مترو قاهره

مترو قاهره تنها سیستم کامل مترو در آفریقاست

مترو قاهره – پایتخت مصر- به طول ۶۵٫۵ کیلومتر با ۵۳ ایستگاه در سال ۱۹۸۷ افتتاح شد این مترو دارای ۲ خط است و عملیات احداث خط سوم آن نیز در سال ۲۰۰۶ آغاز شی.

سیستم مترو قاهره وسیله‌ای سریع و کارا جهت گذر در قاهره است. سالانه ۷۰۰ میلیون نفر و هر روز ۲ میلیون نفر با این سیستم تردد می‌نمایند.

مترو در ساعاتی از روز بسیار شلوغ است. دو کابین (یعنی چهارم و پنجم) مخصوص خانم‌هاست در عین حال آن‌ها محدودیتی برای سوارشدن در سایر واگن‌ها ندارند.

هزینه بلیت هر سفر ۱٫۰۰ لیره (در حدود ۱۳/۰ یورو یا ۱۸/۰ دلار) است.

تاریخچه:

ایده مترو اولین بار در دهه ۱۹۳۰ توسط “سید عبدالله واحد” مهندس مصری مطرح شد اما ‌توجهی به آن نشد.

در ۱۹۵۴ کارشناسان فرانسوی گزارشی در مورد آینده حمل‌ونقل در مصر و احداث ۲ خط مترو ارائه کردند. نظر کارشناسان روسی، ژاپنی و فرانسوی جهت احداث دو خط مترو با طول‌های مختلف در قاهره تایید ‌شد.

بررسی مترو طی برگزاری یک مناقصه بین‌المللی توسط وزارت حمل‌ونقل به یک شرکت فرانسوی و احداث آن در مناقصه‌ای دیگر به شرکت مصری- فرانسوی “اینترا نورا عربکو” سپرده شد.

احداث مترو با وام ۱۱۰۷ میلیون فرانک فرانسه آغاز شد.

خط ۱: اولین فاز خط ۱ مترو قاهره در ۱۹۸۷ افتتاح و در ۱۹۸۹ با ۳۳ ایستگاه و ۴۳ کیلومتر که ۴٫۵ کیلومتر آن در زیر زمین قرار داشت، تکمیل گردید.

مترو در طول این سال‌ها تغییرات مختلفی داشته است و هم اینک دارای ۳۵ ایستگاه است.

۳ دستگاه قطار هر کدام با ۹ واگن هر ۲٫۵ دقیقه با سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت به ایستگاه می‌رسند.

هر خط ظرفیت جابه‌جایی ۶۰٫۰۰۰ مسافر را در ساعت دارد.

خط ۲: با احداث خط ۲ به طول ۲۱٫۵ کیلومتر، در اواسط دهه ۱۹۹۰ شبکه مترو قاهره گسترش زیادی یافت و برای اولین بار در طول تاریخ تونلی در زیر رود نیل به قطر داخلی ۸٫۳۵ متر حفر شد. این خط در سال ۲۰۰۰ با داشتن ۲۰ ایستگاه تکمیل شد.

خط ۳: خط ۳ به طول ۳۰ کیلومتر در حال احداث است و در ۴ مرحله از شمال غربی به شمال شرقی یعنی فرودگاه بین‌المللی قاهره امتداد خواهد یافت و تا سال ۲۰۱۹ تکمیل خواهد شد. احداث مرحله دوم این پروژه با ۲۸۰ میلیون دلار وام کشور فرانسه امکان‌پذیر شده است.

پروژه‌های بعدی شامل خطوط ۴، ۵ و ۶ است.

خط ۴ : در سال ۲۰۱۱ آغاز می‌شود، محدوده غرب به شرق را در برمی‌گیرد و ۸ ساله به پایان می‌رسد.

خط ۵ : نیم دایره با خط‌‌های دیگر در ارتباط بوده، ۲۰ کیلومتر است.

خط ۶ : از شمال به جنوب به طول ۱۹ کیلومتر امتداد می‌یابد.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0