استقبال سرد شهروندان از تلفن های مالتی مدیا

اگر پایتان به برخی از مکان­ های عمومی مانند پایانه مسافربری، فروشگاه ، سینما و… رسیده باشد حتما دستگاه‌های نسبتا بزرگی را که شبیه دستگاه تلفن عمومی هستند، دیده­ اید. دستگاه‌هایی که شاید برای برخی غریب و ناشناخته باشد و برخی هم که از آن سر در می­ آوردند تنها برای صحبت کردن از آن استفاده می­ کنند. این دستگاه‌ها، تلفن­ های مالتی مدیا هستند. استفاده از این دستگاه‌ها به علت کاربردهای اینترنتی، تلفنی، اطلاع رسانی و سهولت به کارگیری آن برای کاربران، در سرتاسر دنیا رایج است و از محبوبیت بسیاری نیز برخوردار است.
به گزارش پایگاه خبری شهر الکترونیک، شرکت مخابرات ایران هم از سال­های پیش اقدام به نصب این دستگاه در برخی نقاط عمومی شهرهای کشور کرده است. اما آن گونه که برخی از مسوولان شرکت مخابرات تهران اظهار می­ کنند، تلفن ­های مالتی مدیا در حال حاضر به خاطر و جود رقیبان سرسختش در بازار مانند سرویس اینترنت پرسرعت و یا چی‌پی‌آر‌اس همراه چندان با استقبال مواجه نشده است.

۹۴۰ دستگاه در تهران و حومه
شرکت مخابرات تهران از سال ۱۳۸۵ اقدام به نصب دستگاه‌های تلفن مالتی مدیا در شهرهای تهران و برخی از شهرها بزرگ کشور کرده است. این دستگاه ها در حال حاضر در برخی از مکان­های عمومی کشور نصب شده اند. ولی آن طور که رامین آرام، رییس اداره ارتباطات همگانی شرکت مخابرات استان تهران، عنوان می­ کند تعداد تلفن های مالتی مدیا در تهران بیشتراز نقاط دیگر کشور است.
وی در توضیح ویژگی این دستگاه‌ها می­ گوید:” تلفن­ های مالتی مدیا خدماتی همچون تلفن ثابت، اینترنت، عکسبرداری و پرینت اسناد را در اختیار شهروندان قرار می­ دهند. در واقع این دستگاه‌ها مانند یک رایانه عمل می‌کنند اما کاربران از قابلیت مکالمه آن بیشتر از دیگر سرویس­ های این دستگاه استفاده می‌کنند.”
رییس اداره ارتباطات همگانی شرکت مخابرات استان تهران در خصوص تعداد دستگاه‌های نصب شده در کشور می‌گوید:” در حال حاضر بیشترین تلفن­ های مالتی مدیای نصب شده مربوط به استان تهران است که تعداد آن در حدود ۹۴۰ عدد است. اما در سایر استان­ ها آمار دقیقی در اختیار نداریم و تنها می­ توانم بگویم این تلفن­ ها در شهرهایی همچون آذربایجان غربی، خوزستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی و فارس هم نصب شده ­اند”.
به گفته آرام تلفن­های مالتی مدیا در حال حاضر در مکان هایی همچون پایانه مسافربری، دانشگاه ها و خوابگاه های دانشجوی، فروشگاه­ ها ­، سینماها و ساختمان های ستادی برخی سازمان­ ها نصب شده اند و این دستگاه‌ها تنها به درخواست هر یک از نهاد‌های عمومی نصب خواهد شد.

استقبال سرد از تلفن مالتی مدیا
آن طور که رییس اداره ارتباطات همگانی شرکت مخابرات استان تهران، اظهار می­ کند، شهروندان چندان استقبال گرمی از این دستگاه ها نمی­ کنند و رشد این دستگاه ها در شهرهای دیگر هم چندان چشمگیر نیست و برخی از شهرها هم که اقدام به نصب تلفن های مالتی مدیا کرده‌اند بعد از مدتی و به دلیل عدم استقبال از سوی شهروندان جمع آوری شده ­اند.
آرام در خصوص هزینه­ های استفاده از سرویس­ های تلفن­ های مالتی مدیا برای شهروندان می­ گوید:” درآمد از این کیوسک‌ها آیتم‌های مختلفی را تشکیل می‌دهند. یک بخش از آن مربوط به درآمد از تلفن ثابت، یک بخش مربوط به اینترنت و یک بخش هم مربوط به عکس و پرینت است. تقریبا هزینه و درآمد از آن ها پایاپای است . اما به طور کل شهروندان با در اختیار داشتن یک کارت تلفن می­توانند از این دستگاه ها استفاده کنند؛ هزینه استفاد از اینترنت آن ۲ پالس، هزینه چاپ هر صفحه A4 هم ۴۷۰ ریال و هزینه گرفتن عکس هم ۷۰۵ ریال است.”
به گفته آرام شاید یکی از دلایلی که باعث شده شهروندان چندان علاقه­ ای به استفاده از سرویس­ های دستگاه­ تلفن مالتی مدیا نداشته باشند وجود رقیبان همچون اینترنت پرسرعت، وایمکس و یا اینترنت موبایل باشد و شاید اگر این سرویس ­ها وجود نداشتند مردم بیشتر به سمت استفاده از این دستگاه‌ها می­رفتند.
وی به در آمد و هزینه مخابرات برای نصب این دستگاه ها اشاره می­کند و می ­افزاید:” از هزینه مخابرات در این زمینه اطلاع چندانی ندارم ولی به طور کلی می ­دانم که نصب این دستگاه ها چندان درآمدی برای مخابرات به دنبال نداشته است و ذکر این نکته هم ضروری است که مخابرات برای نصب این دستگاه ها به دنبال نفع مالی نبوده و دریافت سود برایش مهم نیست چرا که نصب و ارائه خدمات از طریق این دستگاه ها جزو خدمات عمومی محسوب می‌شوند و به همین دلیل هم هست که تعرفه سرویس‌های آن ، بسیار پایین‌تر از سرویس‌های مشابه‌ای است که در حال حاضر ارائه می­ شود. آرام تاکید می­ کند که دستگاه‌های تلفن­ مالتی مدیایی که در حال حاضر در سطح شهر دیده می‌شوند، کاملا ساخت ایران است .
مسوولان مخابراتی تاکید می­کنند که به دنبال افزایش خدمات تلفن­ های مالتی مدیا هستند و کارهای مطالعاتی در خصوص ارائه سرویس­ های بانکی و هر گونه سرویس و ابسته به اینترنتی که مردم بیش از گذشته به آن نیاز مند هستند را در دستور کار خود قرار داده­اند.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0