد . از اتوبوس های میدان ونک تا ایستگاه شیخ بهایی در اتوبان همت آمده و در آن ایستگاه با تعویض خط و استفاده از خط مترو چیتگر-شریعتی تا سه راه ضرابخانه آمدو در ابتدای خیابان پاسداران با استفاده از اتوبوس های متروحقانی – شهرک شهید محلاتی ، خود را به دانشکده رساند . یا با استفاده از تاکسی های ون به مترو صادقیه رفته و به سمت ایستگاه میرداماد حرکت کرد و در ایستگاه میرداماد از اتوبوس های شهرک شهید محلاتی برای رسیدن به دانشکده استفاده کرد . زمان لازم برای رسیدن به دانشکده با مترو ۹۰ دقیقه و با اتوبوس بین ۴۵ تا ۹۵ دقیقه طول می کشد .
بزرگراه شیخ فضل ا… نوری یکی از مدخل های ورودی تهران از سمت غرب می باشد . در ساعت اولیه صبح و ساعات پایانی روز مملو از اتوموبیل می باشد . بنابراین حرکت به سمت مرکز شهر با شدید ترین ترافیک ممکن در سطح تهران برای اهالی شهرک – آغاز می شود . تابستان امسال (۱۳۸۷) پل ماشین رو از روی اتوبان شیخ فضل ا… افتتاح شد و دسترسی به مترو صادقیه را آسان تر از قبل کرد و همین طور کسانی که می خواهند به سمت شرق به غرب بزرگراه شیخ فضل ا… (بزرگراه تهران-کرج)حرکت کنند ازاین پل استفاده می کنند و دیگر نیازی نیست وارد ترافیک غرب به شرق بزرگراه شوند تا از پل جناح مسیر را عوض کنند .

دسترسی به جایگاه سوخت
تابستان۱۳۸۷دو کانتینر برای عرضه بنزین در جنوب غربی شهرک مستقر گردید . در هفته های اول زمان لازم برای سوختگیری بین ۲ تا ۱۰ دقیقه بود . اخیراً اهالی مناطق دیگر(محلات مجاور) هم برای سوختگیری به این جایگاه رجوع می کنند،همین امر زمان سوختگیری را افزایش داده است . هیئت مدیره شهرک تدبیری اندیشیده بدین ترتیب که ساکنین شهرک کپی کارت ماشین خود را تحویل دفتر فاز مربوطه دهند و برچسبی برای نصب بر شیشه اتومبیل دریافت کنند در ضمن نرم افزاری تهیه شود که شماره اتومبیل اهالی شهرک را وارد دستگاه سوختگیری کرده که بدین ترتیب فقط اهالی محل بتوانند از این جایگاه استفاده کنند . دیدن چهره های آشنا در ضمن سوختگیری و سلام و احوالپرسی میان رانندگان هم محلی ، فضای جدیدی ایجاد کرده و تجربه تازه ای است برای و میان اهالی و افزایش سرمایه اجتماعی محله و همچنین کم شدن فشار روانی حاصل از انتظار در صف های طولانی سوختگیری .

مکان های آموزشی- بهداشتی و مراکز خرید
سه مرکز خرید در شهرک احداث شده که هر کدام تقریباً خدمات مشابهی را در سه نقطه متفاوت ارائه می دهند . مرکز خرید پامچال واقع در شرق شهرک ، مرکز خرید زنبق واقع در غرب شهرک و مرکز خرید گل مریم که در جنوب غربی شهرک قرار دارد . بانک مسکن و عابر بانک کشاورزی و فروشگاههای لباس و کیف و چند مطب دندانپزشکی و پزشکی ( اطفال و داخلی ، زنان ، گوش و حلق و بینی و پوست و مو و زیبایی) ، داروخانه ، خدمات مکانیکی اتومبیل و نانوایی در مرکز خرید گل مریم این مکان را پرتردد ترین مرکز خرید شهرک گردانیده است . در هر مرکز خرید هم یک مؤسسه اتومبیل کرایه وجود دارد . که در مجموع این ۳ مؤسسه نیاز ساکناناین حوزه را دارا نامین می کنند . هفت واحد آموزشی ( دبستان ، راهنمایی ، دبیرستان ) در شهرک موجود است . ۲ واحد آموزشی متعلق به فرزندان شاهد است ، دانش آموزانی که ساکن شهرک بوده و دراین واحدها مشغول تحصیل باشند بسیار اندکند . در طی ۲۰ سال گذشته تلاشهای پراکنده ای برای تبدیل این واحدها به مکان هایی برای استفاده های ورزشی یا آموزشی و … اهالی شده است که تا کنون موفقیتی کسب نشده . یک دبستان ،یک راهنمایی و یک دبیرستان پسرانه ، یک دبستان دخترانه و یک واحد راهنمایی – دبیرستان دخترانه – هم ظرفیتشان از تعداد دانش آموزهای شهرک بیشتر است بنابراین ازمحله های مجاور هم دراین مراکز دانش آموزانی مشغول تحصیلند .

مسجد ، تکیه
مسجد الزهرا در قلب شهرک تنها مسجد شهرک است که درب آن هنگام نماز صبح و مغرب (و فقط پنج شنبه ها نماز ظهر) به روی نمازگزاران باز است . مسجد در زمینه های دیگری نظیر برگزاری کلاسهای تابستانی در زمینه آموزش قرآن ، زبان انگلیسی ، نقاشی و … برگزاری اردوها و سفرهای سیاحتی و زیارتی فعال می باشد و دارای مهد کودک و کتابخانه نیز می باشد . علاوه بر مسجد که در ایام محرم و صفر و سایر فعالیتهای مذهبی مراسم برگزار می کند ،دو تکیه بزرگ و چند هیأت کوچک دیگر نیز مراسمی را چند وقت یکبار – نه به طور دائم – برگزار می کنند .
هیأت ابوالفضل (ع) که فقط در دهه اول محرم فعال است ، خیمه اش را در جنب مرکز خرید گل مریم دایر می کند و بچه های این هیأت اکثراً نوجوان و جوانانی هستند که مراسم عزاداری را به شیوه ای تقریباً متفاوت از مسجد الزهرا برگزار می کنند . دسته عزاداری این هیأت بیشتر از آنکه زنجیرزن داشته باشد ، علامت کش دارد و تعداد دختران و زنان هیئت از تعداد پسرها و مردان بیشتر است. . دسته عزاداری پس از انجام مراسم با کفش وارد حسینیه شده ، چند دقیقه سینه زنی کرده و بیشتر از ایجاد خیمه برای صرف شام استفاده می کنند تا برگزاری مراسم عزاداری ، یعنی ۹۵% مراسم عزاداری شان را در خیابان برگزار می کنند .
هیأت محبان الزهرا نیز محل عزاداری متعلق به بسیج شهرک است . این هیأت در ساختمان نیمه کاره ی بسیج واقع است و بجز محرم در مراسم فاطمیه و چند مناسبت دیگر هم فعالیت می کند .

پاتوق و تفریحات

شهرک آپادانا از غنی ترین محلات تهران از نظر فضای سبز می باشد . دور تا دور شهرک به موازات دیوارهای بتونی فضایی به عرض تقریبی ۸ متر درختکاری شده و عمر درختان حدود ۲۵ سال است که منظره زیبایی در جوار خیابان پدید آورده . همچنین در فضای داخلی شهرک ، بین بلوک ها و راههای سیمانی پیاده رو چمن و گل شمشاد و درخت تزیین شده است . هرکس بار اول وارد شهرک می شود از دیدن فضای وسیع سبز شهرک بهت زده می شود ، زیرا از بیرون که به شهرک نگاه کنی فقط ساختمان هایی سیمانی به چشم می آیند . با این توصیف شهرک آپادانا پارکی بزرگ و محیطی مناسب برای بازی کودکان است . در محوطه ی هر بلوکی یک یا دو نیمکت تعبیه شده که در فصل بهار پاتوق پیرمردان و پیرزنان می باشد . در فصل سرما پاتوق هایشان خلوت تر می شود . فضایی برای گَپ زدن در هوای سرد – مثلاً آلاچیق یا کافه ای مناسب – در آپادانا موجود نیست .
در ضمن یک زمین چمن مصنوعی و یک پارک مجهز به لوازم ورزشی و سه پارک تاب و سرسره از فضاهای دیگر شهرک برای بازی و سرگرمی کودکان و نوجوانان است . گیم نت و کافی نت هم تعدادی مشتری ثابت دارد که هر روز ۳ الی ۴ ساعت وقت خود را در اینجا می گذرانند .و یکی از تفریح های خطرساز و حادثه ساز رانندگی نوجوانان کم سن و سال فاقد گواهینامه است که تا به حال چندین مورد حادثه جزئی و یکی دو مورد منجر به فوت داشته است .محیط بسته شهرک و خلوت بودن خیابان های آن و نبود مأمور راهنمایی و رانندگی بعضی از والدین را وسوسه می کند که در مورد رانندگی نوجوانان خود سهل انگار باشند و اتومبیل را با شرط اینکه فرزندانشان از شهرک خارج نشود در اختیارشان می گذارند . دوچرخه سواری نیز از ورزش هایی است که فضایش در شهرک فراهم است . هم دختران و هم پسران در همه رده های سنی بدون هیچ مزاحمتی دوچرخه سواری می کنند بچه های محله. یک حلقه بسکتبال هم در فاز دو ، احداث کرده اند و بدین ترتیب محوطه ای برای بازی بسکتبال هم وجود دارد .
استخری روباز هم در فاز دو موجود است . در تابستان سال ۱۳۷۴ دور استخر را چادر برزنت کشیده و استخر برای استفاده آماده شد و از طرف بچه های شهرک هم استقبال شد . ولی متأسفانه در سال های بعد این حرکت ادامه نیافت تا اینکه در سال ۱۳۸۴ چند نفر از اسکیت بازان استخر را با ایجاد دیوارهای هلالی سیمانی و نصب میله و تخته به مکانی برای اسکیت بازی تبدیل کردند.
امنیت
کلانتری ۱۳۵ آزادی واقع در کوی بیمه ( در فاصله ۳۰ متری درب عابرروی جنوب غربی شهرک به کوی بیمه) ، مسئولیت امنیت عمومی شهرک را به عهده دارد.زنان ، کودکان و سالمندان برای قدم زدن در محوطه در ساعات مختلف ، حتی آخر شب فضایی امن و. آرام در اختیار دارند. چون دور تا دور شهرک محصور است و خیابان های شهرک مسیری برای عبور و مرور سایرین نیست ، اگر بعضا مزاحمتی هم رخ داده، طوری نبوده که ادامه یابد و کلیت امنیت را مختل کند .
دوسال قبل یک باند دزدی ضبط اتومبیل در شهرک وجود داشت که سر دسته‌ آن ساکن شهرک نبود و با تهیه فیلم و عکس از چند تن از نوجوانان و تهدید به پخش آن فیلم ها ، آن ها را مجبور به دزدی ضبط اتومبیل می کرد که توسط نیروی انتظامی این باند متلاشی شد . به تازگی با نصب دوربین در درب ورود و خروج شهرک و کنترل کارت ماشین ها از ساعت ۱۲ شب به بعد دزدی اتومبیل که گه گداری اتفاق می افتاد به صفر رسیده است .
در مورد دزدی از منازل هم در سال تقریباً ۲ تا ۵ مورد اتفاق می افتد . البته با توجه به شرایط شهرک دزدی از منازل در حد اشیاء گرانقیمت ( طلا و جواهر) می باشد و تاکنون دزدی اثاثیه منزل به طور کامل یا قابل توجه ، رخ نداده است .
نکته قابل توجه اینکه در طی این سال ها(از آغاز تا کنون) یک مورد هم آتش سوزی جدی که خسارات جانی و مالی سنگین وارد کند رخ نداده و با توجه به نزدیکی پایگاه آتش نشانی ، موردهای آتش سوزی بلافاصله مهار شده است .
براساس بررسی های محلی یک نفر فروشنده مواد مخدر در شناخته شد . در مورد نزاع و نزاع های دسته جمعی معمولاً نوجوانان ۱۴ تا ۱۸ ساله گه گداری با یکدیگر درگیری می شوند اما موردی شهره به بدنامی و شرارت یا باندی برای انجام امور خلاف در شهرک یافت نشد . برای دریافت اطلاعات بیشتر و دقیق تر به کلانتری ۱۳۵ مراجعه کردم که با اینجانب همکاری نشد. همچنین طی ۲ سال گذشته ۴ الی ۵ اتومبیل فرسوده به آتش کشیده شده و از بین رفته اند . در پرس و جو از نوجوان ، یکی از آنها – هفده ساله – مدعی بود که در آتش زدن اتومبیل ها نقش داشته و در جواب چرا ؟ فقط می خندید و می گفت: خیلی کیف داره .

کمبودها ، ظرفیت ها و چشم انداز آینده شهرک
این محله هم اکنون از خدماتی نظیر اداره پست ، فرهنگسرا ، درمانگاه شبانه روزی ، باشگاه ورزشی و سونا و استخر سرپوشیده ، کتابخانه و … محروم است . پس از افتتاح پل ارتباط دهنده شهرک و مترو صادقیه از روی بزرگراه شیخ فضل ا… و جابه جایی درب ورودی شهرک ، فضایی چسبیده به پل ، بیرون از شهرک با چند هزار متر ایجاد گردید که ظرفیت استفاده برای مواردی که در بالا ذکر شد را دارا است . شهرداری تهران تا این لحظه علی رغم تقاضای هیئت مدیره ، این مکان را تبدیل به خوابگاه کارگران شهرداری و جایی برای تهیه شن و ماسه و بسته بندی آن تبدیل کرده است که علاوه برایجاد چشم اندازی تا مناسب در جنب مجتمعی مسکونی ، ظرفیتی بالقوه را برای شکوفایی و بهره وری جوانان و نوجوانان شهرک بی بهره گذاشته است .
در ضمن در صورت قطع یارانه ها و افزایش نرخ انرژی ، ساکنین شهرک احتمالاً دیگر توان پرداخت هزینه برق و آب و نگهداری معابر عمومی شهرک را نخواهند داشت و اگر قرار باشد برای پذیرش این امر از سوی شهرداری ، دیوارهای شهرک برداشته شود و سایر تغییرات باب میل شهرداری اجرا شود ،. دیگر شهرک آپادانا جزیره ای امن به دور از هیاهوی شهر نخواهد بود . این نگرانی در صحبت های اهالی که پیگیر مسائل محله شان هستند مشهود بود

منابع
برای تهیه این مونوگرافی با آقایان کوچک زاده(مدیرعامل شهرک)ونصیری(مدیرعامل فاز دو) و کیوان(آسانسورچی) و تعدادی از نوجوانان و ساکنین قدیمی شهرک و کسبه گفت و گو شد. برای کسب اطلاعاتی در زمینه امنیت محله به کلانتری ۱۳۵ رجوع شد که همکاری نشد.

تهیه کنندگان: سید مجتبی حسینی، مهدی قاضی زاده، حمید عبادی

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0