فضاهای فرهنگی در شهر

در راستای فعالیت های شهرداری تهران طی چند سال اخیر برآن شدیم تا به منظور معرفی پروژه های ساخته شده، نگاهی اجمالی به آن ها داشته باشیم. پردیس های سینمایی، برج میلاد تهران، باغ موزه قصر، باغ موزه دفاع مقدس، برج پرچم، مرکز تئاتر حرفه ای خاوران، مرکز نمایش های آیینی صبا، باغ کتاب تهران، خانه شعر، رصد خانه و… از جمله مکان هایی هستند که آن ها را به اختصار در این گزارش معرفی خواهیم کرد.
برج میلاد تهران
برج میلاد که امروز به عنوان اصلی ترین نماد شهر تهران شناخته می شود در تپه های کوی نصر قرار دارد. کار ساخت این برج ۱۳ سال و در زمان ۵ شهردار به طول انجامید که در سال ۸۷ افتتاح شد. این سازه چند منظوره با ارتفاعی معادل ۴۳۵ مترمربع در شمال غربی شهر تهران قرار دارد که به عنوان بلندترین سازه ایران و ششمین برج مخابراتی جهان شناخته می شود. ساختمان راس برج با ۱۲ هزار مترمربع زیربنا از نظر وسعت در میان تمامی برج های دنیا مقام نخست را دارد.

پردیس آزادی
سینما آزادی که در سال ۷۶ در اثر آتش سوزی بزرگی از بین رفته بود از سوی شهرداری تهران بازسازی شد تا پس از ۱۰ سال بازگشتی موثر به دنیای سینماهای تهران داشته باشد. پروژه بازسازی سینما آزادی در ۲۹ فروردین ماه سال ۸۵ آغاز و درهای آن سال ۸۶ به عنوان میزبان جشنواره فیلم فجر به روی مردم گشوده شد. اتفاقی که وقتی از سوی شهردار تهران در مراسم کلنگ زنی این سینما مطرح شد هیچ کدام از حاضران باور نکردند اما سرانجام با عملیاتی جهادی به سرانجام رسید تا درعرض یک سال سینما آزادی به یکی از مجهزترین و باکیفیت ترین سینماهای ایران تبدیل شود. مجموعه جدید تجاری فرهنگی سینما آزادی دارای ۵ سالن شامل یک سالن ۶۰۰ نفره و ۴ سالن ۲۰۰ نفره، دو رستوران، سه کافی شاپ و ۴ طبقه تجاری است. این مجموعه پر خاطره حالا با بیش از ۱۲۰ هزار نفر بازدیدکننده در ماه پر مخاطب ترین سینمای کشور محسوب می شود.

پردیس ملت
پردیس ملت شامل ۴ سالن سینما هریک به ظرفیت ۲۸۰ نفر و یک سالن نملیش کوچک به ظرفیت ۳۰ نفر است. در کنار این سالن های نمایش، فضای نمایشگاهی، رستوران، کافی شاپ، کتابخانه، فروشگاه کتاب و محصولات فرهنگی و پارکینگ مناسب نیز می تواند تمام نیازهای یک روز مفرح خانوادگی را فراهم کند؛ تفریح در مجموعه ای که می تواند ۲۵۰۰ نفر را در خود جای دهد و تعداد سالن های سینمایی آن نیز امکان انتخاب فیلم مورد علاقه تان را به راحتی فراهم می کند. پردیس ملت طوری فراهم شده که با استفاده از اتصال شیب گردان دو سالن نمایش در امتداد هم، ایوان سرپوشیده بزرگی ایجاد کرده است. این ایوان به عنوان دستاورد اصلی پروژه می تواند محل گفت و گو و تبادل نظر، اجرای مراسم و رویدادهای متنوع فرهنگی و اجتماعی باشد. یکی دیگراز مهم ترین مزایای پردیس ملت دسترسی آسان به آن است زیرا خطوط بی. آر. تی مسیر “راه آهن، تجریش” برای همه ساکنان تهران فرصت دسترسی سریع و ارزان به این مجموعه تفریحی را فراهم می کند.

پردیس تماشا
یکی از پردیس های سینمایی نسبتا جوان تهران پردیس تماشاست، مجموعه ای که در سال ۸۵ در یکی از محلات جنوب تهران متولد شد و توانست جایگاه ویژه ای در میان ساکنان منطقه ۱۸ تهران باز کند. این ساختمان علاوه بر برخورداری از هندسه خلاقانه و نوآورانه طوری طراحی شده که از داخل هر واحد تجاری برای رفتن به سالن های سینما دسترسی جداگانه در نظر گرفته شده تا دیگر نیازی به دور زدن مجتمع و گذر از خیابان و معابر عمومی و محوطه باز سینما نباشد. این ساختمان به سه سالن پخش فیلم با مجموع گنجایش ۸۰۰ نفر، رستوران، چایخانه و تالار اسکیت مجهز شده است. علاوه بر این در آخرین طبقه پردیس تماشا خانه اسباب بازی، مجموعه خدماتی تجاری شامل ۷۰ فروشگاه و پارگینگ هم احداث شده . این پردیس در نقطه ای قرار گرفته که محدوده وسیعی از جنوب غرب تهران به آن دسترسی دارند. در این میان محلات شمالی منطقه ۱۸ شامل کوی فرودس و شهرک ولیعصرو نیز محلات جنوبی منطقه ۹ از جمله مهرآباد جنوبی از دسترسی مستقیم و بدون نیاز به وسیله نقلیه برخوردارند.

پردیس راگا
راگا که اولین سینمای رسمی منطقه ۲۰ یا همان شهرری به حساب می اید با نماهایی از اثار شکوهمند تمدن راگا از قدیمی ترین تمدن های سرزمین پارس در زمان جشنواره فیلم فجر سال ۸۹ توسط شهرداری تهران افتتاح شد. با این که بیش از ۲ سال از ساخت این مجموعه فرهنگی نمی گذرد اما به دلیل موقعیت ویژه آن در منطقه ۲۰ به یکی از پر مخاطب ترین سینماهای تهران تبدیل شده است. از آنجایی که چند سالن سینمایی فعال در پردیس سینمایی راگا حق انتخاب را برای مخاطب افزایش می دهد این مجموعه به یکی از اولین گزینه های ساکنان شهرری برای گذراندن اوقات فراغت خارج از خانه تبدیل شده است. البته قبل از افتتاح سینما راگا در سال ۸۹ سینماهایی مثل مانند ” مرمر” و یا “کانون” هم در شهرری وجود داشتند که به علت عقب ماندن از پیشرفت تکنولوژی و ناتوانی در جذب مخاطب در طول زمان به دست فراموشی سپرده شدند. پردیس سینمایی راگا ۳ سالن با مجموع ظرفیت ۸۰۰ نفر را داراست که در اغلب روزهای تعطیل و آخر هفته ها مملو از تماشاگر می شود. علاوه بر این ۳ سالن سینما که میزبان فیلم های جشنواره فجر نیز هستند، امکاناتی مثل رستوران، سالن پذیرایی و مجموعه فروشگاهی در زمینی به مساحت ۷ هزار مترمربع احداث شده است.

پردیس زندگی
یکی از پردیس هایی که در سال ۸۵ سینما را تا حدودی از بحران مخاطب نجات داد مجتمع تجاری سینمایی پردیس زندگی بود. رونق این پردیس به حدی است که حدود ۹ درصد از اقتصاد سینمای تهران توسط پردیس زندگی تامین می شود. این مجموعه فرهنگی به دنیای تئاتر نیز رونق دیگری داده است چرا که در کنار ۴ سالن نمایش فیلم با ظرفیتی بالغ بر ۹۰۰ نفر یک سالن اجرای تئاتر هم دارد که هر شب یک برنامه برای مخاطبان تئاتر در آن اجرا می شود. سالن های سینمای پردیس زندگی مجهز به سیستم دالبی هستند و برای رفاه بیشتر مراجعه کنندگان پارکینگ ویژه ای در آن احداث شده است.

پردیس رازی
دومین پردیسی که توسط مدیریت شهری تهران و در یکی از مناطق متراکم و پرجمعیت شهر احداث شد پردیس سینمایی رازی است. ساکنان منطقه ۱۱ که تا پیش از سال ۸۵ سالن سینمایی با کیفیت ممتاز نداشتند به همت مدیریت شهری توانستند از یکی از مجموعه های فرهنگی بزرگ با ۴ سالن سینما بهره مند شوند. پردیس سینمایی رازی با اینکه نسبت به دیگر پردیس های سینمایی مساحت کمتری دارد اما در بافت متراکم منطقه ۱۱ تحولی جدی ایجاد کرده است. این مجموعه با ۲۱۵۰ مترمربع مساحت و ۳ هزار و ۶۰۰ مترمربع زیربنا، بخشی از نیازهای منطقه ۱۱ به مجموعه های فرهنگی هنری را جبران می کند. از ۴ سالن نمایش فیلم این مجموعه یک سالن با ظرفیت ۵۰ نفر مخصوص جشنواره ها و حاشیه فیلم هاست و ۳ سالن دیگر ۷۰، ۱۸۰ و ۳۰۰ نفر ظرفیت دارد. علاوه بر سالن های نمایش، سالن انتظار، رستوران و ساختمان اداری یا پشتیبانی نیز در این مجموعه وجود دارد. پردیس رازی از نظر سیستم های گرمایش، سرمایش و تهویه نیز بسیار پیشرفته است.

سینمای ایوان شمس
یکی دیگر از سینماهای تازه تاسیس تهران ایوان شمس است که با استفاده از جدیدترین امکانات نمایش فیلم دنیا می تواند فیلم های ۳ بعدی را به نمایش بگذارد. این سینما که اولین سینمای سه بعدی تهران است ۴ سال پیش با ظرفیت ۵۰۰ نفر به بهره برداری رسید و ۲ سالی می شود که میزبانی فیلم های ۳ بعدی جشنواره فجر را نیز بر عهده دارد.

سینما توگراف موزه سینما
مدیریت شهری در سال ۸۸ سینما توگراف موزه سینما را در این مجموعه افتتاح کرد. سینمایی که در حاشیه جنوبی عمارت سفید موزه سینما احداث شده سه سال است فیلم های روز ایران را به نمایش می گذارد این سینما با ظرفیت ۲۵۰ نفر به روزترین امکانات سینمایی را در خود جای داده و به موزه سینمای ایران رونقی تازه بخشیده است.

تماشاخانه ایرانشهر
تماشاخانه ایرانشهر یک مرکز نمایش تئاتر است که در ضلع شرقی پارک هنرمندان قرار دارد. طرح این تماشاخانه در سال ۸۱ زیر نظر شهرداری تهران تصویب شد ولی ساخت آن به طور جدی از سال ۸۵ آغاز و در تیرماه ۸۸ به طور رسمی افتتاح شد. این مجموعه که در زمینی به مساحت ۲۵۰۰ مترمربع در فضایی معادل ۶۰۰ مترمربعی محوطه سازی شده، پشت خانه هنرمندان ایران در پارک هنرمندان قرار دارد و شامل دو سالن شماره یک و تماشاخانه استاد سمندریان است. یکی از امکاناتی که مدیران این تماشاخانه برای مخاطبان فراهم کرده اند امکان خرید بلیت نمایش ها به صورت آنی از طریق وبگاه تماشاخانه است. همچنین برای گروه های خارجی و ایرانی اطلاعات تماشاخانه شامل پلان جایگاه تماشاگران، امکانات صدا و… روی سایت قرار می گیرد تا بدانند در کجا و با چه امکاناتی نمایش خود را اجرا خواهند کرد. تماشاخانه استاد سمندریان دارای امکانات ویژه ای است که توسط ۵۷ دستگاه پروژکتور با قابلیت جابه جایی در نقاط مختلف سالن می توان به صورت ۴ سو در آن اجرای نمایش داشت. علاوه بر این ویژگی منحصر به فرد ۶ سکوی تماشاگران آن نیز به صورت برقی قابل جابه جا شدن هستند. دو دستگاه مه ساز و یک فلشر میکسر صدا دارای ۶ باند، سیستم ضد حریق و سیستم حرارتی و برودتی، سیستم مدار بسته تصویری، چندین اتاق گریم مطابق با استاندارد روز اروپا، سرویس حمام و وسایل فنی و پزشکی از دیگر امکانات این تالار به شمار می روند.

مرکز تئاتر حرفه ای خاوران
مرکز تئاتر حرفه ای خاوران در زمینی به مساحت ۲۵ هزار و ۲۰۰ متر مربع و با زیربنای ۱۶ هزار و ۳۳۰ متر مربع جنب فرهنگسرای خاوران قرار گرفته است. این مجموعه به منظور رفع نیاز مناطق جنوبی شهر در امور فرهنگی و هنری و همچنین با هدف پر کردن خلاء موجود در حوزه تئاتر تجربی و عروسکی در حال ساخت است. این مرکز یک سالن اصلی و ۶ بلک باکس دارد که یکی از این بلک باکس ها مخصوص اجرای تئاتر عروسکی و پخش فیلم است.
مرکز تئاتر حرفه ای خاوران همچنین دارای یک لابی اصلی است که در طبقه بالا و ضلع غربی آن یک قرائت خانه وغرفه ای برای ارائه محصولات فرهنگی در نظر گرفته شده است. در ضلع شرقی این لابی نیز یک سالن کنفرانس مطبوعاتی وجود دارد. سالن اصلی مرکز تئاتر حرفه ای خاوران از محاسبات آگوستیکی خاصی برخوردار بوده و مزیت دیگری که نسبت به دیگر سالن های تئاتر دارد این است که به کمک لیفت می تواند صحنه را از بالا به پایین جابجا کند و عمق صحنه نیز در این سالن قابل تغییر است.
همچنین در این بخش چال ارکستر وجود دارد که امکان اجرای کنسرت موسیقی را نیز فراهم آورده است. در واقع سالن اصلی اینجا با ظرفیت ۱۲۰۰ نفر در کنار اینکه امکان اجرای تئاتر را فراهم کرده با داشتن امکانات دیگری همچون چال ارکستر، این اجازه را می دهد که در آینده به عنوان سالن اجرای کنسرت نیز مورد استفاده قرار گیرد. در سالن اصلی حدود ۹۰۰ صندلی جا می گیرد و در ۲ لژ بالایی یا بخش VIP و دو راهروی کوچکی که در طرف های راست و چپ این سالن قرار گرفته اند، به شکل تقریبی ۳۰۰ صندلی جا می گیرد و تمام این ها در کنار هم، ظرفیتی معادل ۱۲۰۰ نفر به این سالن داده است. اتاق کنترل و اتاق های هواساز، یک رستوران و کافی شاپ نیز در این مجموعه فرهنگی هنری قرار گرفته است.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0