استانبول، شهر ساختمان های باستانی

ساختمان سازی، شهرسازی و توسعه زندگی در شهرهای بزرگ و رشد شهرها، نشانه های اصلی و بارز هزاره جدید است، به طوری که یکی از عواملی است که به وسیله آن تفاوت بین شهرها و کشورهای جدید مشخص می شود.

استانبول بزرگ ترین شهر ترکیه، کشوری که در دوقاره آسیا و اروپا قرار گرفته نمونه ای است از تفاوت های شهرسازی میان آسیایی ها و اروپایی ها، ساختمان های این کشور که علاوه بر واقع شدن در دو قاره در دو شرایط جوی مختلف قرار گرفته از نظر نحوه ساخت و معماری تا حدودی با ساختمان سازی در شمال کشور ما شباهت دارد.

خانه های یک طبقه و گاه ۲ تا ۳طبقه با سقف های شیروانی، دیوارهایی که از تیرچه بلوک های بتنی ساخته شده مهم ترین شاخصه خانه سازی در شهرهای کوچک و روستاگونه ترکیه است. کشوری که به دلیل واقع شدن در کنار تنگه بسفر بخشی از اروپا محسوب می شود.

در گذر از شهرهای کوچک و بزرگ و روستاهای کشور ترکیه از مرز بازرگان تا شهر استانبول، مهم ترین نکته ای که به ذهن متبادر می شود تبلیغی است که همیشه از ترکیه در رسانه ها گفته می شود، چرا که آنچه شنیده می شود با آنچه که از نزدیک دیده می شود کاملا متفاوت است.

امکانات بسیار محدود شهرسازی بدون تطابق با اصول اساسی معماری و مهندسی و از همه مهم ترجاده هایی که بیشتر به راه ابریشم یک قرن پیش شبیه است تا مسیر ترانزیت، مهم ترین مشخصه های شهرهای کوچک و بزرگ ترکیه، تا ورودی شهر استانبول و است.چندین ساعت پیش از ورود به استانبول نحوه شهرسازی و معماری ساختمان ها کاملا با آنچه که بیش از آن مشاهده کردیم متفاوت می شود، به طوری که رنگ و بوی پیشرفت و از سویی دیگر همسویی با اروپا از این قسمت شروع می شود.

ساختمان های بزرگ به همراه دیوارهای شیشه ای که گاه با نمایی از مدهای روز تزئین شده اند، چشم انداز بسیار زیبایی از تنگه بسفر و دریای مرمر و کشتی های کوچک و بزرگ و قایق های ماهیگیری و مردمانی که درصدد دستیابی به صید در کنار این دریا و بالای پل بغاز به انتظار نشسته اند، نماهایی است از تفاوت های دو قاره در کشور ترکیه.

استانبول بزرگ ترین شهر ترکیه و مرکز فرهنگی و اقتصادی این کشور است این شهر در کنار تنگه بسفر قرار گرفته و از سوی دیگر تنها شهر بزرگ جهان در دو قاره آسیا و اروپا است.

بندر طبیعی شاخ زرین یا خلیج در این شهر واقع شده است. این شهر در گذشته بیزانتیوم و بعد قسطنطنیه نامیده می شد و با فتح شهر توسط عثمانی ها استانبول نامگذاری شد.

مسجد ایاصوفیه، مسجد سلطان احمد یا مسجد آبی، مسجد فاتح، مسجد سلمانیه و مسجد بایزید و توپکاپی از جمله بناهای باستانی این شهر تاریخی محسوب می شوند.

از نظر معماری و ساختمان سازی یکی از مهم ترین تفاوت های استانبول با شهرهای ایران از جمله تهران، ساختمان های آن است، به طوری که بنای اغلب ساختمان ها در این شهر تاریخی نیز به مانند پاریس یادآور قرون گذشته هستند و سبک ساخت و نمای ساختمان به سبک ساختمان سازی رومی است.

همچنین یکی از شاخصه های متفاوت کننده ساختمان های استانبول با ساختمان های تهران و شهرهای بزرگ کشور رونمای ساختمان ها است به طوری که اغلب نمای ساختمان های نوساز با رنگ های مختلف تزیین شده اند و با یک نگاه کوچک می توانیم شهرهای ترکیه را به یک مداد رنگی تشبیه کنیم که بیشتر رنگ های شاد و گرم در آن به کار گرفته شده است.

اگر به طور خلاصه بخواهیم مقایسه کوتاهی بین ایران به عنوان کشور در حال توسعه با ترکیه به عنوان کشور اروپایی و توسعه یافته داشته باشیم متوجه می شویم که ظاهر آراسته دو شهر بزرگ و جزایر ترکیه و تنها صنعت بارز این کشور یعنی پوشاک عامل برتری و پیشرفت این کشور آسیایی اروپایی است. در حالی که در نقطه مقابل، ایران از هر نظر پیشرفته تر و غنی تر از ترکیه محسوب می شود و تنها مشکل بزرگ ضعف مدیریت بر منابع است.

الهام علاقه‌بندان

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0